Att vara gamer och spelutvecklare och samtidigt kritisk mot branschen och kulturen är inte helt lätt. Delvis beror det på att vissa element i kulturen alltid slår tillbaka och säger “du är inte en riktig gamer” när jag kritiserar, vilket förstärker ett redan existerande utanförskap.
Det är heller inte helt okomplicerat att vara kritisk mot en bransch som jag är beroende av för brödfödan. Vill det sig illa så stänger jag möjligheter för mig själv därför att jag är ärlig med mina upplevelser och mina tankar runt dem.
Den frågan jag oftast ställer mig i de här sammanhangen är varför motståndet är så hårt. Hur kommer det sig att inga argument biter?
Om vi gör spelkulturen mer inkluderande betyder det att:
- Det blir en större marknad, ett bredare kundunderlag för de som gör spel och större möjligheter att fortsätta göra stora produktioner
- Det blir fler spel att välja på, baserat på många fler upplevelser än de som finns att spela nu. Vad är det som är så fascinerande med vit, medelålders man med skäggstubb som ger sig ut i världen för att a. hämnas sin döda fru/ flickvän b. rädda sin fru/ flickvän c. rädda sin döda fru/ flickvän från helvetet d. rädda världen från undergång e. rädda världen från aliens … Temat är genomgående i många spel. Det är “slåss till döden mot din fiende, gärna med en dålig ursäkt!” Ja, alltså att motivationen till att döda fienderna ofta inte är så genomtänkt, inte att döda fienderna medelst dålig ursäkt. Det spelet kanske hade varit intressant, by the way?
- Inga typer av spel försvinner i det här. De får bara sällskap av fler typer.
Varför i hela världen är det så hemskt att fler människor hittar till spel och hittar till den fantastiska upplevelse ett spel faktiskt kan vara? För det är ju det motargumentationen verkar vilja åstadkomma? Är det gamerkulturen som inte vill öppna upp? Är det så att de som ivrar för att spelkulturen och spelbranschen skall fortsätta precis just som nu faktiskt inte vill ha in fler spelare i gemenskapen? I alla fall inte spelare som inte passar in i en mycket specifik mall? Det är kanske så. Förlusten av en kulturell identitet kanske är så smärtsam att det är nödvändigt att vilja hålla kvar vid det gamla på bekostnad av kulturens utveckling. Jag vet faktiskt inte, för jag kan inte på något sätt förstå viljan att stänga ute människor på grund av hudfärg, sexualitet eller kön.
Baserat på innehåll i spel, stereotypiseringen av spelarpersoner och så vidare, så är det det spelkulturen och spelbranschen gör.
Det var många diskussioner igår via Twitter och Lady Dahmers krönika på Amelia och jag blev faktiskt lite trött på att behöva ta samma argument om och om och om igen bara för att bli avspisad med att jag inte kan något och att tjejer inte spelar “riktiga spel”, samt att jag är en rabiat feminist som vill förbjuda alla spel utom de jag själv vill spela. Samtidigt finns det något i mig som inte vill låta fördomarna förbli oemotsagda. Då växer de i huvudet på de som läser och blir till “sanningar” som är väldigt svåra att motbevisa. Men för idag, och över helgen, så kommer jag att ta en paus från kriget.
Istället skall jag sätta mig ner med Ys: Memories of Celceta och Final Fantasy X på min PS Vita och spela spel, något jag älskar att göra oavsett kulturen och branschen.
2014-06-13 at 10:04
“Varför i hela världen är det så hemskt att fler människor hittar till spel och hittar till den fantastiska upplevelse ett spel faktiskt kan vara?”
Jag kan bara svara för egen del, men när spelutvecklare säger “We want to appeal to a broader audience” så brukar det uteslutande vara till ondo.
Ett spel kan inte tilltala alla, då människor har ömsesidigt exklusiva preferenser. När spelutvecklare försöker göra sina spel mer lättillgängliga så riskerar de att alienera sina core-spelare.
För att göra en analogi. När en filmserie som ursprunligen var R-rated följs upp av en PG-13-film avsedd att tilltala en ygnre publik så brukar fans av de tidigare filmerna inte bli särskilt glada.
Det är lite som att vara ett fan av teknisk dödsmetall och höra att ens favoritband ska börja producera pop-dängor i stället, för att nå en större publik.
“Inga typer av spel försvinner i det här. De får bara sällskap av fler typer.”
Det jag inte förstår är varför de som är missnöjda med dagens spelutbud inte går samman och skapar de spelen som de vill spela. Om efterfråga är stor så borde de ju dessutom bli rika på kuppen.
2014-06-13 at 10:49
Kan du ge ett exempel?
Var läser du i texten ovan att det är syftet med att skapa fler olika typer av spelupplevelser?
Det finns det många som gör, men jag tycker inte att det här är ett särskilt bra argument. Det är lite som att säga till någon som protesterar mot barnarbetare inom klädindustrin att starta ett eget klädföretag. Det finns mycket kompetens inom spelindustrin som inte bara automatiskt går att tillägna sig. Distributionskanaler, förlagskontakter, för att inte tala om spetskompetens inom grafikprogrammering, fysikprogrammering, konceptgrafik, speldesign etc.
Egentligen hade jag kunnat svara att om du vill behålla spelen som de är kan du ju göra sådana spel själv som ett motargument för det är ungefär lika giltigt.
2014-06-13 at 11:31
“Kan du ge ett exempel?”
Mass Effect 2 och 3
Dragon Age 2
Se t ex http://www.nowgamer.com/news/919569/bioware_we_want_call_of_dutys_audience.html
I princip alla FPS som släpps i dag (Alla vill vara COD)
Dead Space 3
Thief
Hitman: Absolution
Resident Evil
Det finns två alternativ som jag ser det:
1) Spelutvecklare omfördelar sina resurser från de spel som de gör i dag till att tillverka andra spel i stället.
2) Spelutvecklare fortsätter att göra de spelen som de gör i dag, men ökar sin produktion till att inbegripa andra typer av spel.
“Var läser du i texten ovan att det är syftet med att skapa fler olika typer av spelupplevelser?”
“Det är lite som att säga till någon som protesterar mot barnarbetare inom klädindustrin att starta ett eget klädföretag.”
Om jag tolkar dig rätt så anser du att barnarbetet kan fortgå, men att företagen även ska användna vuxna arbetare, dvs. alternativ 2 ovan?
“Det finns mycket kompetens inom spelindustrin som inte bara automatiskt går att tillägna sig. Distributionskanaler, förlagskontakter, för att inte tala om spetskompetens inom grafikprogrammering, fysikprogrammering, konceptgrafik, speldesign etc.”
Hmmm. Hänger inte med. Jag brukar alltid höra i spelrelaterade genusdebatter att spelföretag borde anställa fler kvinnor då de är lika kompetenta som män. Känns lite som en catch 22.
“Egentligen hade jag kunnat svara att om du vill behålla spelen som de är kan du ju göra sådana spel själv som ett motargument för det är ungefär lika giltigt.”
Jag vill inte heller behålla spelen som de är.
Hur citerar man, förresten? Använder man någon särskild tag eller ska det finnas en knapp att trycka på (kör gammal browser)? Mitt inlägg ser nog ganska rörigt ut.
2014-06-13 at 11:34
Tja,
Har haft liknande diskussioner om att de flesta spel är otroligt lika varandra och ofta bara rena kopior av varandra.
För mig är spel något socialt, döda monster efter monster är inte så tilltalande. Det är som en splatterfilm, de kan göras snygga men genren begränsar.
Jag gillar smarta spel där jag får bygga, helst tillsammans med andra människor, ett antal spel har det momentet men kräver som avslutning att vi ska förgöra varandra.
Det leder till att genren jag mest spelar är bilspel, för där kan vi tävla i stil snarare än i blod.
Rädda världen har aldrig varit kul, inte ens på 90-talet i ereb altor där världen gång på gång skulle räddas.
2014-06-13 at 11:49
Hur menar du att de spelen har blivit sämre genom att vilja vända sig till en större publik? Din länk leder till en artikel som säger att BioWare har den ambitionen, men det är inget i artikeln du har länkat till som säger att spelen som anges faktiskt har blivit sämre. Jag vill ha ett exempel på hur spel faktiskt blivit sämre.
Snygg läsning, verkligen.
Ja, det finns kompetens hos kvinnor. Men det du begär med ditt argument är att alla som kritiserar spelkulturen för sexism etc skall starta egna företag. Det måste gå att kritisera en kulturell företeelse utan att lösningen på problemet blir att “göra det bättre själv”. Det är fortfarande ett dåligt argument.
Du kan citera genom att använda taggen blockquote. Stäng taggen med /blockquote.
2014-06-13 at 11:52
Tommy – jag gillar rollspel, så jag kanske inte skall säga att jag är trött på att springa runt, banka fiender i huvudet och sedan levla upp. Däremot måste det finnas en story och gärna lite av en twist i det hela. Det är därför jag tycker så mycket om BioWares spel. De är relationsfokuserade och det går att levla upp 🙂
2014-06-13 at 12:09
Jag kan inte låta bli att ständigt fascineras av denna märkliga standardhalmgubbe som går från “Jag gillar inte X” till “DU VILL JU FÖRBJUDA X, DIN FEMICENSURNAZIZTT!!!11!”
– Jag tycker det är bedrövligt att det bara finns ungefär en enda könsstereotyp grundplot i alla dessa spel…
– JAHA! DU VILL FÖRBJUDA ALLA SPEL SOM DU INTE GILLAR!!! JA; DET VET VI JU HUR SÅNA SOM DU ÄR!
– Ursäkta, men de vill jag ju inte alls. Jag bara tycker att det väl borde finnas en marknad för bredare spelupplevelser, när man blandar in…
– JAHA!!! DU VILL FÖRBJUDA SPELFÖRETAGEN ATT GÖRA DE SPEL DE VILL, OCH TVINGA DEM ATT GÖRA DÅLIGA SPEL SOM INGEN VILL HA?
– Nej, det vill jag inte, och det sade jag inte. Det där tycker jag var ett riktigt dåligt argument…
– JAHA!!1!! SKA DU FÖRBJUDA MIG ATT UTTRYCKA MIN ÅSIKT NU, DIN CENSURIVRARE??!? VET DU INTE ATT VI HAR ÅSIKTSFRIHET I DET HÄR LANDET!!!
…alltså, allvarligt. Vad är det för fel på folks läskunnighet?
2014-06-13 at 12:14
…och, ska sägas: I den kommentaren menade jag inte Carl härovan (jag är inte helt klar över vad du menar, Carl, men jag tror inte du landar i detta iallafall), utan mer den av Åsa refererade diskussionen de senaste dagarna. Samt varenda online-kommentarsfälts-diskussion om något som har med kön, rasism eller media att göra sedan tidernas begynnelse.
Är det någon sorts projektion? Är det så att dessa människor vill förbjuda allt de inte gillar, och alltså antar att andra som inte gillar saker också vill det? Eller känner de sig så trängda av att de inte är ensamma i ankdammen att varje variation känns som ett hot? Eller vad är problemet egentligen?
2014-06-13 at 12:37
Åsa; jag håller med, rollspel är kul och BioWare gör bra spel.
För mig är det bara tråkigt att det allt för ofta fokuseras på att monster ska dö snarare än konfliktlösning och miljö med story.
Första Thief var fantastiskt.
Baldurs Gate var enastående.
Planescape Torment långt för sin tid.
Svenska drakar och demoner var mindre bra, allt för ofta fanns inget alternativ spelarna måste vinna eller så gick världen under.
Svenska Kult var och är fortfarande bland det bästa någonsin gjort i rollspelsväg, balansgången med mental balans och för/nackdelarna ger bra och intressanta karaktärer. (Fallen Reich är något av en fortsättning på det konceptet.)
Kult har fördelen att spelarna inte är hjältar, de är enbart en bit i ett större pussel vilket gör att det är enkelt att spelleda på ett sätt som avråder till strid.
Baldurs Gate missade tyvärr det viktigaste i Ad&d vilket är att hot enbart behöver oskadliggöras. Dvs en störig björn kan kontrolleras med lämplig magi/redskap så den inte stör. Det ger precis samma mängd xp.
2014-06-13 at 12:57
För att ta ME/ME2 som exampel:
– Förenklat vapensystem (mindre konfigureringsmöjligheter)
– Förenklat färdighetsträd
– Borttagande av planetutforskandet i Makon
– Citadellet förminskat till några små rum
Spelet i sig handlar om att ta hand om sina besättningsmedlemmars privata problem. När man har gjort det så får man slåss mot en T-800, sedan är spelet slut. Om jag vill spela dejtingsimulatorer så väljer jag hellre Japanska visuella noveller.
Huruvida något är sämre eller bättre är ju dock subjektivt.
Tack tack.
Jag begär inte det, jag undrar bara var alla dessa kompetenta människor håller hus.
Det är inte ett “gör det bättre själv”-argument. Det är ett “Om du kan göra det lika bra själv, som du påstår, vad är det som hindrar dig från att göra det lika bra själv?”-argument.
Missförstå mig rätt. Jag hade gärna sett mer kvinnliga (positivt representerade) karaktärer i spel. Jag är en av de 17 % som spelade FemShep i Mass Effect 1. Men jag vet inte om jämställdhetssnack kommer nå det målet. Ta Lego som exempel. De könsdifferentierade sitt utbud och ökade sin vinst med 25 %, samtidigt som de blev kritiserade ur ett genusperspektiv. De grät säkert hela vägen till banken.
Spelutgivare mjölkar mer än gärna kvinnliga spelare på pengar. Se t ex alla expansioner till The Sims, som är populärt bland tjejer (och killar!).
http://venturebeat.com/2013/09/19/gender-inequality/2/
De som spelar actionspel och shooters utgörs av ca 80 % män. Rent hypotetiskt kanske det beror på en ond spiral? Kvinnor spelar inte dessa spel för att de är inte representerade, och spelföretagen vill inte ta den ekonomiska risken att satsa på kvinnor när kvinorna utgör en minoritet av målgruppen.
Det hade varit intressant att se hur könsfördelningen ser ut hos de som köpte nya Tomb Raider.
2014-06-13 at 12:58
Ajdå, det skulle kanske ha varit vinkelparenteser ist. för hakparenteser? 🙁
2014-06-13 at 13:14
För många var förenklandet av vapensystemet en bra grej, liksom att slippa springa runt över halva citadellet. Du inleder med ett påstående om att resultatet av att tilltala en bredare publik är av ondo, men du har inget som underbygger det argumentet.
Argumentet håller fortfarande inte. Det är “gör det bättre själv” med en twist – “varför gör du det inte bättre själv?”. Alla vill inte starta företag. Alla borde heller inte behöva det för att få lov att kritisera spelkulturen.
Vad föreslår du som alternativ?
2014-06-13 at 13:15
Jag fixade för övrigt parenteserna.
2014-06-13 at 13:37
Tack!
Som jag skrev tidigare (“Jag kan bara svara för egen del” och “Huruvida något är sämre eller bättre är ju dock subjektivt”) så är det subjektivt.
Det är detta jag menar med att preferenser kan vara ömsesidigt exklusiva. Medan du tycker att det är skönt att man har förenklat vapensystemet så tycker jag att de tagit bort en intressant del från spelet. Samma sak gäller t ex utrustning i DA2.
Jag skrev att “tilltala en bredare publik” brukar vara till ondo för mig. Inte till ondo för alla. Vi gillar olika!
Jag hävdar inte att du inte får det. Det jag ställer mig frågande till är huruvida det finns en enda person som vill starta ett sådant företag.
– Köp inte spel som man inte vill stödja och vice versa
– Använd kickstarter eller någon genusmedveten riskkapitalist och skapa spel som tilltalar den underrepresenterade målgruppen. Visa att det är ekonomiskt försvarbart att satsa på den målgruppen och utgivarna följer efter.
2014-06-13 at 15:58
Låt folk spela vad dom vill? Så kan du spela dom spelen du gillar.
2014-06-13 at 16:11
Carl –
Fair enough. Den första formuleringen du använde fick det för mig att framstå som något mer allmängiltigt.
Ja, det finns det. Faktiskt flera stycken. Det finns till och med de som redan skapat sådana företag. Ozma i Malmö bland annat (sedan vet jag att det finns ett par amerikanska företag som gjort detsamma, men jag minns inte namnen på dem, så ta det för vad du vill).
Alternativen du föreslår ser jag mer som kompletteringar till debatten. Om vi inte lyfter problematiken så är det ingen som förstår att det är ett problem. Nu har du själv sagt att det är helt okej att kritisera spelkulturen (i alla fall läste jag din senaste kommentar som så) och därför tänker jag fortsätta med det. Samtidigt som jag jobbar inne i branschen och förändrar, inne i spelkulturen mot en förändring och gör spel på min fritid som inte är slentriansexistiska. Men kritiken kommer jag inte att släppa.
2014-06-13 at 16:12
Anna – var någonstans i mina texter står det att jag inte vill låta folk spela vad de vill?