… och med diskussionen menar jag så klart diskussionen om sexism, rasism och andra mindre åtråvärda ismer som förekommer inom just bordsrollspel.
Vi behöver diskussionen därför att rollspel i dagsläget fortfarande är en till största delen vit, manlig hobby och för att vi som älskar rollspel, men som inte delar de dragen skall känna oss välkomna. Om du som läsare säger “men varför det? Varför måste ni som inte är vita och manliga bli specialbehandlade?” så är svaret så klart att vi också älskar hobbyn så varför skall vi inte få samma möjligheter att njuta av den som den vita, heterosexuella mannen?
“Men varför älskar du en hobby som du inte njuter av då?” kan jag tänka mig att följdfrågan blir. För att det finns så mycket potential i rollspel. För att jag som spelledare och spelare till stora delar kan bortse ifrån den tjocka och dammiga skorpa som ligger ovanpå rollspelens kärna och förstå att det här är en spelform som kan åstadkomma nästan vad som helst.
Jag har spelat rollspel sedan mitten på 80-talet, och jag blev kär vid första ögonkastet. Jag fick Chock av min mamma, och det satte tonen för hela mitt liv, inklusive för min kamp för jämställdhet och mångfald inom hobbyn. Jag älskar rollspel. Jag kan inte nog betona hur mycket jag är hobbyn skyldig. Mina organisationsegenskaper, mina ledaregenskaper, min kreativitet och min skaparglädje, som sträcker sig från allt ifrån researchintensiva perioder då jag lärt mig allt jag (inte) vill veta om biologisk krigsföring till hur jag binder böcker på ett sätt som är tidsenligt för 1400-talet. Med rollspel har jag lärt mig hur jag på ett bra sätt dokumenterar regler, hur jag skriver en berättelse på ett sätt som andra kan återge, och hur givande det är att spela ett äventyr som får mig och mina vänner att uppleva något emotionellt tillsammans, oavsett om det är skratt som i Gargarismas Velour eller skräckblandat äckel som i Ola Sundins och Mikael Kvarnströms Förnedringen. Det är anledningen till att jag för några år sedan inledde mitt 20.000-teckenprojekt som jag (trots att jag sagt motsatsen) fortfarande arbetar på.
Det är anledningen till att jag slitit ideellt med konventsverksamhet i tio år av mitt liv (längre, jag började spelleda -96 eller -97 tror jag). Det är anledningen till att jag försöker stötta svenska rollspelsskapare med mina pengar i crowdfundingkampanjer i den mån jag kan. För mig är rollspel viktigt och lärorikt och jävligt roligt att ägna sig åt. De som påstår att jag anser något annat är antingen lögnare eller omedvetna om min entusiasm inför spelformen.
Det är av de här skälen som jag vill diskutera problematiken med rollspel som de sett ut historiskt och till viss del även ser ut idag. Därför att genom att rollspel till största delen skapas av vita, heterosexuella män, så är det också till största delen vita, heterosexuella mäns berättelser som får komma till tals. Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg, då om datorspel, så är det viktigt att vi inte har bara en berättelse. Att bara återberätta “en version av sanningen” om och om och om igen gör att vi utestänger människor ifrån viktiga upplevelser och verktyg att berätta med. Att kunna identifiera sig med materialet jag spelar eller deltar i är viktigt. Det är viktigt därför att det bekräftar att jag har en identitet, att jag existerar, att jag finns i den här världen. Att bara återberätta stereotyper är skadligt för de som stereotypiseras. Det finns till och med forskning på det – det kallas stereotype threat, och är ett reellt hot mot välmående och utvecklingsmöjligheter.
Anledningen till att diskussionen behövs är för att jag som marginaliserad grupp inom rollspelshobbyn blir aktivt utestängd genom hur rollspel framställs i text och bild och vilka som förväntas spela rollspel. Om det finns en genuin vilja att välkomna marginaliserade grupper inom rollspelshobbyn, så måste diskussionen få existera. För att kunna agera och lösa ett problem, måste vi nämligen först veta vad problemet är. Kan vi inte definiera problemet så blir heller inte lösningarna särskilt bra (se till exempel försöket att få fler tjejer att spela genom “rosa spel” på 90-talet. Det gick så där…). Vi måste kunna få lov att sätta fingret på den ömmande punkten och säga “där är problemet, det är den här biten vi måste åtgärda först”. För min del blir insatsen då att säga “vi måste kunna diskutera runt problematiken med sexism, rasism och andra mindre positiva ismer inom rollspel för att kunna lösa de problem som finns med spelhobbyn.”
Jag tänker posta den här ranten på rollspel.nu också, så får vi se vart det tar oss.
EDIT: Den eminente Krämer upplyste mig om att jag använde fel efternamn på herr Kvarnström. Det skall ju vara just Kvarnström och inte Jansson. Så går det när man inte har koll.
2016-02-03 at 15:25
Hei,
Jeg sitter igjen med et spørsmål om hva du ville sett på som en suksess med ditt innlegg.
Rollespill er historiefortelling. Noen historier handler om hvite macho jock i et typisk amerikansk high school drama. Andre historier handler om monstre som jakter på eventyrere i huler. Atter andre handler om superhelter, dektektiver i Film Noir, Jediriddere i ytre rom eller helt andre sjangere. Noen slike historier kan passe godt til å undersøke utenforskap basert på rase, religion, kjønn eller tilogmed seksualitet. Og noen er bare deilig og lettbent underholdning.
Jeg har, kanskje i likhet med deg selv, spillt mange spill med begge dele. Som regel blir historiene bedre av at det iallfall innimellom er et seriøst emne, men noen ganger er det feil. Særlig seksualitet (av alle former, før du misforstår meg) passer ofte dårlig rundt mine spillebord, men de gangene vi får til et bra spill der en bifil ork passer inn, så blir spillet med den rollen til gjengjeld enda bedre.
Kanskje akkurat derfor har jeg utforsket mange sider ved meg selv: tyrannen, sadisten, bølla, mobberen, forræderen, løgneren, rasisten, idioten og ikke minst nazisten. Men mye mer vanlig hos oss er å spille helten, den rettskafne, den tålmodige, den rare, outsideren, den pene, den rike, den fornuftige, den vise, den dumme, den handlekraftige.
Ingen og alle av disse rollene er meg, ingen av historiene er min historie. Men å begrense eller fjerne noe som helst fra mulighetene gjør bare alle mine rollespillseventyr mindre verd og mindre spennende. Om du ikke har vært i spill som utfordrer deg polistisk, religiøst eller på en annen måte (kanskje ikke seksuellt, det blir litt rart i min bok) så synes jeg litt synd på deg og vil gjerne invitere deg med i våre spill. På langt nær alle er politisk korrekte, i mine historier er det like ofte OK å spille en homofil dvergeprins som det er å spille rasistiske nonner eller kommunistiske smurfer. Det kommer helt an på hvilken hsitorie vi sammen ønsker å fortelle i dag.
Om jeg mistolker deg, og du egentlig etterspør illustrasjoner av mine rasistnonner eller dvergeprinser så tror jeg at du får viljen din uten å gjøre noe som helst. Rollespill slik de utgis vil alltid speile det samfunnet som gir dem ut, så hvilken enn outgrupp du identifiserer deg med så vil det være mer av den etterhvert som samfunnet som helhet godtar mer.
GM
-tretti år i faget
2016-02-03 at 16:02
Jag väljer att tolka din kommentar som ett uttryck av språkförbistring. Det jag efterfrågar är inte alls som du skriver “å begrense eller fjerne noe som helst fra mulighetene”. Jag vill inte alls begränsa eller ta bort något ifrån rollspel. Det är dock intressant att du tar upp just den frågeställningen eller kanske snarare det påståendet, för det är ett ständigt återkommande inslag i diskussionen runt inkluderande i rollspel.
Det jag efterfrågar är en diskussion där vi kan prata om hur rollspel framställer marginaliserade grupper inom hobbyn. Hur utformas texten? Är den skriven på ett rasistiskt eller sexistiskt sätt? Hur ser bilderna ut? Finns alla nyanser av hudfärg med? Är kvinnorna lika aktiva som männen? Hur set äventyren ut och spelledarpersonerna?
Det går alldeles utmärkt att till exempel skriva om ett rasistiskt samhälle och ändå inte vara rasistisk i texten som berättar om det. Det finns mycket att utforska vad det gäller konflikter på det området, svenska rollspelet Western gör det på ett mycket bra sätt, till exempel. Blir det tydligare vad jag menar nu?
Den här kommentaren upplever jag för övrigt som oerhört nedlåtande. Bara så att du vet. “Om du ikke har vært i spill som utfordrer deg polistisk, religiøst eller på en annen måte (kanskje ikke seksuellt, det blir litt rart i min bok) så synes jeg litt synd på deg og vil gjerne invitere deg med i våre spill.” Du behöver inte alls tycka synd om mig. Min rollspelskarriär har varit både bred, djup och ytlig.
Och nej, jag tror inte som jag tolkar att du säger att det kommer att lösa sig av sig självt. Eftertanke kräver ett visst mått av arbete, det är inget som bara “händer”. Jämställdhet och mångfald har alltid inbegripit arbete för de som vill uppnå de målen och jag tvivlar på att rollspel skulle vara annorlunda eller unikt i det sammanhanget.
2016-02-03 at 18:23
Mycket bra text, du har helt rätt och mina tankar hamnar direkt på Kult, originalet, jag upplevde det som ett helt annat spel just för den världen var komplett med alla typer av människor snarare än stereotyper och att skapa egna helt fria karaktärer som är som en normal människa var möjligt.
I övrigt så tror jag att jag varit spelledare för kanske fem äventyr totalt som var skrivna övrigt plockade jag bitar ur och byggde en helt egen berättelse tillsammans med spelarna.
Tex lärde sig de flesta spelare jag var spelledare för mycket fort att det sällan var lönsamt att börja med våld som lösning och att det de mötte ofta var matchat eller överlägset spelarna.
Men det var sällan eller nästan aldrig det fanns sådant material att använda, äventyren som var skrivna var oftast helt fokuserade på att självklara hjältar besegrar självklara skurkar vilka måste dödas eller så går allt åt skogen.
Fanns det kvinnor, alls, hmm, i kult ja, i fantasy njae, jag hade med några som slp bland annat en enorm drake i ad&d vilken dök upp ibland som ett element för att visa på att spelarna var en del i en mycket större värld.
Men, världarna som beskrivna och tecknade hade så gott som allt utom kvinnor och om kvinnor var med så var det i pinup rustningar i fantasy eller så skulle de räddas eller var galna och skulle bankas.
Det var platt, tråkigt, ovärdigt sådant fantastiskt material i övrigt.
Undantaget var Kult
Och det var skrivet av en kvinna och en man.
Vampire var ett annat undantag där fanns kvinnor, men tja eller?
Drakar och Demoner har fortfarande problemet, även Dungeons & Dragons, så även Mutant år noll och Fallen reich, det borde inte vara så.
Vi borde insistera och kräva att det finns kvinnor med och utvecklar och illustrerar för att få helheten för den saknas, fortfarande.
Mängder med spel har fått nya regler, nya världar, nytt det mesta men kvinnor det är fortfarande obefintligt.
Linjära äventyr utan kvinnor, det är vad rollspel fortfarande är. Kvinnor är enkelt eller borde vara enkelt att få med.
Dags att skapa ett rankingsystem?
Finns det män och kvinnor i lika stor omfattning?
Finns kvinnor och män på både höga och låga positioner, slp, varelser?
I beskrivningar används både kvinnor och män i liknande omfattning?
I bilder presenteras män och kvinnor på samma sätt, (ger bilden samma intryck)?
Lite mer genomarbetat än mina fem sekunder här och nu är lämpligt men för att illustrera vad jag menar. Det samma gäller egentligen för samtliga diskrimineringsgrunder.
Kanske något att skapa och få recensenter i tex fenix, på rollspel.nu och spelkult.se att använda?
Jag hjälper gärna till och sätter ihop ett.
Jag svarade visst på min egen fråga.
2016-02-04 at 00:08
Är diskursanalys ordet du söker, Åsa? 🙂 Och jag håller med om att eftertanke kräver ansträngning. Annars följs minsta motståndets lag, dvs inget förändras. Förändring kräver en arbetsinsats. Förändring kommer möta motstånd. Detta är väl utforskat och dokumenterat inom flera forskningsområden.
2016-03-13 at 14:02
Hej Åsa, och hej Tommy med, bra skrivet! Jag spelar mest Drakar och Demoner, och det kan ofta bli lite väl platt och stereotypt. Roligt att se att det finns en diskussion om det.