Kingdom Rush är ett Tower Defense-spel som är kort sagt urgulligt. Spelet finns till iPhone och iPad. Det finns också att spela gratis på nätet. Det är ett standard-Tower Defense med ett ganska vanligt upplägg, dvs banor där jag kan placera ut mina torn och barracker, allt för att i slutändan förhindra de elaka ondingarna ifrån att ta sig in i kungariket.

Det finns fyra olika torn. Nåja, tre, eftersom ett av dem består av marktrupper som saktar ner horderna av fiender som knatar längs med stigen. Utöver marktrupper finns artilleri, magiska torn och bågskyttar. Artilleriet är långsamt och kan slå ut stora mängder trupper på en gång men det kan inte anfalla luftburna fiender om tornet inte är maxuppgraderat. Magitornen fungerar bra som beskydd mot rustningsbärande fiender, men vissa fiendetyper är immuna mot magi och tar ingen skada av magitornen. Magi hamnar någonstans mellan artilleri och bågskyttar i hastighet. Bågskyttarna i sin tur är de snabbaste tornen, men de gör å andra sidan minst skada.

Utöver tornen har jag också specialförmågor i form av förstärkningar som i princip består av fler marktrupper och ett meteorregn som tar död på många fiender i ett slag. Behövligt, allt som oftast. Båda de här specialförmågorna har en cooldownperiod, förstärkningarna i mindre grad än meteorregnet. Det som skiljer Kingdom Rush från andra Tower Defense-spel jag har spelat är hjältarna och uppgraderingssystemet. Uppgraderingssystemet är en rad egenskaper som kan förbättras hos de olika tornen och de tillkommer utöver de uppgraderingar som kan göras på slagfältet. Till exempel kan jag öka eldgivningshastighet och minska kostnad för de olika tornen. Hjältarna är elitstyrkor som jag kan använda när jag spelar, och de behövs verkligen på vissa banor.

Jag kan också köpa till consumable items som till exempel dynamit, ett frostspö som fryser alla fiender, pengar att bygga torn för, dynamit och så vidare. Detta köper jag för juveler som jag får i samband med att jag spelar och dödar fiender. Det som stör mig lite i sammanhanget är att jag kan köpa juveler från speltillverkarna som jag kan använda till dessa consumables, vilket förtar lite av spelglädjen för mig. Samtidigt kan jag hamna i en situation jag inte kommer loss ifrån om jag inte köper juveler eller samlar på mig tillräckligt mycket för att klara av en bana. Det känns lite som fusk för hardcorespelaren i mig. Å andra sidan är det rätt skönt att kunna fuska när en bana gör mig både frustrerad och förbannad för att en enda sketen fiende slank igenom och pajade min perfekta poäng.

Jag har spelat både på iPhone och iPad (spelet var gratis till iPhone i helgen, vet inte hur länge det håller i, så skynda, skynda). Det kostar 22:- på iPad. På iPhone är spelet pyttigt och svårhanterligt och jag tycker inte att det fungerar riktigt. På iPad med retinaskärm fungerar det däremot perfekt.

Om något är det en smula kort. Jag spelade igenom det på åtta timmar men då hade jag inte nog med stjärnor för att både uppgradera och köpa hjältar. Det är också ett något trögt spel. Det går inte – vad jag vet – att snabba på fienderna vilket innebär att trots att jag spelat en level ett flertal gånger så måste jag vänta mig igenom fiendevågorna utan att kunna sätta dem på dubbla hastigheten eller något.

Jag ger det två och en halv vågor av fem möjliga, mest för att det är för litet och klyddigt att spela på iPhone. Space Station, Fieldrunners, Freaks och Sentinel3 är samtliga bättre balanserade än Kingdom Rush.