Nu spelar jag Knights of the Old Republic på Steam. Det är ett gammalt BioWare-spel, som trots sin ålder innehåller mycket av det BioWare gjort för att hooka mig på deras nyare spel. Relationer. Tittar man på den biten, och på hur spelet är upplagt, så finns det inte mycket som skiljer exempelvis KotOR från Mass Effect.

Let’s see:
* Utvald av ödet? Check
* Särskilda krafter? Check
* Börja på en planet och sedan utforska flera områden? Check
* Ett ondskefullt hot som tycks övermänskligt? Check
* Tre personer i teamet? Check

Jag kan skriva lista hur länge som helst. Och fortsätta se likheter. Betyder det här att jag tycker att KotOR är dåligt? Eller att Mass Effect eller Dragon Age är dåligt? Nope, inte ett skvatt. Däremot är det intressant att se den evolution som skett från NwN och KotOR till ME, ME2 och DA:O, eftersom den i första hand ligger på det tekniska/ grafiska planet, och inte så mycket på story, uppbyggnad och exposition. Ja, BioWare har blivit MYCKET duktigare på att skriva schysst dialog, det är inte utan att jag fnissar lite ibland när någon av de personer jag pratar med ger sig in på värsta utläggningen om just precis det jag behöver veta (hej Max Payne-filmen, jag tittar på dig) men i stort sett är den version av storytelling BioWare är så bra på intakt.

Sedan gör det ju inget att Jennifer Hale och Raphael Sbarge är röstskådisar heller. Mmm, Jennifer Hale… Mmm, Raphael Sbarge…

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,