Eftersom jag tappade alla sparfiler (ja. Alla sparfiler blev korrupta. Alla.) när Mass Effect 2 PS3-kraschade för mig så började jag spela lite Enslaved istället. Jag tänkte meddela mina första intryck här. Eftersom jag – precis som med Heavy Rain – har lite kontroll-issues med spelet.
Det som är fantastiskt bra med spelet till att börja med är grafik och animationer. Även om Monkey rör sig som en gorilla på speed är det eleganta animationer rakt igenom. Uncanny valley-bra animationer. Det är tur att de ser lite cartooney ut, annars hade jag blivit lite skraj. Röstskådespelet är också bra, jag gillar Trip och Monkeys dialoger. Det är positivt, med tanke på att det är många sådana. Många. Och jag har bara spelat i två – tre timmar än. Monkey är gigantisk och fullkomligt orealistisk, men jag antar att det är så män skall se ut nuförtiden. Jättelika överkroppar och armar som trädstammar. Jag tycker dock om hans ansikte, som känns sympatiskt, men jag identifierar mig mer med Trip än med Monkey. Nåväl.
En annan poäng med spelet som jag måste nämna är musiken som verkligen fick mig på helt rätt humör. Nitin Sawhney har skrivit den, och han är en av mina favorittonsättare.
En annan eloge måste jag ge för inflygningen över New York. Det är fantastisk grafik, sade jag det?
Nackdelen med spelet är de fasta kameravinklarna. Som den RPG-nörd jag är spenderade jag de första tio – femton minutrarna med att försöka justera kameravinkeln så att jag skulle se ordentligt. Det gick… så där. Jag var i och för sig redan irriterad på att ha förlorat 25 – 30 timmars ME2-speltid, så det kanske var därför jag var nära att ragequitta ett par gånger när jag dog. Och dog. Och dog. För att jag, som jag upplevde det, inte kunde styra över kameran själv. Jag skulle helt enkelt låtit bli kamerastickan, men den har de ju inte låst, ens när jag måste klättra på ett visst sätt, vilket jag fann högst irriterande.
En annan grej jag inte riktigt köpte är Monkeys resignation inför Trips manipulation av honom. Här har vi en tjej som har sprungit ifrån honom hela inledningen och han bara “okej, då får jag väl hjälpa dig då” utan att visa någon större irritation. Jag köper det inte. Men Trip är rar som få, så jag antar att det är därför. Eller så följer helt enkelt snällhet med stora muskler. Monkey kanske är som Bamse. Stark och snäll?
Enslaved är lite knepigt. Det kan inte riktigt bestämma sig för om det vill vara ett plattformsspel eller ett fightingspel, och ibland blir det lite av båda. Jag skall spela vidare, men enbart för att jag vill se var Trip och Monkey tar vägen.
Läs även andra bloggares åsikter om Enslaved, första intryck, spel, PS3, plattform
2011-02-06 at 22:51
Om man är stor och stark måste man vara snäll 🙂
(Kan ingen upplysa WoW-bossarna om det 🙁 ?)
2011-02-08 at 15:18
Låter som det jag hört om spelet från annat håll. Intressanta personer och snygg grafik men svårt att spela. Mycket nyfiken på vad jag kommer tycka.
Ser fram emot att se vad du tycker när du kommit längre in i spelet!
2011-02-08 at 17:29
Dina första intryck verkar vara ungefär som mina första intryck var när jag började spela. Jag störde mig inte lika mycket på kameran, men överlag så stämde din beskrivning in rätt väl. Om det fortsätter så, så kommer du att ha en väldigt trevlig upplevelse framför dig. 🙂
Jag reagerade inte särskilt mycket på Monkeys fysik. Som jag har uppfattat det så bygger spelet på en sorts fabel eller nåt, och utan att avslöja för mycket så kan jag väl säga att det finns fler filurer där fabelinfluenserna dyker upp. Jag tycker att fysiken på karaktärerna följer de olika djuren som de ska “vara” bra, vare sig det är apor eller … ja.
Det ska bli intressant att se vad du tycker om spelet när du klarat det. 🙂
2011-02-11 at 22:45
Fast jag har inte haft en trevlig upplevelse hittills. Jag har mest svurit över att det inte går att spela spelet 😛
2011-02-11 at 22:46
Mmm, vi får se. Tyvärr har jag en tendens att lämna spel jag tycker är trista kontrollmässigt och sedan inte plocka upp dem igen. Men Trip är iofs en intressant person, så kanske, kanske… 🙂