Dragon Effect II, nej jag menar Mass Age II! Nej vänta lite… Dragon Age II, så ja, har tagit ett långt kliv åt sidan från rollspelet det en gång var (se Dragon Age: Origins) till någon slags hipp blandning mellan BioWares två tio-i-toppspel. Varför säger jag hipp då? Tja, ta en titt på grafiken som känns både tecknad och realistisk på en gång och landar någonstans i ett olyckligt mellanrike som inte vet riktigt vart det är på väg. Egentligen.
Animationerna är helt koko, i alla fall så här till en början och påminner om något hämtat ur Enslaved eller Heavenly Sword, bara sämre. Mycket sämre. Hawke fladdrar omkring på skärmen som en hetsig fluga och jag kan inte låta bli att undra “varför har de gjort det här spelet?”. När Mass Effect 2 dök upp var det en efterlängtad förbättring av Mass Effect, med uppgraderad spelmekanik som gjorde spelet lättare att spela och mycket mycket tightare.
Dragon Age II är ett helt annat spel. Det hänger inte alls ihop med Origins, annat än i berättelsen.
Allt är inte dåligt dock. Hawke har fått en egen röst, något mycket efterlängtat, och jag antar att det lägger lite begränsningar på spelarpersonsskapandet, så det köper jag. Men där stannar mitt positiva intryck av DAII. Resten känns osäkert, påklistrat och rent ut sagt ganska trist.
Jag får vänta ytterligare två veckor på den fullständiga upplevelsen, men jag förväntar mig inga underverk. BioWare, vi som hade det så bra tillsammans. Varför var du tvungen att bli förvirrad och tappa tråden?
2011-02-26 at 13:31
Vilken plattform spelade du Origins på? Det verkar, om man generaliserar lite, som att de som körde på konsol är nöjda med förändringarna medan de som körde på PC är missnöjda. Jag hör till de som körde på PC, och jag kommer att köra DA2 på PC, men jag har hittills bara kört Xbox 360-demon eftersom jag i nuläget inte har en tillräckligt bra dator. Jag håller jag med dig fullständigt i din analys av konsoldemon, men, min fråga – om du körde på PS3/360 tidigare, är det inte ett kliv framåt ändå? Om du körde på PC, varför körde du PS3-demon?
2011-02-26 at 13:44
Jag har kört på PS3 tidigare och körde demot på PS3 och jag tycker inte att det är särskilt bra förändringar. Interfacet är otydligare än vad det varit tidigare, och den buttonmashing-komponent de lagt till tjänar inget syfte som jag har sett än så länge. Varför skall jag targetta en fiende och spamma knapparna? Det fanns inte ens antydan till det i DA:O. Vad tjänar det för syfte utöver att se hur Hawke skuttar runt och gör fåniga animationer à la God of War eller vilket annat buttonmash som helst? Jag är inte glad över riktningen DA II har tagit. Jag tycker känslan saknas.
2011-02-26 at 21:20
Bioware har inte sett skuggan av en tråd sedan KotOR 2 imo. Eller, Mass Effect-spelen är visserligen bra. Men DA:O var mest en dryg jäkla dungeon crawler till hack n’ slash-fest. Just det haltande konsol-gränssnittet förtog så mycket av upplevelsen att varje dungeon kändes för lång. Det fanns ju ett utmärkt gränssnitt i just KotOR-spelen så det övergår mitt förstånd att det inte återanvändes. Själva berättelsen var spännande och karaktärerna ganska intressanta i vanlig ordning och det var ju tillräckligt för att förmå MIG att spela färdigt trots att det stundtals kändes som en pina. Försöker i allmänhet spela igenom den här typen av rollspel två gånger, en gång per valbart kön och då en god och en ond genomspelning, men DA:O orkade jag faktiskt inte ta MIG igenom mer än en gång.