Med anledning av Dataspelsbranschens nyhet om hur många vi är som spelar så dyker det genast upp en fråga i skallen på mig. Hur fan definieras “sociala spel” i statistiken?

Citat:

Sett till speltyp så föredrar kvinnor pussel (45%) och sociala spel (39%), medan män svarar att de spelar action (71%), racing (41%) och sport (38%).

Jaha. Kvinnor föredrar “sociala spel”. Men vad innebär sociala spel i det här sammanhanget? Är inte World of Warcraft ett socialt spel? Utan den mellanmänskliga interaktionen är spelet inte mer än en grindfest utan dess like. Är inte vilket multiplayer-spel som helst ett socialt spel, förutsatt att du och jag kan interagera med varandra och prata med varandra? Är det inte precis det som utgör en social samvaro? Enligt SAOL:

social

Inte för att alla multiplayerupplevelser är särskilt begivna åt att vara sällskapliga som regel, men sociala spel? Det är en för lös definition. Vilken bild frammanar det? Farmville? Jag var på ett möte igår där etiketter diskuterades ganska ingående. Etiketter är det verktyg genom vilket vi bedömer andra och varandra. Det är snabba, ögonblicksbilder som kan både hjälpa och förstöra en hel del. Vad säger det här om tjejer? Tjejer är sociala. Vad säger det om killar? Killar är inte sociala. Trots att det finns åtskilliga miljoner av dem som spelar spel med multiplayerfunktioner.

Vad är skillnaden mellan pusselspel och pusselspel? För om vi sätter pusselspel i en distinkt manlig kontext, dyker inte Resident Evil-spelen upp där då? Vad blir det i en distinkt kvinnlig kontext? Tetris? Bejeweled?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,