Kingdoms of Amalur bara fortsätter och fortsätter. Jag köpte Teeth of Naros innan jag visste att grundspelet skulle ta mer än 100 timmar för mig att spela. DLC:t gör nog ingen Amalurit besviken. Det är aslångt det med.

Teeth of Naros öppnar upp ett helt nytt område, med helt nya fiender och helt nya raser. Det hela börjar med en ödesdiger expedition med en inledning som påminner mycket om Dragon Age II, fast kanske lite mer färgrikt. Ett stenansikte berättar för mig att det är dags att ge sig ut på äventyr och sedan är slakten igång. I Teeth of Naros är spelarpersonen inte bara Fateless utan även Beckoned. Gudinnan Ethene har kallat på dig för at befria Kolossae från ondska och korruption. Och det är det ju svårt att säga nej till.

Jag har spelat Teeth of Naros runt sju timmar och jag är inte riktigt klar med det än. Det är helt galet långt, precis som grundspelet. Det hade kanske inte behövts några DLC till Amalur. Det är knappt så jag orkar spela klart som det är.

KoA_TeethOfNaros01

Teeth of Naros, det långvindiga Amalur till trots, är ett bra DLC. Det har en egen berättelse, fräscha allierade och nya fiender. Det är något förutsägbart, men å andra sidan är det ganska bekvämt i sin förutsägbarhet. Lite som att se på Kalle Anka på julafton. Man vet vad man får. Leveldesigen visar också att utvecklarna har vuxit in i sin uppgift. Det är ett föredömligt byggt område som trots viss backtracking inte alls är så repetitivt som vissa områden i grundspelet. Det märkts också att mekaniken är mer bekväm. Det betyder dock inte att svårighetsgradsspöket inte är framme och petar på mig. Den inledande questens bossfight är långt mycket svårare än den avslutande bossfighten, men det är ett problem spelet i stort lider av också, det gäller inte bara DLC:t.

Kingdoms of Amalurs DLC är precis som Amalur självt. Storslaget, nyskapande på vissa områden, väldigt old school på andra och helt galet långt. Jag har med Naros spelat 107 timmar och jag är långt ifrån klar än.