Med anledning av Dataspelsbranschens nyhet om hur många vi är som spelar så dyker det genast upp en fråga i skallen på mig. Hur fan definieras “sociala spel” i statistiken?
Citat:
Sett till speltyp så föredrar kvinnor pussel (45%) och sociala spel (39%), medan män svarar att de spelar action (71%), racing (41%) och sport (38%).
Jaha. Kvinnor föredrar “sociala spel”. Men vad innebär sociala spel i det här sammanhanget? Är inte World of Warcraft ett socialt spel? Utan den mellanmänskliga interaktionen är spelet inte mer än en grindfest utan dess like. Är inte vilket multiplayer-spel som helst ett socialt spel, förutsatt att du och jag kan interagera med varandra och prata med varandra? Är det inte precis det som utgör en social samvaro? Enligt SAOL:
Inte för att alla multiplayerupplevelser är särskilt begivna åt att vara sällskapliga som regel, men sociala spel? Det är en för lös definition. Vilken bild frammanar det? Farmville? Jag var på ett möte igår där etiketter diskuterades ganska ingående. Etiketter är det verktyg genom vilket vi bedömer andra och varandra. Det är snabba, ögonblicksbilder som kan både hjälpa och förstöra en hel del. Vad säger det här om tjejer? Tjejer är sociala. Vad säger det om killar? Killar är inte sociala. Trots att det finns åtskilliga miljoner av dem som spelar spel med multiplayerfunktioner.
Vad är skillnaden mellan pusselspel och pusselspel? För om vi sätter pusselspel i en distinkt manlig kontext, dyker inte Resident Evil-spelen upp där då? Vad blir det i en distinkt kvinnlig kontext? Tetris? Bejeweled?
Läs även andra bloggares åsikter om spel, spelbranschen, statistik
2010-06-02 at 09:47
Det finns lite information i det rena svaret, även utan någon klar definition. På frågan ‘nämn en spelkategori du gillar’, kan svaret ‘shooters’, ‘co-op spel’, ‘online spel’, ‘sociala spel’, ‘krigsspel’, ‘3d-spel’ och ‘konsollspel’ alla syfta på Bad Company 2 men avslöjar något om hur den tillfrågade ser på spelet i fråga.
Sen håller jag väl med dig i att termen “socialt spel” är lika luddig som “casual spel”.
2010-06-02 at 11:37
Mycket intressant reflektion. Termen sociala spel är verkligen ytterst luddig och jag tror precis som du säger att det tolkas olika beroende på om man pratar “manliga sociala spel” eller “kvinnliga sociala spel”. Nu vet jag dock inte hur det framställs i rapporten, för den har jag inte läst.
För mig är sociala spel något där människor samverkar med varandra när de spelar. Där man kommunicerar och umgås med förutsättning att träffa fler än bara en person över det lokala nätverket hemma.
Jag tror dock att många också läser in spel som sker över sociala plattformar. Bejeweled är ju inte speciellt socialt, men i och med att du kan jämföra dina resultat med andra så klassas det som ett socialt spel. Precis som Farmville som egentligen spelas på egen hand men som knyts samman med andra spelare via Facebook. Och jag tror att många förknippar just kvinnlig spelande med just sådana “sociala spel” som egentligen bara är sociala över plattformat. Men då kan vi också helt plötsligt räkna in nästan alla iPhonespel där du kan skicka upp dina achievements på Facebook och Twitter och där det finns en gemensam leaderboard. Och vem skulle säga att Doodle Jump är ett kvinnligt spel?
Mycket intressant frågeställning som sagt och jag tror att åsikterna och uppfattningarna går brett isär.
2010-06-09 at 16:13
Håller med Micke. Svaren säger nog mer om vilka element de svarande uppskattar i de spel de spelar än det säger om hur spelen är uppbyggda.
Sedan skulle jag vilja påstå att ett socialt spel inte behöver ha levande mot-/medspelare. Det kan lika gärna vara datorn du har en social interaktion med.
2010-06-15 at 12:07
Jag ställer mig frågande till hur undersökningen har gjorts. Vilka har de frågat? Ålder och samhällsklass? Och hur många har de frågat? Jag tycker att det låter lite för positivt att 81% av svenskarna spelar.