Idag träffade jag teamet som skall hjälpa till att arrangera FemCon. En grej som blev ganska uppenbar är att det finns ett otroligt behov av att prata om hur det är att vara kvinna inom spelhobbyn, hur det är att spela kvinna, hur stereotyper påverkar oss när vi spelar och hur kvinnosynen i äventyr påverkar oss när vi spelar.

Idag satt vi i två timmar och pratade. En halvtimme gick åt att diskutera FemCon. En och en halv timme pratade vi om helt andra saker, i första hand om hur det är att vara kvinna inom spelhobbyn. Det är inte konstigt. De flesta av oss har samma erfarenheter av att inte höra hemma, av att vara utanför.

Det är därför det är viktigt att skapa safe spaces där vi kan diskutera den här typen av upplevelser utan att bli ifrågasatta av de som får lov att ta plats inom spelhobbyn på ett mer självklart sätt.

Vi pratade om många olika ämnen, men de som var tydligast var dels hur kvinnor porträtteras i äventyr och spel. Snösaga var ett äventyr som diskuterades, där en kvinnas sexualitet (eller kanske snarare brist därpå), var avgörande för om äventyret gick att ta sig igenom eller inte. Vi pratade också om hur kvinnor i konventsäventyr (om de finns) som vi upplever det hela tiden måste ha någon form av sexualitet, antingen implicit eller explicit, medan männen helt förutsätts att vara cis-heterosexuella.

Det var ett fascinerande samtal, inte minst för att det är sådant jag själv funderat över ganska länge. Hur påverkar det spelaren om spelaren är en man och spelar en kvinna, och tvärtom? Vilka situationer känns bekväma och vilka situationer fungerar inte alls? Varför är en av de mest använda bakgrunderna (som jag har hört talas om) att en eller flera kvinnor gjorts till offer i rollpersonernas förflutna och fungerar som plot points för att motivera att rollpersonen är ute och hämnas på världen eller orcher eller vad det nu kan vara?

Hur kommer det sig att den historiskt sett mest normala sexuella relationen* mellan rollperson och spelledarperson är våldtäkt eller prostitution? Hur kommer det sig att kvinnors situation kanske berörs lätt, men inte förklaras på ett sådant sätt att det går att använda i spel på ett bra sätt?

Det finns mycket att gräva i. Jag har god lust att göra research i den mängd konventsäventyr och köpeäventyr jag har för att se om det finns ett statistiskt underlag eller om det är ett resultat av känslan av utanförskap som många av oss delar.

_______________________
* Gaming as Culture och Shared Fantasy återberättar båda denna typen av relationer mellan spelare och ickespelarpersoner som ett normalt förekommande inslag i spel.