Eftersom jag blev skrivsugen när jag läste igenom gamla blogginlägg så tänkte jag dra upp en urgammal – enligt internetsk tideräkning – blog på Gamereactor som är… Intressant. Den är intressant därför att den visar på att den övergripande kunskapen om vad problematiken om sexism i spel egentligen gäller är något begränsad och tämligen fokuserad på yta.

Plaza Kvinna kontaktade oss på Gamereractor idag för en intervju. Något vi gladeligen medverkade i. […]

[PK](1) Hur ser det ut hos er på Gamereactor, skulle ni kunna publicera liknande listor?

[GR]- På Gamereactor trycker vi kanske inte regelbundna uppslag om genus-perspektiv, men listor på “snyggast bröst i spelvärlden” kommer vi aldrig att vare sig trycka eller publicera online. Samtidigt tycker jag att man får se hela “sexism i spel”-debatten med en annan typ av realism än den som Feministiskt Initiativ säkert förespråkar. Tjejer i spel är snygga, killar i spel är snygga. Tjejer på film är snygga, killar på film är detsamma. Vi vill se vackra människor.

Det är jättebra att Gamereactor aldrig skulle trycka snyggast-bröst-listor. Strålande. Sedan kommer argumentet som fungerar på ytan, men inte ur ett lite mer djupgående perspektiv. Ja, vi tycker om att titta på vackra människor. Det har människor alltid gjort. Det som är vackert bestäms dock inte alltid av oss själva. Det finns normer som gör det åt oss. På 1800-talet var exempelvis kvinnor med stora rumpor snyggt. På 1700-talet skulle man vara kritvit i ansiktet med gula läppar, blå ådror i pannan och röda cirklar på kinderna. Och så skulle man ha snygga vader som man och breda höfter som kvinna. Nu till mitt verkliga argument. Tjejer skall vara snygga för att tillfredsställa en manlig blick. Män skall vara snygga för att tillfredsställa en manlig blick. Det är skevt som fan.

[PK] (2) Hur kommer det sig att i stort sätt ingen reagerar på de här listorna?

[GR] – Listorna känns till att börja med ultra-typiskt brittiska. Landet har ju trots allt nakna flickor på sidan tre, varje dag, i den största dagstidningen (The Sun). Intima historier i speltidningar om “runk-objekt” i form av Lara Croft-posters och öldrickning på arbetstid är inte heller helt ovanligt i printpress. UK är UK. De kör ett rejs rent redaktionellt som helt enkelt aldrig skulle fungera här i Sverige. Oavsett om det gäller spel, motorsport eller vanliga dagsnyheter. I Sverige skulle reaktionerna bli större, men skulle det göras med humor skulle säkert tidningen som tryckte det komma undan med det. I min värld är det inte värre än att lista spelvärldens snyggaste bröstmuskler bland manliga hjältar – även om både sortens listor känns infantila och fantasilösa.

Det är lätt att skylla på 14-åriga britter. Det är det många som gör. De får oförskyllt stå för större delen av sexisterna i debatten. Men det är inte de som är värst. Det är smygsexisterna som man inte riktigt kan bemöta, eftersom det de gör ligger på en halvt omedveten nivå. Det är de personerna som dömer efter kön, utseende och etniskt tillhörighet – utan att vara medvetna om det. I en öppen debatt är det enkelt att bemöta sexism. När den ligger under ytan är det desto svårare. Det betyder inte att den inte existerar.

[PK] (3) Är det här ett viktigt ämne att belysa?

[GR] – Ämnet bröst? Eller sexism? Det tycker jag inte. Diskussionen är överdriven och det slutar nästan alltid med att PK-gardet sparkar bakut utan att se en bredare bild. Hunkar, manliga snyggingar, finns överallt i spelvärlden. Nathan Drake i Uncharted, Mason i Call of Duty: Black Ops, Shepard i Mass Effect, Ezio i Assassins Creed och Rico i Just Cause 2 är bara några som dykt upp på senare år och känns som hämtade från Hollywood med groomade anleten, perfekta solbrännor, trendriktig skäggstubb och polerade frisyrer. Trenden på tjejsidan har under de senaste 6-7-8 åren varit att tjejerna blivit coolare, starkare, mer atletiska och framförallt betydligt smartare än killarna. Kolla bara på Alyx Vance i Half-Life-spelen eller varför inte Chloe i Uncharted 2. Claire Redfield och Jill Valentine i Resident Evil-spelen är också två bra exempel. Coola, självständiga, smarta kvinnor som sopar mattan med killarna – och detta utan överdimensionerade tuttar eller avslöjande klädsel.

Billig poäng, Gamereactor och dessutom en härskarteknik som kallas att förlöjliga. Lite förminskning på ett hörn där med. Snyggt.

Att sedan säga att ämnet sexism inte är viktigt att belysa visar i mina ögon enbart på okunskap.
Vad det gäller manliga snyggon, se min tidigare kommentar. Vad det gäller kvinnliga spelarpersoner finns det fortfarande mycket motstånd och fortfarande en enormt ojämn fördelning. Till och med i spel där man kan spela man eller kvinna får männen bli poster boys. Se till exempelvis på BioWares Cmdr Shepard och Hawke. Ofta är dessutom de kvinnliga narrativen inte lika utvecklade som de manliga, så det är fortfarande en bit kvar innan vi kan vara nöjda. Alyx Vance, Chloe, Claire och Jill är inte huvudpersoner i spelen. Det är Nathan, Gordon etc som innehar de rollerna.

[PK] (4) Jag vet att ni hade en artikel för länge sedan om just hur jämnställd spelvärlden är, tycker du att inställningen till kvinnliga spelare samt karaktärerna behöver förändras?

[GR] – Nej, som jag skriver i svaret ovan har bilden av den kvinnliga spelhjälten förändrats för flera år sedan. Idag är de bästa kvinnliga lead-karaktärerna coola, smarta brudar med massor av pondus.

Synd för Gamereactor att de spelarpersonerna som togs upp inte innehar rollen som main player character då… Men till viss del stämmer det, och till viss del lever vi fortfarande på 50-talet. *hostbayonettahost*

[PK] (5) Varför tror du att idealen i spelen ser ut som de gör, sjukt muskulösa män och avklädda oproportionerliga kvinnor?

– Det där stämmer inte. Du har en bild av spelvärlden som den såg ut för kanske 15 år sedan. Idag har de manliga hjältarna vanliga namn (inte Duke Nukem eller Rick Dangerous), ser ut som helt vanliga killar utan överdrivna muskler och hamnar i knipor som de själva inte vet hur de ska ta sig ur. Det var till stor del Half-Life som 1998 förändrade detta då hjälten i det spelet var en glasögonprydd, spenslig tönt som slogs för sin egen överlevnad, enbart – mot alla odds. Hjältarna idag – Cole från Infamous, Nathan från Uncharted, Nico från Grand Theft Auto IV, Shepard från Mass Effect – är vanliga män med vanliga tankar och vanliga värderingar. Inga muskler, inga Better Bodies-linnen eller Dolph Lundgren-frisyrer. Detta medan kvinnorna blivit betydligt coolare än de viljelösa våpen som för 15 år sedan sprang runt i bikinis och bara stönade.

*asgarv* (ja, nu var det jag som använde en härskarteknik. Sorry.)

Nu säger Gamereactor emot sig själv. “Nathan Drake i Uncharted, Mason i Call of Duty: Black Ops, Shepard i Mass Effect, Ezio i Assassins Creed och Rico i Just Cause 2 är bara några som dykt upp på senare år och känns som hämtade från Hollywood med groomade anleten, perfekta solbrännor, trendriktig skäggstubb och polerade frisyrer.”

Eller hur?
De är hunkar och ändå vanliga män? Hur går logiken ihop? Går den ihop? Och tillåt mig peka på den så kallade bröstinflationen som bland annat orsakat att Ivys från Soul Calibur bröst har vuxit från kanske C-kupa till… F-kupa? H-kupa? Hon har bröst som är off the charts. Kvinnor är fortfarande objektifierade, de har fortfarande inga egna berättelser i någon större utsträckning och kvinnliga spelarpersoner får fortfarande inget utrymme i stora titlar. Nej inte ens i Mass Effect och Dragon Age, för som sagt – männen är poster boys.