Åh, den här posten. Den har legat och grott, blivit vattnad av en artikel i Gamesauce från 2010 och fått näring av tjejerna som stod i bikini med random spelnamn tryckt på rumpan på Gamescom 2011. Det är en blandning av tradeshows och tanken på att sex säljer som har fött fram booth-babe-släktet. Jag är något kluven inför företeelsen. Det är min fasta övertygelse att kvinnor är fria att göra vad de vill med sina liv, inklusive att på egen hand reducera sig till ett säljredskap, en kropp. Det kan finnas syften och resonemang bakom som jag inte känner till. Därför tänker jag inte problematisera (så mycket) runt kvinnorna som lånar ut sina kroppar till att bli säljobjekt. De skulle inte stå där i bikini om företaget vars namn de har tryckt på arschlet inte betalade dem för det.

venndiagram_boothbabe

Jag tycker heller inte att det är en konstruktiv lösning att klaga på kvinnorna, eftersom det förflyttar ansvaret från företaget till personen, och victim blaming/ shaming*, är rent generellt sett korkat. Även om jag är övertygad om att kvinnorna i det här fallet inte är offer. De har bara mycket mindre ansvar för hur tradeshow-golven ser ut än eventföretagen som hyr in dem.

Så ansvaret för kvinnan på höga klackar och med Battlefield 3** på rumpan ligger till fullo hos företaget som bestämde sig för att anställa en sådan person. Det kan ha varit ett annat namn tryckt på hennes bikiniunderdel. Ärligt talat kollade jag inte så noga. Jag var upptagen med att vara besvärad över att det gick omkring kvinnor i bikini som poserade med unga män på Gamescom.

Men till problematiseringen:
1. Kvinnorna som hyrs in har ofta ingen insyn eller kunskap om spelen de representerar. Deras närvaro – till skillnad från säljpersonal (som oftast är manlig) – är endast till för att män som går runt på mässan skall kunna ha något att titta på och lockas till båsen med.
2. Kvinnornas brist på kunskap och insyn avspeglas i en större uppfattning om att kvinnor inte kan något om spel. Det är en förenkling, men den är relevant för diskussionen.

Resultatet av det här är att på mässor som Gamescom och liknande, så förstärks uppfattningen om att kvinnor inte kan något om spel. Och om vi gräver ännu djupare, återigen i relation till den artikel som fanns med i Gamesauce, så lär vi oss därigenom att booth-babe agenturen Charisma +2 hyr in snygga gamertjejer och “lär dem att bli sexiga”. Jag citerar direkt ifrån artikeln:

So I had pretty girls, but some of them had not even worn heels before. Even fewer knew how to put on glamorous make-up or talk to people without using a keyboard. Fortunately, I had been modeling since I was 13, so I was prepared to teach them how to succeed.

Som enbart passionerade gamers duger inte tjejerna, utan de måste göras om för att passa in i en mall av vad en kvinna är för att vara attraktiv. Artikelförfattaren går in på det med:

The highest paid booth babes are, in a word, perfect. They have extensive promotional experience, no detectable body fat, perfect faces with white teeth, pleasant voices, and exuberant, infectious personalities. They work out on a regular basis. They also eat right and have a natural proclivity to shining when out in a crowd.

Med andra ord kan gamers som vill bli booth babes – åtminstone kvinnor – “bli snygga” först när de har lärt sig att bli rätt sorts kvinna. Och rätt sorts kvinna – alltså de som redan vet hur man är snygg – är förmodligen inte en gamer. Kompetens räcker inte. Du måste vara snygg också, för annars säljer du inte, vare sig genom din kropp eller din kunskap. Välkommen till antydningar och lager på lagerträsket som aldrig tar slut.

Min högst personliga önskan är att eventarrangörer genom förläggarna lägger ner den cyniska synen på kvinnor som en frestelse och något man kan sälja produkter med. I samma veva blir vi av med den sexualneurotiska synen på mannen som en korkad konsument, ledd av sitt könsorgan allena.

Här är för övrigt en typ av booth babe som får mitt fulla stöd, och faktiskt en hel del av min kärlek.

En ork och en Space Marine var booth babes hos Warhammer 40K. Två meter långa och jättesöta båda två.

En ork och en Space Marine var booth babes hos Warhammer 40K. Två meter långa och jättesöta båda två.

____________________________________
* Intressant sidonot – kvinnor har sexualiserats och fått skulden för det i mer än 1500 år. Kristendomens anfäder var de som började, åtminstone om man får tro Karen Armstrong. Hon för fram ett starkt argument i The Gospel According to Woman. Logiken lyder som följer. Kvinnor är snygga -> för en kvinna att vara snygg är en kroppslig och sexuell frestelse för män -> kroppen är ond, anden är god -> allt som frestar kroppen är ont -> kvinnor är onda (oavsett om de frestar medvetet eller omedvetet) = sexualneuros i ett litet kulturbärande paket. Nästan tvåtusen år av “sex säljer” är inte så lätt att bara vifta bort. Det är bland annat från det här resonemanget som stereotypen om onda förförerskor som frestar hjälten med sin sexualitet kommer. Och ja, hela den ovanstående logikkedjan är så klart grymt förenklad.

** Nej, jag är inte säker på om det var Battlefield 3, men det var i EAs område av utställningen, så EA får skulden av mig. Varsågoda, EA.

Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , ,