Nu spelar jag Knights of the Old Republic på Steam. Det är ett gammalt BioWare-spel, som trots sin ålder innehåller mycket av det BioWare gjort för att hooka mig på deras nyare spel. Relationer. Tittar man på den biten, och på hur spelet är upplagt, så finns det inte mycket som skiljer exempelvis KotOR från Mass Effect.
Let’s see:
* Utvald av ödet? Check
* Särskilda krafter? Check
* Börja på en planet och sedan utforska flera områden? Check
* Ett ondskefullt hot som tycks övermänskligt? Check
* Tre personer i teamet? Check
Jag kan skriva lista hur länge som helst. Och fortsätta se likheter. Betyder det här att jag tycker att KotOR är dåligt? Eller att Mass Effect eller Dragon Age är dåligt? Nope, inte ett skvatt. Däremot är det intressant att se den evolution som skett från NwN och KotOR till ME, ME2 och DA:O, eftersom den i första hand ligger på det tekniska/ grafiska planet, och inte så mycket på story, uppbyggnad och exposition. Ja, BioWare har blivit MYCKET duktigare på att skriva schysst dialog, det är inte utan att jag fnissar lite ibland när någon av de personer jag pratar med ger sig in på värsta utläggningen om just precis det jag behöver veta (hej Max Payne-filmen, jag tittar på dig) men i stort sett är den version av storytelling BioWare är så bra på intakt.
Sedan gör det ju inget att Jennifer Hale och Raphael Sbarge är röstskådisar heller. Mmm, Jennifer Hale… Mmm, Raphael Sbarge…
Läs även andra bloggares åsikter om Knights of the Old Republic, steam, spel, speldesign
2010-12-14 at 09:31
Jag vill gärna ha Knights of the old republic, men det finns tyvärr inte i tryck längre. Jag spelar tvåan hemma som visst inte ska vara alls lika bra som ettan. Tvåan har nästan ingen replay value heller.
2010-12-14 at 11:16
När jag spelade Mass Effect första gången så kände jag att det var som att spela KOTOR 3.
2010-12-14 at 15:47
Både Mass Effect och Dragon Age är väl i praktiken BioWares egna satsningar på världar efter att det inte haft lust att betala enorma summor för Star Wars och Dungeons & Dragons licenserna. Således skulle de båda två lika gärna varit en uppföljare på tidigare spelen och lika gärna inletts som sådana projekt.
Det jag tycker är fantastiskt och måste berömma BioWare för är på vilket sätt de skapat sina nya världar. Det är båda två tilltalande på ett klassiskt sätt utan att bära på bagaget från licenserna. Jag har därför uppskattat BioWare egna världar långt mer än licensprodukterna. Man kan anta att de också ser på företag som Blizzard som lyckats skapa världar som i sig är inkomstbringande och vidareskapande.
2010-12-14 at 20:53
@Lars: Det är väl bara att köpa via Steam? Och tvåan är på många sätt bättre fram tills slutet där allting bara faller ihop och man märker att Obsidian inte fick tillräckligt med tid. Jag är ganska ensam om den uppfattningen, i och för sig, men det hindrar inte mig från att ha rätt! 😀
@Åsa: Jag håller med. Speciellt uppdragsstrukturen mellan KotOR och Mass Effect 1 är snarlik. Det kändes lite som KotOR 3 i ett eget universum. Vilket inte var dåligt, men lite konstigt. Nu spelade jag dessutom ME1 innan något av KotOR-spelen, vilket gjorde upplevelsen ännu konstigare. 😛