Om jag inte hade fått med Overlord i paketet när jag köpte Mass Effect 2 till PS3 så hade jag förmodligen inte tagit hem det. Det beror dels på att jag inte blev så imponerad av Firewalkern, och dels på att jag är ganska mätt på ME2 DLC – eller var i alla fall efter Shadow Broker.
Jag kan säga med en gång att BioWare inte håller kvaliteten särskilt högt i Overlord. Jag vet inte om det beror på PS3-versionen eller om det beror på att de helt enkelt inte haft tid/ resurser att kvalitetssäkra, men Overlord är helt enkelt inte bra nog.
För det första försöker Overlord vara någon form av moraliskt ställningstagande. Det är en intressant story (faktiskt) men jag tycker inte att den är realiserad på ett bra sätt. Dels är den för fokuserad på att skjuta infekterade Geth, och dels är de visuella delarna av story alldeles för överdrivna för att de skall kännas trovärdiga.
Spoiler!
.
.
.
.
.
.
Att David hänger med två jättelika slangar in i munnen och någon slags Clockwork Orange ögongrejer på huvudet är helt enkelt inte särskilt skräckinjagande. Eller trovärdigt. Varför måste han ha jätteslangar i munnen? Varför måste han ha uppspärrade ögon? Elektroder förstår jag. Respirator förstår jag. Men det här är bara fånigt. Och ger tyvärr inte det intryck jag tror att de var ute efter.
.
.
.
.
.
Slut spoiler
Det som heller inte fungerar i Overlord är bristen på sparmöjligheter när man flaxar runt i Firewalkern, bristen på tydliga riktningsangivelser (det är helt omöjligt att hitta på vissa ställen) och bristen på kollisionsmodeller som stämmer med grafiken.
Jag ramlade av “världen” vid eller par tillfällen på grund av att grafiken inte stämde med kollisionen. Fysiken buggar ur totalt på vissa ställen och firewalkern fastnade UNDER ett gäng stenar vid mer än ett tillfälle. Ibland finns det kollisioner som inte syns, vilket gör att fordonet studsar, välter, hoppar och beter sig allmänt knepigt utan att det syns varför.
Kort sagt? Det är alldeles för dålig kvalitet för att jag skall uppmuntra till köp. Level designen är hafsigt genomförd, det buggar ur alldeles för ofta och det är helt enkelt inte roligt på grund av att det är för sjaskigt gjort.
Det finns frö av storhet, även i det här DLCt men de fröna får aldrig vare sig vatten eller näring. Resultatet är ett DLC som istället för att lyfta spelet, drar ner det.
En halv geth av fem möjliga.
Läs även andra bloggares åsikter om DLC, Mass Effect 2, PS3, recension
2011-02-11 at 23:07
Oj. Overlord är, vid sidan om Liaras DLC, det DLC jag gillade mest för ME2. Jag gillade det riktigt mycket. Trevliga miljöer, trevlig story, trevlig avslutning. Jag kan hålla med dig om det du skrev i spoilerdelen av texten, men det var ingenting som störde mig direkt.
Nu hade jag, på 360, aldrig de problem som ni på PS3 verkar ha med spelet. Synd med sådant, för det är ju ett i grunden bra äventyr (tycker jag).
2011-02-11 at 23:46
Jag anser inte att det håller. Det är för lättviktigt. Även om DLCt hade varit buggfritt (vilket jag iofs inte tycker att Xbox 360-varianten av Firewalkern är heller) så förstör dessvärre BioWare sina egna upplägg med visuella intryck som helt enkelt är för mycket kliché för att de skall fungera. Som exempelvis slutbossen i ME2. Jag skämtar inte när jag säger att jag skrattade så mycket att jag nästan inte kunde spela. Det är ju inte meningen att det skall bli fånigt, men tyvärr lider spelgrafik fortfarande av någon slags monstersjuka och ett groteskeri som faktiskt inte är hälften så stämningsfullt som det kunde ha varit. Synd, tycker jag.
Kort sagt – jag håller inte med dig. Miljöerna är okej, men otydliga ur ett riktningsperspektiv (Virmire är tio resor bättre), storyn hade kunnat vara bra om den hade fått mer utrymme, avslutningen var bara… jahapp ännu en fulboss som jag skall bli bestört över men som känns ganska osannolik.
2011-02-12 at 00:06
Jag håller med, störde mig på exakt samma saker!