Nu har jag sedan länge slutat be om ursäkt för min iPhone. Eller börjar i alla fall med den här posten. SpaceStation är ett real time strategy/ tower defense-spel med samma grundläggande speldesign som BioDefense som jag snackade om för ett par dagar sedan. Med en viktig skillnad.

SpaceStation har gjort ungefär allt helt rätt.

Jag köpte SpaceStation på rea för sju spänn (det är för tillfället rea på spelet, så spring och köp NU), och det är värt varenda krona! Utvecklarna heter Origin8, och de har gjort en hel rad spel till iPhone. Gissa om jag tänker shoppa?

Till att börja med är det story mode som styr hela upplåsningsprocessen, och det är helt rätt grepp. Förvisso är storyn precis lika mycket “det var en mörk och stormig natt” som många andra spel med liknande upplägg, men jag tycker om tone of voice i berättandet. Jag får flashbacks till StarCraft, och som jag sagt tidigare – det är positivt.

Grafiken är tydlig och krispig, och spelets juicyness (en term som i princip berättar hur slickbart det är, alltså hur läckert det framstår) är relativt hög när jag spelar, och ÄNNU högre när jag shoppar. Whoa mama! Det är lite lagom retrografik i shoppen, så där på gränsen mellan 50-tals sci-fi och trend och jag älskar det! Jag kan köpa missiler som får mig att vilja sätta mig ner och skriva science fiction-spel! By the hammer of Grabthar! Det här spelet har gjort allt rätt. Till och med shoppen.

För att klara av uppdragen behöver man uppgradera och pengar till uppgraderingarna kommer främst genom survival mode. Där lär jag mig också taktik och kan pröva olika strategier för olika typer av fiender.

Det finns fem olika svårighetsgrader på spelet och även det känns helt rätt. Det går dessutom att “rädda sig” till och med när stationen är det närmaste nedlusad med aliens. Det uppskattar jag. Det är mer skicklighetsbaserat än BioDefense, så på det viset påminner det mer om Plants vs Zombies. Det här har dock ett mer hardcore-“skal” kan man väl säga, som gör att spelet blir lite mer krävande än PvsZ, eftersom strategierna bygger på en något mer komplicerad bakomliggande motor. Därmed inte sagt att spelet är svårt att lära sig, tvärtom.

Spelplanen går att zooma och jag kan flytta min PoV hur jag vill. Ankommande fiender syns som pilar innan de kommit in på skärmen och olika färger på pilarna betyder olika typer av aliens. Det enda som stör med zoomfunktionen är att det inte finns någon reset till rekommenderat avstånd. Det hade underlättat.

Det är också anknutet till OpenFeint som är ett spelarnätverk, typ Xbox Live. Det är ganska många spel som använder sig av OpenFeint för tillfället och jag har en hel hög på min iPhone. (Devkit är mitt användarnamn om någon vill säga hej.)

Strålande gameplay, vacker grafik och snorbilligt. Finns inga ursäkter. Fem av fem möjliga rymdstationer.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,