(mindre onomatopoetiskt – Women are evil (or pink))
Det här är en remix av gårdagens blogginlägg. Jag kunde helt enkelt inte få det att gå ihop utan att strukturera om det, jag hoppas att ingen blir upprörd på grund av det.
Det manliga är mer komplett och mer dominant än det kvinnliga, närmare besläktat med verklig handling ty det kvinnliga är ofärdigt och i underordning och tillhör den passiva kategorin snarare än den aktiva. Så är också fallet med de två ingredienser som konstituerar vår livsprincip – det rationella och det irrationella. Det rationella som tillhör själen och förståndet är maskulint, det irrationella, känslans område feminint, liksom mannen gentemot kvinnan.
– Philius från Alexandria ca 1000 e. kr.
What else is woman but a foe to friendship, an unescapable punishment, a necessary evil, a natural temptation, a desirable calamity, a domestic danger, a delectable detriment, an evil of nature, painted with fair colours!
– Heinrich Kramer & James Sprenger, i översättning av Montague Summers – Malleus Maleficarum: The classic study of witchcraft.
Whoever tells the story defines the culture
– Henry Jenkins, (Moral Kombat)
Det här är en vidareutveckling av ett par tidigare poster som jag skrivit men aldrig dragit en röd tråd igenom. I dagarna blev jag tipsad (av awesome Tove Enghed) om en video och en blogpost som kickade igång hjärnan på mig.
Det här är en post som tar en mängd olika vinklar och försöker förena dem i en förståelig teori. Om jag inte lyckas är jag inte förvånad.
Det finns ett antal trådar att knyta ihop. En av dem handlar om kvinnors nedärvda ondska. Ni vet, den där som vi fick i och med Evas snedsteg. Bara det att bibeln själv inte säger något om det. Att vi skulle vara särskilt ondskefulla på grund av äpplet alltså. Arvssynden kom till lite senare. En annan handlar om hur kvinnor blir förmanligade i litteratur, film och spel. Som Nostalgia Chick säger “men want a vagina’d version of themselves” (hej trollen!). En tredje tråd handlar om hur sexualitet knyts ihop med ondska hos kvinnor, samt hur det världsliga, kroppsliga är ondskefullt och särskilt ondskefullt när det handlar om kvinnors kroppar, eftersom vi ju ÄR våra kroppar till skillnad från männen (hej igen, trollen!).
Det händer att de antagonister som representerar de starka kvinnorna, de som kan och ofta även vill utöva makt, tillhör den oresonliga, kaotiska ondskan. Den här rädslan för det kvinnliga får också ett uttryck i mansmyterna, de berättelser om män som går ut i världen bara för att plötsligt befinna sig öga mot öga med det som kan undanröja segern, och omkullkasta alla hans planer. Kvinnan.
Arvssynden
Teorin om arvssynden lyder som följer: Innan Adam och Eva åt äpplet var de rena och oskuldsfulla. Allt var lugnt och fint och till och med sex var något som hände i förbigående, en kroppsfunktion som alla andra. Sedan blev Eva frestad av ormen att äta äpple. Hon lockade med Adam i fallet, och skapade till råga på allt ett syndatillstånd för resten av mänskligheten. Det räcker alltså enligt arvssyndateoretikerna att ha fötts för att ha syndat. Vad är synd? Sex är i allra högsta grad synd. Vem står för den sexuella frestelsen? Kvinnan så klart. Inte nog alltså att vi kvinnor är orsaken till att alla föds befläckade av Eva och Adams synd, vi står också för den största källan till vidare synd. Vem ligger bakom att vi vill synda? Satan, så klart. Djävulen. Under häxbränningarna kom de lärde männen faktiskt fram till att kvinnan är Satan, eller i alla fall nästan Satan. Eftersom en kvinna är en känslovarelse och inte lika rationell som mannen så faller hon lättare dit för just den typen av frestelse. Sedan är det kört.
Kvinnor som är män
Många brukar referera till Lara Croft som en cool, snygg och driven spelarperson. Jag håller med. Lara Croft är cool snygg och driven. Hon är en man med vagina. Jag refererar delvis till den här bloggposten när jag skriver det. Croft är i det närmaste perfekt. Kanske för att hon måste representera spelaren i spelet, kanske för att det finns en tradition inom speldesign som skapar rätt ytliga spelarpersoner överhuvudtaget. Det är ju trots allt så att spelaren vill kunna identifiera sig med sin spelarperson, och vi identifierar oss inte gärna (inom spel) med spelarpersoner som är mänskliga, som har brister, så det är möjligt att den här jämförelsen haltar lite. Men tänk efter.
Samus Aran. Vem är Samus Aran? Idealbilden av en kvinna, eller idealbilden av en man med vagina? Är hon inte precis sådan som en man skulle ha varit, fast med bröst? Det avslöjas inte förrän efter ett par spel att hon ens ÄR en kvinna.
Det här är ett ganska typiskt sätt att formge kvinnliga spelarpersoner på. Man ställer upp standardbilden av vad en spelarperson skall vara (definierad, så klart, utifrån en manlig synvinkel på vad en spelarperson skall vara (tänk på att spelbranschen fortfarande är kraftigt mansdominerad)), ger den bröst (gärna lätt överdimensionerade) och en rustning (gärna lätt underdimensionerad) och sedan är det dags att spela! Kvinnor uppfyller i det här fallet två krav som hon har på sig. 1. hon skall vara en man med bröst 2. brösten skall vara snygga att se på. Som en god vän till mig sade när jag frågade varför han alltid skapade kvinnliga spelarpersoner “skall jag springa runt i spelet och glo på en rumpa i flera timmar om dagen kan jag lika gärna glo på en snygg rumpa”.
För att sammanfatta:
Yeah, the trouble is, although these characters were marginally better than the original Damsels in Distress, they still ended up having to be saved in the final act by the male hero. There would usually be a scene (or three) where the “Strong Female Character” would be trapped by the villain and put into sexy clothing, I guess as a punishment of some sort. And even when she was being strong, she was always doing it in the sexiest way possible. She’d never, say, get a black eye or a broken nose in a fight. Her ability to fix cars (a powerful, masculine trait) would basically allow her to get sexy grease all over her slippery body. Her ability to shoot a gun was so the film’s advertisers could put her on a poster wearing a skimpy outfit with a big gun between her legs. All in all, the “strength” of her character was just to make her a better prize for the hero at the end – and for the horny male audience throughout.
– Källa
Det här är inte en ny företeelse. Min röda tråd, den som jag tidigare har saknat, utgörs av Karen Armstrongs fantastiska bok The Gospel According to Woman. I den beskriver hon det enda sätt kvinnor hade att ta sig in i den manliga religiösa världen. Det var genom att förneka allt som hade med deras kvinnlighet att göra. “Ja men”, invänder troll av ordning, “det handlar ju om religion inte om samhället. Klart de var misogynistiska, prällarna!” I det här fallet kan vi dock inte glömma att den kristna religionen har varit bärande av den västerländska kulturen under en lång tidsperiod. Under medeltidens mörker var det den enda källan till skolning som fanns, och även om det här hände för åtskilliga hundra år sedan, så har kyrkans grepp om kultur och som kulturbärare varit i det närmaste konstant fram till 1700-talet och upplysningstiden. Upplysningen tog sin början för 300 år sedan. Kristendomen hade då haft 1700 år att pränta in sitt budskap i hur vi såg på livet. Tungt bagage.
I vilket fall som helst var det enda sättet som kvinnor kunde inlemmas i de lärdes kretsar på att de förnekade sin kvinnlighet.
(Det enda sättet vi kan införlivas i spelen är genom att förneka vår kvinnlighet. Genom att bli män med vagina och bröst.)
Token female
Om kvinnor ändå får vara med och leka, är det som det sägs ovan – för att bli en spelbar kvinna måste du ge upp allt som är kvinnligt. Yvonne Hirdman har byggt en teori runt det här förhållandet. Hirdmans genusteorier utgår ifrån tre grundläggande principer:
Kvinnor och män särskiljs. Det som är manligt är inte kvinnligt. Det handlar också ofta om motsatser. Det som är manligt är motsatsen till något som är kvinnligt.
Det som är manligt är högre värderat – har högre status – än det som är kvinnligt. Det män gör är mer värdefullt än det kvinnor gör. Det är ingen statusförlust för en flicka att bli kallad pojkflicka, men det är nedvärderande för en pojke att kallas flickaktig.
Alla – jag som skrivit bloggposten inkluderad – är med och skapar genusordningen. Det är härifrån normen kommer. Det vi gör, hur vi beter oss mot varandra, är normalt.
Tittar man på datorspel blir det än mer uppenbart att kvinnor är där för att ses ur ett manligt perspektiv. Men eftersom det är lägre status att vara kvinna är det också viktigt att lyfta kvinnans egenskaper genom att tillföra det som betecknas som manligt. Att kunna avfyra vapen, slåss, befinna sig på en intellektuellt högre nivå. Som min fästman sade igår när jag kämpade med den här texten – “gör skillnaden mellan kvinnliga attribut (bröst, vagina) och “kvinnlighet” (skönhet enligt idealet, känslostyrdhet och kropp) tydligare”.
Precis som bloggposten från Overthinking it säger så handlar det inte om att göra en kvinnlig spelarperson stark och duktig för att vara en bra spelarperson. Det handlar om att göra henne mänsklig. (Sanningen att säga borde det här ingå även in beskrivningen av manliga spelarpersoner.)
Det som värderas högt i spelvärldarnas kultur handlar alltså om en ryckvis, kroppslig och intellektuell tillvaro med rationella förtecken. Det som förknippas med kvinnlig aktivitet, vardagslivet, kontinuiteten, är inget som är särskilt högt prioriterat i spel. Inte heller beskrivs tillstånd som är rotade i en fast punkt. Jakten efter ära, guld, status och hjälteglorian är det som är viktigt, det som innehar ett självklart fokus för spelet. Inte hemmalivet, känslorelationerna, det sociala spelet som kvinnor får stå för (undantaget är The Sims och Second Life, men de är ju inga riktiga spel, eller hur? :P)
Kvinnor skall alltså ägna sig åt att upprätthålla kontinuiteten, supporten, den stabila världen gentemot vilken mannen/ hjälten rör sig. Den identitet som spelen indikerar att en spelare/ rollperson skall ha är alltså en manlig sådan. Om man som spelare vill gestalta en kvinna i spelet, måste hon anpassa sig till det manliga beteendet, aldrig tvärtom. Precis som männen får hon offra kontinuiteten och familjelivet. Det här är inte nödvändigtvis något som går eller ens skall ändras på, men det är intressant att till och med strukturen i själva spelandet bygger på en manlig modell. Hjältemannens tillvaro ligger till grund för spelarpersonernas tillvaro.
Ambjörnsson säger så här:
Vad som naturligtvis inte är ointressant, när det gäller författarna, är att flertalet av dem är män. Det är mannens uppfattning om sig själv som vi här kommer att få möta. Det är också , indirekt, mannens uppfattning om kvinnan. Det kvinnliga beskrev sällan öppet. Det är snarast så att inriktningen på hjältens förehavanden har givit det perspektiv ur vilket kvinnan setts. Kvinnan har blivit staffage, den bakgrund mot vilken mannens verksamhet avtecknat sig. I vissa av berättelserna finns kvinnan knappast med överhuvudtaget. Mannen har ensam fått representera människan.
Det finns en stark tendens att skapa berättelser, både i rollspel och datorspel, som i första hand handlar om män, och i andra hand om kvinnor. Det finns till och med en uppsats skriven om hur utvecklade kvinnliga spelarpersoners story är i jämförelse med de manliga spelarpersonerna. I vissa fall är det omöjligt att spela kvinnans berättelse innan man spelat mannens. Berättelsen innehåller helt enkelt inte tillräckligt mycket information för att man skall förstå handlingen. (Källa)
Kroppslighet
Kvinnligheten sitter i kroppen. Vi kvinnor är våra kroppar. Alltså skulle kroppen förnekas.
(Nu kommer vi in lite på kroppsrepresentation som jag har tänkt mycket på på senare tid. Kristendomen gjorde nämligen en koppling mellan att försaka och förneka kroppen och godhet. Anorexia var enligt Armstrong mycket vanligt bland nunnor. Ät inte – då syndar du. Om du är tjock är du lat och girig och kan inte kontrollera dig. Sensuella och sexuella nöjen var syndigt. Att äta är dåligt, att ha sex är dåligt. Notera att det här inte är något du hittar i bibeln. Det var de tidiga kyrkofäderna som var lite sexualneurotiska och förespråkade celibat åt alla håll och kanter. Som ett resultat av det blev de lite fnoskiga av frustration. Fnoskigheten tog sig uttryck i kvinnohat.)
Varför skulle kroppen förnekas och försakas då? Jo, för kvinnor är sina kroppar, och kvinnokroppar existerar enbart för att förleda män i frestelse. I kid you not. Armstrong drar upp exempel på exempel på hur kyrkofäderna har tolkat, vantolkat och spridit den sexualneurotiska synen på kvinnan vidare, tills den till slut jämställde kvinnor med satan. “Hon bad om det, hon var ju klädd på det viset”. Känns det igen? Katarina Wennstams “Flickan och skulden” är ett utmärkt bevis för att det här tänkandet fortfarande finns kvar. Om en kvinna visar sin kropp tar mannens lustar över och han kan inte hejda sig. Det är både en dålig kvinnosyn och en dålig manssyn.
Ronny Ambjörnsson framför i Mansmyter att:
Det är kvinnan som lockar Bond på avvägar, dvs på vägar som leder från plikten och från den historiska mission som ger honom rätt att döda. […] Djävulen (kvinnan förf. anm.) garanterar en frihet som Bond annars inte skulle ha, och Bonds äventyr demonstrerar denna frihet samtidigt som den klart markerar dess gränser. Bond frestas som Kristus i öknen, men återvänder alltid till sin utgångspunkt, renad och stärkt. Historierna om Bond har en paradigmatisk karaktär, liknande den vi finner i evangelierna eller i de medeltida riddarsagorna (till vilka de, som Eco visat, också i sin komposition ansluter). Hjälten lämnar fadershuset, ger sig ut i världen, frestas, besegrar frestelsen och odjuret återvänder och vinner erkännandet.
Vägen till erkännandet går genom frestelsen. Och erkännandet gäller, i sista hand, hjältens mänsklighet.
Hjältens mänsklighet vinner han genom att besegra ondskan, men även genom att besegra frestelsen. Det är kanske inte så konstigt att båda de här hindren i vissa fall bakats ihop till ett enda?
Kvinnans ondska
Kvinnan är binär. Antingen är hon helt ren, helt oskuldsfull, och då är hon god (och för att bli god måste hon avsäga sig allt som räknas som kvinnligt), eller så är hon fullkomligt depraverad, förledd av satan, och därigenom ond, och eftersom hon dessutom är av det svagare könet, underlägsen mannen, måste hon vara listig i sin gärning.
Det är alltså ingen slump att kvinnor som är onda också spelar i hög grad på sin sexualitet för att “vinna”. Det är det starkaste vapnet hon har, och det är mannens största svaghet.
There was a strong tendency in Christianity to see sex as an uncontrollable force within men. Now the new witchcraft scare showed that this wild sexual longing was falling upon men from the outside. It was the result of a malignant force, an evil spell inflicted upon men without any fault of their own by wicked witches. The old Christian projection had taken a further step forward: women have aquired a new and sinister power, which forces sexuality on unwilling men and reduces them to a state of passivity in the face of women’s malign force.
– Karen Armstrong, The Gospel According to Woman
Hur kvinnorna förhäxade männen? Genom att kasta en glamour på dem. Vad det innebar? Att männen kastrerades. Ordet glamour kommer alltså ifrån häxförföljelsernas tid. Jag tänkte ta upp ett par exempel på hur det här reflekteras inom spel, både datorspel och rollspel.
Drow
Ett exempel på den här inställningen till kvinnor är Drow i Dungeons & Dragons (D&D). Drow är en alvras som lever under jorden, och som är genomonda. Det är också det enda exemplet på matriarkat i D&D.
Drows prästinnor regerar genom att mörda och intrigera för att hålla sig kvar i sina ledarpositioner. Märkbart är att de gärna använder gift på sina pilar, och att de som ras betraktat är relativt svaga. De dyrkar en ond spindelgudinna vid namn Lolth, som enligt de regler som finns om alignment alltså ungefär hur du som person ser på livet ur ett moraliskt perspektiv, är kaotiskt ond. Meningslös ondska.
Det finns undantag från ondskeregeln, så klart, men i det mest kända fallet Drizzt Do’Urden är det en man som brutit med sitt ondskefulla arv, liksom hans far före honom. Drizzt kämpar med sitt arv från sina onda systrar och måste hela tiden bevisa att han inte är som de.
Det finns också mindre samhällen bestående av Drow som dyrkar andra gudar. Till skillnad från matriarkatet under Lolths styre som enligt wikipedia inte är ett livsdugligt samhälle är Drow-samhällen där rollerna vänts om om inte helt exemplariska, så i alla fall fungerande:
There are exceptions to the rule, of course. Some communities of drow worship other gods (like Vhaeraun or Eilistraee), and thus, their hierarchy changes, reverses the roles of males and females, or (such as in the case of Eilastree) even approaching something like a workable, progressive society.
För att Drow skall fungera i ett samhälle måste de alltså ingå i en patriarkalisk hierarki.
Likstorm
Ett annat exempel på hur kvinnor porträtterar ondskan finns i Likstorm, ett äventyr till Drakar och Demoner Trudvang. SPOILERVARNING Jag går igenom äventyret rätt rejält nedan.
I korthet går det hela ut på att Livisika, en av de förstfödda glömda gudarna, “de som aldrig varit menade att existera”, har lyckats samla kraft nog för att födas fram i världen, och det är rollpersonernas uppdrag att förhindra detta, eftersom Trudvang annars riskerar att gå under i kaos och ondska.
Livisika är enligt bokens författare:
[…] i huvudsak hatets källa, en moturladdning till själva skapelsen. Men hon livnärde sig också på lidandet i gränslandet mellan livet och döden.
Livisika har i äventyret lyckats skapa sig en kropp i form av en liten flicka som hyser hennes gränslösa hat, och med hjälp av den här lilla flickan skall Livisika kunna återfödas. Flickan själv är ett resultat av “några av människans mörkaste ätter”.
Men det slutar inte där. Av de kvinnliga spelledarpersoner som finns med i äventyret så hjälper en övervägande del av dem till, medvetet eller omedvetet, att sätta Livisika till världen.
Armilde är den gravida alfmö som behövs för att Livisika skall kunna återfödas i en kropp, Armilde är mild och god, och osäker på sig själv, även om hon inte gärna visar det. Armilde är omedveten om sitt öde att bevittna Livisikas död och därigenom ge liv till ondskan.
Ett annat exempel på spelledarperson som i det här fallet är fullt medveten om sin roll i Livisikas planer är Ilsa. Enligt texten som beskriver henne är Ilsa:
[…] en vacker kvinna med en iskall blick. Hon är totalt känslokall och tar aldrig hänsyn till hur folk mår eller vad som är moraliskt rätt och fel. Endast att upprätthålla en hård och kall fasad och aldrig visa sig svag är det som betyder något för henne. Det faktum att hon inte kan få barn har närt denna hårdhet vilket har växt ut till ett hat mot alla andra i hennes närhet.
Ilsa är den person som skall se till att Livisika dödas i Armildes åsyn och att barnet Armilde bär, föds.
En spelledarperson som har en mindre roll att spela är dödsgudinnan Bodvildur. Bodvildur sammanfattar synen på den onda – eller kanske likgiltiga – kvinnan i rollspel ganska bra:
I fjärran ser ni en enorm bentron som bärs fram av tusentals odöda. Tronen kröns av en ståtlig kvinnovarelse, med en bister uppsyn. Kvinnovarelsen är lika vacker som hon är fruktansvärd, med isblå hud, långt svart hår och gnistrande ögon. Hon är nästintill naken, endast iklädd i en skugglik klänning av svarta själar som fjättrats till hennes hud, vilken effektivt avslöjar hennes kvinnliga former. Hennes rörelser är förföriska och svävande som om hon inte alls berörs av tyngdkraften. I en enda rörelse flyter hon ner från sin tron och uppenbarar sig framför er. Hon ger er en kall och hård blick.
En kall och hård kvinna, som ändå förför med sina rörelser och sin nakenhet. Det största hotet för spelarna är alltså inte – som man kanske trott – de tusentals odöda som burit fram Bodvildur, utan Bodvildur själv, i all sin förförande kvinnliga men samtidigt skrämmande prakt.
Ivy Valentine från Soul Calibur
Ivy är den oäkta dottern till den odöda piraten Cervantes de Leon. Ivy uppfostrades av en ädel familj, fram tills dess att hennes far blev besatt av det förbannade svärdet Soul Edge. Soul Edge blev adoptivfaderns död, och tog sedemera också livet av hennes mor. Ivy är ute efter att förstöra Soul Edge, och skapar därför ett segmenterat, animerat svärd. Därigenom får hon reda på att SoulEdge tänker använda henne som kommande värd. Efter en attack av Cervantes förlorar hon sin själ och måste hålla sig vid liv med en artificiell sådan.
Jag har för övrigt haft svårt att hitta kvinnliga antagonister i datorspel på nätet. Visst finns det fiender, som den här demonen från Dragon Age: Origins, men jag har svårt att hitta antagonisterna. Dahlia Gillespie från Silent Hill är så klart medräknad, hon är ju sannerligen ett bra exempel på den moderna idén om häxan. Jenova från Final Fantasy VII, och den mörka, demonbesatta prinsessan Peach från Paper Mario 2 är andra exempel. De flesta är onda utan att ha någon egentlig orsak till det (Jenova försökte korrumpera en hel befolkning med hjälp av sitt eget (orena) DNA, till exempel).
Det är lättare att hitta den här binära fördelningen inom rollspel, men det kan bero på att rollspel är mer direkta och att jag har långt många fler rollspel än vad jag har datorspel (ja, alltså jag har runt 300 rollspelsböcker, Sinkadus sedan nr 4 och alla Fenix som givits ut. Det är liksom lätt att hitta material).
Slutsatsen?
Vi har haft sedan slutet på 1700-talet på oss att förändra synen på kvinnan inom spel, film och litteratur. Vi har inte kommit så långt. Öppna ögonen och SE vilka värderingar som hamnar högst när ett nytt spel skall göras. Protestera mot den slentrianmässiga bilden av kvinnan som ges. Ändra på förutsättningarna för hur vi gör spel, och ändra på synen på mannen som (om det inte handlar om annat än kvinnor, så klart) en hjälplös vante, styrd av sin penis, och synen på kvinnan som antingen det rena och goda (och passiva), kvinnan som man (action, men inga kvinnliga egenskaper – som känslor), eller kvinnan som sexobjekt och ond.
Mer sådant här med andra ord:
Ico
Oddworld Munch’s Oddysse
2010-03-03 at 20:38
Alltså; ganska ofta säger du vettiga grejer – men här tycker jag du går lite i cirklar. Alltså: En kvinna som är som en man med bröst är i själva verket en förnekelse av kvinnokroppen? Jag är helt med på att det är en förnekelse av “kvinnligheten” som idé och så, men just “kvinnlighet/femininitet” är väl ganska mycket en slavkultur, ett sätt att kulturellt forma kvinnan till en varelse som förkroppsligar en massa opraktiska och dåliga saker – förskjutandet av det annorlunda, upphöjandet av mannen som perfekt, etc.
Är kvinnliga egenskaper negativa för att de är kvinnliga, eller är de kvinnliga för att de är negativa? Är det inte så att de flesta kulturer trots allt projicerat en massa mesiga och mjäkiga värderingar och beteenden på sina kvinnor? Eller är “kvinnligheten” inbyggd i DNA’t?
2010-03-03 at 20:41
Om du väntar till del 2 så blir det förmodligen tydligare.
2010-03-03 at 20:52
För övrigt: Videon i sig var genial, spot-on. Där är jag helt med på båten =)
2010-03-04 at 09:27
Nu när jag läser har jag ingen aning om min poäng går fram (angående din kommentar igår Krank), men jag hoppas det.
2010-03-04 at 09:30
“Det rationella som tillhör själen och förståndet är maskulint, det irrationella, känslans område feminint, liksom mannen gentemot kvinnan.”
Jag tycker det är intressant hur detta har vänt, i alla fall i den offentliga debatten. I dag är det männen som anses irrationella och inte kan styra sin lustar och känslor. Det är därför de blir våldtäktsmän (och bara våldsmän): De kan inte kontrollera sin kåthet, sin aggression, sina känslor.
Se även den debatt som rasade nyss (och snart kommer att blossa upp igen) om att män är barn. Och vad är barn, om inte irrationella?
2010-03-04 at 09:46
Magnus – det är inget nytt att mannen inte kan styra sina lustar. Det var typ Augustinus som sade att männen egentligen inte hade något eget ansvar om de fick se en kvinna gå förbi och tappade allt sans och vett. Han levde på 300-talet e.kr. Det har med andra ord funnits med i vårt medvetande rätt länge.
Mansmyter går in mer på mannen som oansvarig och lekfull. Männen har ju en rad idealbilder att leva upp till, de med, men de är lite mer varierade och har dessutom en annan status. Återigen det där med status. Jag skall se om jag kan hitta lite fler referenser på just den biten (mannen som oansvarig).
2010-03-04 at 10:09
Alltså – typ 99% av det du säger är jag helt med på. Att det finns för få, och ofta passiva kvinnor – check. Att kvinnor i TV-spel i alldeles för hög grad tvingas in i en ganska extrem kroppsform (alla har getingmidja och stora bröst), vilket är negativt – check. Att token girlism är crap – check. Att det är kasst att en del inte anser Sims och liknande vara “riktiga spel” – check.
Det är den där sista, gnagande delen jag inte riktigt får grepp om. Det är samma del som jag pratade om senast, men jag vet inte om mina invändningar är så värst begripliga, de heller. Alltså, jag kommer från ett perspektiv där särartsfeminism egentligen bara är en fortsättning av de gamla patriarkala strukturerna. Jag har inga problem att se ganska stora delar av “kvinnligheten” som något ganska negativt. Jag har dessutom mycket svårt att se något negativt i pojkflickor eller kvinnor som gör traditionella “mansgrejer”. Jag har också mycket svårt för ultrafeminina både tjejer och killar. Inte för att det är “deras fel”, utan för att de någonstans ifrån fått idén att de saker som ingår i det feminina skulle vara eftersträvansvärt. Därmed absolut inte sagt att allt som ingår i det maskulina är positivt, absolut inte – men målet måste väl ändå vara att se människan som människa, inte som kön – helst med de positiva egenskaperna från båda myterna?
Jag har alltså svårt att se Samus Aran som token girlism. Det finns ingen manlig motsvarighet i Matroidberättelserna. Jag kan köpa att det är rätt kasst att hon i slutet av Metroid 1 visas iförd enbart bikini och boots (peeeeeeeenk till på köpet), men att problemet skulle vara att hon är en “tjej som gör mansgöra” – det köper jag inte.
2010-03-04 at 10:23
Krank – problemet är inte att hon är en “tjej som gör mansgöra”. Problemet är att för att Lara Croft, Samus Aran m.fl. skall accepteras i mansvärlden så måste de “göra mansgöra”. Och Samus ÄR token girl, om man ser till spelvärlden i stort.
Titta på “pysseldebatten” som uppstod. Uppstod den för att tjejer pysslade – egentligen? Nej, den uppstod för att tjejer pysslade OCH spelade spel. Antingen är man tjej – eller så är man tjej och gör killiga saker och enbart killiga saker.
Problemet är egentligen inte att vi gör de saker som vi gör, som du också påpekar. Problemet är att vi sätter etikett och status på dem och sedan bedömer utifrån en mall, och med “vi” i det här fallet pratar jag om samhället.
2010-03-04 at 14:20
Så den röda tråden du letar efter består i att makthavare av alla tider har tagit hänsyn till att heterosexuella män gillar att titta på snygga tjejer? När sexualdriften har varit konkurrent till de egna strävandena har kvinnan och begäret efter henne utmålats som något ondskefullt och när de har sammanfalligt har kvinnan används som reklampelare och lockbete.
2010-03-04 at 14:34
I första hand är du kvinna. Sa de Beuvoir (inte ett exakt citat, utan draget ur minnet).
Och kanske, kanske, är narrativism en av de absolut sista “patriarkala” (nu sa jag P-ordet! Nu blir jag inte tagen på allvar!) strukturerna. Samhälle, nyhetsmedia, sport – alla har fallit eller börjat att falla.
Men SAGAN, den är något som “mannen” håller hårt i. För utan berättelsen – hur ska vi kunna förmedla vår kunskap till våra barn? På ett sådant sätt att “kvinnan” kan vara med på “mannens” villkor, utan att någonsin glömma att hon är “kvinnan”? Glöm att hen är “människan”, typ. Vi har ju vördade berättare som t om hävdar att de hyllar “kvinnan” och “kvinnans” förmågor _just genom_ att inpränta i oss att “kvinnan är det första könet”! (*host* Ranelid *host host*). De gör det genom att hylla “kvinnlig skönhet”. Dvs porslinvaser.
Filosofiskt (radikalt) nu: Är det hårda greppet om narrativism ett sätt för “män” att ändå i slutänden behålla makten över barnen, trots att de överlag är “mammans”?
2010-03-04 at 15:08
Tycker att det där med kvinnan som modersfigur faller in lite här också. Den typiska kvinnan “ska” ju vara omhuldande, producera barn och sköta om hemmet. Om hon inte gör det (genom att bete sig avvikande, till exempel överlåta barnpassning på mannen, eller vara mer frigjord (hora – hingst, negativt, positivt?) ) så faller hon utanför normerna och blir den där ondskefulla varelsen.
Pyssla, sy och skapa – moderligt intresse. Kriga (drar en jämförelse till krigsspel) – manligt (den manliga martyren som ger sig ut i krig för att försvara sin familj).
Spartanerna är väl dom enda historiskt som sett kvinnor som lika starka?
Sen har jag funderat lite grann om kvinnor och män hormonellt går igång på olika sorters spel. Testosteron/östrogen borde ha en hel del att göra med hur vi reagerar på olika situationer i spel. Tror att i alla fall jag går igång på mer känslomässiga saker kring krig och äventyr än de faktiska explosionerna och skjutandet.
Hoppar en del i mina tankegångar här 😉 Men det var dom funderingarna som jag fick av att läsa din text.
2010-03-04 at 16:43
@Arvid – “att heterosexuella män gillar att titta på snygga tjejer” är en grov förenkling av den sexualisering, objektifiering och diskriminiering som kvinnor fått utstå på grund av att de inte räknades som lika mycket värda som – och ibland till och med som direkta samhällsfiender till – mannen.
Sexualdriften har aldrig varit en positiv kraft för kvinnor. We just can’t win. Antingen är vi frigida och förnekar den kvinnliga naturen – vi blir pseudomän som är ofruktbara (och förmodas det bittra för det), eller så är vi promiskuösa och ointelligenta. Det finns så otroligt många exempel, överallt.
Whoever tells the story, defines the culture.
I det här fallet har berättelsen berättats av sexualneurotiska kvinnohatare. Det är inte underligt att en stor del av den kvinnliga befolkningen trampar runt i ett ständigt tillstånd av skuld och skam.
2010-03-04 at 18:08
Joakim, jag är tekniker och inte filosof så kanske missar jag målet. I vilket fall så tycker jag du blandar ihop mål och medel. En patriarkal struktur upprätthålls aldrig i syfte att trycka ner kvinnor (jag ändrar ”aldrig” till ”sällan” om du hittar ett exempel, så gör inte det). Kyrkan smutskastar kvinnor för att prästerna inte skall få de dubbla lojaliteter som följer med bildandet av en familj, spelbolagen använder sexobjekt i syfte att sälja bättre, osv.
Den politiska feminismen har därvidlag ingen motpol i ”män” eller patriarkala strukturer. Detta eftersom ”män” inte är en grupp med gemensamma mål och strukturer överhuvudtaget inte har tankeförmåga.
Praktiskt tillämpad feminism torde alltså som främsta uppgift ha att visa hur makt, rikedom och berömmelse kan uppnås i ännu högre grad med medel som inte ger upphov till mansdominans. Ett bra exempel är den här bloggen och dess innehavare som oförtrutet försöker locka rollspelsförlag att skriva spel som inte stöter bort en kvinnlig publik, för att på så sätt kunna öka sina intäkter och sitt inflytande.
Men till saken, ”män” kan inte hålla hårt i berättelsen eftersom ”män” inte formulerar gemensamma mål (vilket torde vara anledningen till att strukturbegreppet infördes från första början).
Admin, Visst det är en grov förenkling för att inte säga att metoden är moraliskt förkastlig. Men ändå, vinnarna i historien (och idag) är de som utgår från att män tänker med kuken.
2010-03-04 at 22:56
“En patriarkal struktur upprätthålls aldrig i syfte att trycka ner kvinnor (jag ändrar ”aldrig” till ”sällan” om du hittar ett exempel, så gör inte det).”
I modern tid är det omöjligt att hitta en så tydligt definierad struktur, sant. Undantaget är väl isf de garanterat extremerna, som t ex talibaner eller motsvarande fanatiskt religiösa.
Ändå är det ofrånkomligt att det finns en strukturell dissonans, till nackdel för kvinnor och till fördel för män, även i upplysta (dvs västerländska) samhällen. Ju mer sekulärt samhälle – desto svårare att peka ut tydliga strukturer.
Än så länge är kanske en av de tydligaste strukturerna det ständigt debatterade “Mäns våld mot kvinnor”, men det här är inte rätt forum för en sådan debatt.
Däremot är det här rätt forum för att föra fram synpunkter om hur A) mansdominansen inom datorspelsbranschen påverkar spelprodukters utveckling, och B) hur en miljö, dominerad av män, påverkar narrativet i de berättelser detta kollektiv för fram till publiken. ÄR vi verkligen helt säkra på att producenterna ger kunden det kunden vill ha? Och vad _för_ produkt får vi?
Det tycks, allt för ofta, vara en produkt som utgår från den falska premissen att “det här vill män ha” – och ignorerar grovt räknat femtio procent av sin presumtiva kundbas. Mycket smart affärsidé. Not.
Min tanke bakom att tala om hur “män” (en generisk betydelse för vad vi istället kan kalla den maskulina hegemonin inom spelbranschen) var att få till stånd en fundersam diskussion om hur spelskapare egentligen hanterar sitt medium. För vad vi i nuläget har är ett medium som domineras av ett fåtal starka aktörer, som inte har något intresse av att förändra sin produktion, _även_ om det finns en efterfrågan av just förändrade produkter.
(Jag förespråkar inte politiska lösningar, kvotering, förbud eller offentliga avrättningar, nu alltså. Bara så vi slipper ge oss in i en sådan metadebatt 😉 )
“Det är bara ett spel” är vid det här laget lika inaktuellt som Pong. Alltså måste det till en diskussion om vilken _etik_ som reproduceras och produceras av spel. Dvs inte en diskussion om “spelens farlighet”, utan en diskussion om _hur spel förvaltar vår mångtusenåriga berättartradition_ och hur de behandlar nya krav för en effektiv och spännande historia.
Drottning Blanka kan numer hantera ett bastardsvärd och slipper vänta på riddaren – _ändå_ får hon, oftast, göra just det. Vänta på att bli räddad.
Uschiamig, nu låter jag arg igen. Det är inte alls meningen 🙂
2010-03-05 at 12:50
Sååååå… Alltså; problemet är inte så mycket Samus Aran i sig, som det faktum att det finns för få av henne – och definitivt för få män som får pyssla och göra annat såkallat “kvinnligt”? Det är något jag kan hålla med om. Jag tycker bara inte att problemet är Samus. Jag tycker tvärtom att det behövs fler Samus – fler könsöverskridande karaktärer. Fler tjejer som gör mansgöra. Fler killar som gör tjejgöra. Jag tycker att det är oerhört kontraproduktivt att attackera det fåtal könsöverskridande spel som finns; det kommer aldrig att skapas en kultur eller situation där det är precis lika OK att vara actionhjälte eller pysselperson oavsett vad som hänger, eller inte hänger, mellan ens ben om det inte får ske någon normaliseringsprocess.
Det är alltså inte att kvinnor måste göra actionsaker i actionspel som är problemet. Problemet är att actionsaker överhuvudtaget definieras som “manliga”. Att säga att “kvinnlighet inte får vara med” är att utgå från en rigid bild av kvinnligheten, och säga att den alltid måste vara skiljd från manligheten. För mig är upplösandet av könsstrukturerna målet, inte upphöjandet av kvinnligheten.
2010-03-05 at 13:30
För det första är Samus Aran inte ett problem, hon är ett exempel.
För det andra attackeras inga spel i posten.
I övrigt tror jag att vi är ganska överens, även om jag personligen skulle se lite andra sätt att lösa problem på än att skjuta dem, men det är en diskussion för en annan post 🙂