Idag (igår?) på svenska FZ.se dök en krönika om den svenska spelbranschens intresse för jämställdhet upp, och intresset är enligt krönikan stort. Det jag tänker prata om är dels något jag läste i krönikan och dels de kommentarer som förekommer på FZ. Anledningen till att jag postar här och inte på FZ i kommentarsfältet är dels för att jag har mer utrymme att förklara, förtydliga och länka och dels för att jag inte tror (jag kan ha fel) att debattklimatet på FZ är särskilt hälsosamt för mig. Jag är trots allt uttalad feminist och det är nog för att diskvalificera mig från att ha åsikter i vissa frågor, särskilt de som har med jämställdhet att göra, paradoxalt nog.

Jag har kämpat länge med jämställdhet inom spelbranschen. Att det finns en nyvaken debatt på ämnet gläder mig mycket. Det är en förändring som har kommit de senaste två åren. Det finns fortfarande stort motstånd mot jämställdhet inom vissa kretsar inom spelkulturen, men företagen börjar se ljuset och det ser jag som en stor vinst för kvinnorna inom branschen.

Att Hideo Kojima möter motstånd när han postar en bild på en rumpa på twitter och säger att han vill ha mer cosplayande kvinnor genom att göra sina spelpersoner mer sexiga är ett framsteg. För ett par år sedan hade hans tilltag knappt uppmärksammats ut mer än perspektivet ”åh, Hideo Kojima twittrade en bild på Quiet”. Det har hänt mycket. Vi har inte kommit så långt på det praktiska stadiet, men debatten har åtminstone tagit fart. Jag skulle nästan kunna drista mig till att säga att det egentligen inte har någon betydelse vilket innehåll debatten har just nu, bara att den lever är en framgång, bara att det finns ett motstånd är en enorm vinst.

Trots det är det vissa punkter som jag upplever som problematiska när de tas upp, särskilt i spelsammanhang. Det finns en rad standardkommentarer en alltid möter i jämställdhetssammanhang. Det kvittar egentligen om det handlar om spelbranschen eller något annat område, argumenten är desamma. Det är tröttsamt att alltid behöva försvara dels feminismen (vars definition i somligas ögon är att jämställa med manshat och extremism) och dels kvinnors vara i spelbranschen och spelkulturen. Jag skall göra det en gång till. Jag har gjort det så många gånger tidigare, men what the heck? En gång till. Det kanske blir stråt som bryter kamelens rygg, gnistan som antänder luntan etc.

Låt oss börja.

Ägna er åt riktiga problem istället

Hur ska man kunna ta en svensk feminist på allvar? Finns väl ingen mer utskrattad grupp människor på planeten just nu? Allt är vita svenska mäns fel, trots att vi är dom mest jämställda i universum just nu.

Ta eran kamp till mellanöstern eller Afrika. Där behövs ni. Jaga spöken här hjälper ingen.

Utvecklarna väljer väl själva vilken karaktär dom vill ha? Varför är det så otroligt viktigt att varannat spel ska ha kvinnlig huvudkaraktär, det är bara ett jävla spel… Feminister i västvärlden är verkligen helt hysteriska.

Hjälp de kvinnor i MENA-länder som utsätts för verkligt förtryck istället för att “Det finns en lättklädd kvinna här! NER MED PATRIARKATET”

Den här kommentaren är rätt vanlig, det finns fler exempel i tråden än dessa två.

Hur det kommer sig att en person, som jag förutsätter redan är i en priviligierad ställning, tar sig rätten att bestämma vad jag skall lägga min tid på, vad jag tycker är viktigt är att förstärka sitt privilegie ytterligare. Jag får alltså – som engagerad gamer och feminist – inte ägna mig åt att lösa det jag upplever som ett problem. Det skall den här personen bestämma åt mig istället.
Den här kommentaren verkar dessutom för att trivialisera det jag upplever som problematiskt. ”Jaga spöken” och ”verkligt förtryck” är knappast kommentarer som säger ”jag lyssnar och tar dig på allvar”. Att dessutom bygga en halmdocka i form av att påstå att alla feminister implicit tycker att allt är vita svenska mäns fel hjälper inte direkt argumentet. Inte heller hjälper det att påstå att vi är hysteriska eller att vi överreagerar på lättklädda kvinnor. Att vi vill ha varannan spelarperson till kvinna i spelen är också ett så kallat halmdockeargument. Det är ingen som har påstått det, men det får oss att framstå som oresonliga (å andra sidan, är det så oresonligt?) och krävande.

Tjejer passar inte för/ vill inte göra spel/ vill inte spela spel

Kvotering är inte Jämställdhet.

Varför inte satsa mer på att tjejer studerar för att bli spel utvecklare, lyft fram det istället.

Att mer män utvecklar spel, är för att det är mer män i utbudet. Det går inte magiskt att trolla fram mer utvecklare som är kvinnor. Slår vad att alla utvecklare vill ha mer av det motsatta könet på sina arbetsplatser, men det finns ingen med erfarenhet och dålig utbud.

Det är exakt samma sak när det kommer till spel, det är större efterfrågan för skäggiga manliga space marines som slaktar aliens.

Okey, men var är alla dessa SVENSKA ojämställda spel? Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action. Det handlar inte om jämställdhet.

Okej. Och vilka egenskaper är det som behövs för att göra actionspel? Jag sitter nämligen och gör ett nu och jag har inga särskilda egenskaper som skiljer mig från andra kvinnor. Om det är en kuk jag behöver för att göra actionspel så är jag tragiskt nog okvalificerad. Men om det handlar om professionalitet och yrkeskunnande så är jag minst lika skicklig som mina manliga kollegor, skickligare ibland. Så vilken är den där magiska egenskapen? Kuken?

För de av er som undrar så finns det inte några specifika mjuk- eller hårdvaror som kräver kuk för att manövrera på arbetsplatser där en utvecklar spel.

Att vara en skicklig projektledare, programmerare, grafiker, designer etc kräver heller inte spelvinklade utbildningar (eller kuk). Jag började min karriär som industridesigner och gick sedan över till speldesign. Design som design. Det handlar om samma grundläggande kunskaper. Det tar ett tag att vänja sig vid branschen, visst, men det gör det med alla branscher.

Vad det gäller utbildningar så är det inte en slump att jag har jobbat mycket nära många svenska utbildningar för att hjälpa dem på traven, agera förebild etc. Men det är svårt att få tjejerna att stanna kvar bland den sunkiga grabbigheten, som tyvärr inte är begränsad till delar av FZ.ses kommentarsfält utan som finns i hela spelkulturen. Det inkluderar allt från spel till utvecklare och har så klart även det graderingar.

Jag känner mig så angripen!

Jag upplever att det är svårt att föra en lugn diskussion utan att vissa kvinnliga feminister i branschen gör påhopp som får det att kännas som om de tror att man är en kvinnohatare.

För det första är det viktigt att förstå att de flesta som pratar om jämställdhet och som är feminister pratar ur ett strukturellt och intersektionellt perspektiv. Det betyder att vi är medvetna om att det finns strukturer i samhället som även vi samverkar till att upprätthålla. Det betyder att vi vet att det är svårt att se sitt eget privilegie. Det är för det mesta inte ett angrepp på dig personligen.

För det andra är det även viktigt att förstå att grupper som inte är priviligierade i samhället (och där ingår oftare än inte kvinnor) redan är vana vid att anpassa sig efter de priviligierade. Det är något de (vi) blivit uppfostrade med. Det innebär att så fort du plockar fram ”påhopp”-kortet så blir vi väldigt försiktiga. Vi har nämligen lärt oss att om vi framstår som aggressiva så drabbas vi av desto hårdare motangrepp. Det är därför du sällan ser recensenter som Kerstin Alex. Hon är kompromisslös och kick ass, men hon får också ta mycket skit för det. Anita Sarkeesian får inte ens vara kompromisslös. Om en lyssnar noga på vad Sarkeesian säger så är hon mycket försiktig med att lägga in värderingar i det hon pratar om. Ja, om du LYSSNAR så hör du det. Lovar.

När du därför säger till oss att vi hoppar på dig som är priviligierad så drabbas vi av dåligt samvete och ibland skamkänslor därför att vi har blivit tillsagda sedan späd ålder att vi inte har rätt att bli arga. Det är ett jättebra sätt att få tyst på debatten och bara låta din röst höras. Har du funderat på hur du påverkar debatten själv? Hur du uttrycker dig och om sätttet du uttrycker dig på påverkar din omgivning? Inte? Det måste vi tänka på hela tiden om vi vill undvika att inte tas på allvar, bli anklagade för att hata män, bli förföljda och trakasserade.

Vi är redan jämställda i Sverige och det behövs ingen kvotering.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en vit man och en svart man har samma meriter skulle jag ta in vita mannen. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara vit man är nämligen meriterande i sig.

Är det inte sexistiskt att om en kvinna och en man som har samma meriter och du anställer kvinnan på grund av att hon är kvinna?
Det faktum att hon ger favör till sitt eget kön gör det ännu mer avskyvärt, bristen på ramaskri i pressen för denna typ av uttalande och agerande är fruktansvärt frustrerande. Feminism för jämställdhet? Ja visst..

Ja, vad skall en säga. För det första tyder den första kommentaren på att personen inte förstår det där med privilegie. I spelbranschen hade det inte varit den vite mannen som hade fått jobbet om det hade kvoterats, utan den svarta (och jag ber för övrigt om ursäkt om jag är hopplöst okänslig i och med att jag skriver ”svart”. Jag har dålig koll på korrekta benämningar när det gäller etnisk tillhörighet – ett tecken på mitt eget privilegie). Det andra en måste förstå är att kvotering INTE innebär att ta in personer som är inkompetenta baserat på kön, etnisk tillhörighet etc, utan att av två likvärdiga sökanden med olika bakgrund ta in den som är underrepresenterad på företaget.

Med den andra kommentaren i åtanke kan en då fundera på om det inte är minst lika avskyvärt frustrerande att den svenska spelbranschen till 86% består av män och att det tyder på att män oftare ger favör till sitt eget kön än kvinnor gör.

Näe, man kan inte bo kvar i det här landet längre

För varje artikel jag läser om “jämställdhet” och feminism i spelbranchen, desto sugnare blir jag på att emigrera till Japan.

Den här könsfixeringen är inte hälsosam, jornalister och politiker måste släppa den här besattheten.

Som tur är för dig finns det fortfarande platser kvar i världen där ”män är män”. Vi som inte har privilegiet att kunna flytta till en annan kultur för att bli respekterade som människor tycker att det är trevligt att debatten förs och att samhället håller på att förändras, även om det går långsamt.

Med andra ord – vad får dig att tro att världen är centrerad runt just dig och att du skall ha rätten att bestämma vad som diskuteras, vart det diskuteras och när det diskuteras? Åh, just det. Privilegiet…

Sanningen är den att vi inte har någon skyldighet att hålla tyst. Vill vi prata om jämställdhet och spel så kommer vi att prata om jämställdhet och spel. Du har rätt att ifrågasätta det, javisst, men det betyder inte att din världsbild är den enda sanna.

Diskvalificera kunniga källor

Du behöver ju inte läsa, ännu mindre kommentera…

Men det är en jävla massa hycklande inom den här debatten, inte minst från denna Anita som jag varit tvungen att lära mig om då jag knappt hört namnet före krönikan förra helgen.

Efter att ha läst och hört folk belysa hennes opålästa uttalanden och hycklande inställning till våld och jämnställdhet så kan jag inte annat än önska att hon verkligen kunde hålla tyst och lämna över ordet till någon som verkligen står för det som sägs.

Hon är en dålig förebild och ingen som jag vill ska ha något inflytande på vad som händer med spel i framtiden.

klart det är fredrik eriksson som skriver detta… lika blåst som Anita Sarkeesian… undra om man får tycka så utan att bli mobbad?

finns bara en sak göra och då är det att se till att alla män i spelen är små och spinkiga och att tjejerna räddar männen men tjejerna får absoult inte ha stora bröst!

Ja, det är hur lätt som helst att hoppa på folk och säga att de inte vet något. Jag har ännu inte sett någon motsvarande så genomgående och grundläggande analys som motsäger Anita Sarkeesians slutsatser. Jag har heller inte sett forskning som motbevisar de grunder hon bygger sin research på. Och det beror inte på att jag är en hopplös fangirl.

Det som händer när den här typen av argument dyker upp är tolkningsföreträde. Som en av de priviligierade känner du dig priviligierad nog att bestämma inte bara hur Sarkeesian skall presentera sin forskning utan också om den är korrekt (enligt din världsuppfattning). Det är ytterligare ett tecken på hur världen är centrerad runt dig och din upplevelse.

Men det är historiskt korrekt

Men i samtliga fall är anledningen till att soldaten är en kvinna en historia i sig som kräver både exposition och tid osv att förklara. Att en löst sammansatt rörelse idag jobbar ideologiskt för att företag skall lägga ned möda och tid till detta i favör för ett av könen finner jag skrämmande. Om vi nu skall göra detta, är det inte mer en rätt att vi gör samma sak för svarta, homosexuella och asiater, funktionsnedsatta osv. Om vi skall börja lobba för att företag skall hitta _ursäkter_ att sätta karaktärer i situationer som normalt inte karaktären i fråga är representerade i så för att vara intellektuellt ärliga och förnuftiga bör vi då gå hela vägen och skapa PK riktlinjer för media och kultur att följa så media och kultur speglar en PK värd och inte värden som den är, för det är ljust vad ni försöker göra med kvinnor. Titta över eran position, det är åt de hållet ni är på väg.

Det finns sexism i spel värd, jag håller med om, _99% är dock från eller relaterat till japan_ att problematisera kring antal kvinnliga karaktärer, mario osv är strunt prat.

Historiskt korrekt schmistoriskt korrekt. Det är ett SPEL! Du kan hitta på VAD SOM HELST! Historiskt korrekt är bara ett svepskäl och på precis samma sätt som spel reflekterar kultur kan spel skapa kultur. Bläh. Jag orkar inte ens argumentera om det här. Jag har gjort det förr.

Men gör era egna spel då/ jag ser inte problemet/ what about the menz?!

Bara en liten tanke som slog mig. Det pratas i stort sett enbart om att det ska vara kvinnliga spelbara huvudkaraktärer.
Varför är det ingen som tar upp att i stort sett alla fiender man dödar i spel är män? Hur skulle alla kritiker ta till som om ett spel som Tomb Raider vore tvärtom?
Att huvudkaraktären var en man som sprang runt och enbart sköt ihjäl kvinnliga fiender?

Skulle det tysta jämställdhetsdebatten, eller skulle en annan sorts diskussion blomstra upp?

Du är på helt rätt spår för att det är inget problem pga att det handlar om att en utsatt kvinna skulle skjuta förövare, det kan inte vara något fel
Vi män ser inget fel med det dock så skulle ju “ett visst folk” vilja blåsa upp sig när det är en manlig kvinnordräpare simulator!

Orkar inte ge mig in i en sådan diskussion egentligen för spel är spel och jämställdhet existerar redan i dagens samhälle till 100% bara för att någon vill ge en karaktär i ett spel större än B kupa så är man sexistisk och vill bara kasta bajs på kvinnor…

Personligen gillar jag att rädda kvinnan i nöden, för att jag har en stor känsla att vilja skydda personer jag älskar, och vill inte att den genren ska försvinna för att en grupp inte tycker det är jämställt, istället tycker jag att dom som är emot denna genre tar saken i sina egna händer och skapar någon genre som dom anser vara mer jämställd.

Istället för att ta bort så borde det läggas till.

Finns det något spelföretag med enbart anställda kvinnor?

Det hade varit intressant att se hur deras produkt hade sett ut. Nu är det ju som så att vi män välkomnar kvinnorna in i våra spelföretag och produkterna blir mer jämställda på så sätt. Men finns det något kvinnligt företag som istället tar in män för att få det mer jämställt eller finns det inget kvinnligt spelföretag för att ingen utgivare anser det belönande nog, eller finns det inget kvinnligt spelföretag för att dom inte är kapabla till att skapa ett? <- Låter värre än vad jag menar. Varför skulle kvinnor vilja dras med oss män om dom nu skulle kunna skapa egna spel. Det verkar som att männens personliga åsikter måste ändras för att kvinnorna känner sig inte tillräckligt jämställda. Men om dom skapade sina egna spel skulle dom inte behöva forcera sina personliga åsikter på männen men ändå få ut spel som är kanske mer eller mindre är mer jämställda för kvinnor. Förhoppningsvis skulle dessa spel också vara annorlunda än männens skapta spel vilket skulle gagna oss som vill ha mer variation inom spelvärlden. Jag anser att inget är rätt eller fel när det kommer till personliga åsikter. Men att forcera sin åsikt på någon annan är fel vare sig det är om jämställdhet eller annat. T.ex. så är jag positivt inställd till död i verkligheten, medan andra ser det som en tragedi. Jag anser att världen är i obalans och att det är oss människors förökande som är det absolut största hotet. Då anser jag att mera död resulterar i en mer balanserad värld. Självfallet är död i sig väldigt hemskt och sorgset, jag skulle aldrig gilla att en nära till mig går bort, men jag kan även se de positiva delarna av det även om dom är små. Många ser detta tänk som egoistiskt 'att jag inte tänker på med människorna' men jag tycker att dom som inte ser det på mitt tänk är egoistiska 'att dom inte tänker på jorden och balansen mellan natur och människan'. Jag kan bara förmedla min åsikt men jag får inte forcera den.

En guldgruva för kvinnliga utvecklare borde vara att dar igång en kickstarter för att skapa spel inriktade mot kvinnliga spelare. Pengarna borde rulla in.

Tyvärr är det så att oavsett hur en vrider och vänder på det så är kvinnor i minoritet i spel. Både i spelen själva och i spelbranschen. Det betyder att inga utav de föreslagna ”lösningarna” är särskilt bra.

Att skapa ett spel där en manlig spelarperson gick runt och dödade kvinnor är att missbruka en maktsituation. Det betyder inte heller automatiskt att det är bra för en kvinnlig spelarperson att gå runt och döda män. Faktum är att den bästa lösningen vore att ha en blandad skara fiender. Det betyder nämligen att fienderna inte särskiljs på grund av kön, utan behandlas lika. Sedan går det så klart att diskutera våldsinnehåll i spel överlag, men det är kanske en diskussion för ett annat tillfälle.

Att behandlas lika, oavsett kön, hudfärg, sexualitet och så vidare är vad jämställdhet går ut på. Men det innebär också att kvinnor i spel inte objektifieras, inte ses som belöningar för genomförda uppdrag, eller för den delen används som plot points och inte så mycket annat, och då förlorar du ju fördelen med att vara man, ditt privilegie att kunna titta på kvinnor som objekt och inte som levande varelser. Vi kan så klart argumentera för hur hemskt det är att skjuta män också, men då hamnar vi i en diskussion om våld och män, och just nu diskuterar vi inte män. Eller våld.

Att göra egna spel är en lösning, javisst, men har DU tänkt att DU skall starta företag då? Om du nu vill behålla dina damsel in distress-spel, kan du inte göra dem själv? Inte det? Är det för mycket jobb att starta företag? Vad får dig att tro att det är mindre jobb för en kvinna att starta företag? Näe, just det.

En annan poäng som jag vill göra är att det inte bara handlar om jämställdhet. Det handlar också om att kunna identifiera sig med personen på skärmen. Jag har personligen jättesvårt att spela man. Jag gillar det inte, jag har inga beröringsgrunder med män. Kan bero på att jag är en manshatande feminist, eller så beror det helt enkelt på att jag inte identifierar mig med en korthuggen mansfigur som knappt har någon personlighet. Det finns hundratals spel med manliga spelarpersoner. Det finns en handfull med kvinnliga spelarpersoner. Som kommentatorn skrev ovan så handlar det inte om att förbjuda – eller vänta, det gjorde ju personen visst. Nej det handlar inte om att ta bort eller censurera. Det handlar om att lägga till erfarenheter, men det där med censur dyker också upp titt som tätt när jämställdhet kommer upp. Det är ännu en halmgubbe.

Men det är inte sexistiskt/ ändra inte på vad spelskaparna vill göra

Om du vill att vi skall dra några slutsatser från din anekdot får du ge mer detaljer än så. Var det samma uppdragsgivare? Samma uppdrag? Kompetens? Krav osv osv, gissningsvis var det inte det, annars vore det ett klart fall av diskriminering. Kom med detaljer annars är din anekdot värdelös i sammanhanget.

Notera även att diskussionen om diskriminering inte är vad “vi” är upprörda över. “Vi” är upprörda över att spel som inte har någon sexism eller på något sätt är “ojämställda” problematiseras av externa krafter som försöker ändra på vad dessa utvecklare skapar. Tycker kvinnor inte om COD? Men buhuhu då får dom (som vettiga kvinnor/män gjort och gör) hitta något dom faktiskt gillar och de som gillar COD/BF forsätter att spela det. “vi” motsätter oss anna sarkeesian befängda ide att kvinnor som de övervägande “offret” i spel är problematiskt, vi motsätter oss att män som den övervägande karaktären med “agency” är problematiskt. Om “ni” vill prata sexism så fine, jag är på men om ni tar upp något av ovanstående kommer jag fokusera på hur idiotiska era åsikter är

Jag spelar kvinna i alla spel där man får välja men jag spelar även ofta man i samma spel om man kan ha flera karaktärer. Det krävs dock en del investeringar att skapa duo-kön vid skapandet av karaktär, alternativt skalar man av all form av story och bakgrund och gör som MMO:n där man är en själlös avatar. Men att kräva av utvecklarna att skapa spel med jämnlikhet är som att be om censur. Jag tänker direkt på DMC och hur många som blev stötta av introt. Skulle Dante ha varit bög istället? Hade det varit bättre med dansande halvnakna män? Alla jag känner som spelat DMC förstår hur Dante har fallit i den sämre delen av samhället med det introt och det är väl det det vill visa? Visst kan man visa annat men samtidigt är det väl upp till kreatörerna att visa det de vill för att skapa de känslor hos folk de vill skapa?

jag framförde det i meningen under… läs rätt… läs igen

men vi kanske borde göra spelen likt barnprogramet teletubbies så ingen behöver känna sig ledsen eller så tar och raderar brösten på lara croft och gör hon lite mer tjock och feminim.

Tror du alvarligt en tjej skulle gilla spela lara croft då? tjejer gillar lara oxo för den hon är…

elf female i spelet Tera är en aning feminim och “kvinnlig” till sättet att springa på osv… (det är bara kvinnliga elitidrottare som liknar männen vid det alldagliga arbetet…om man nu inte är en slö sittande gubbe som gillar bärs) jag gillar spela med elf female i Tera för där passar den feminima kvinnan in (även om hon har stora gungande bröst jag gillar titta på med en fin kropp). Att göra lara croft feminim skulle inte funka i tomb raider men det funkar i Tera.

Tror du Tomb Raider hade blivit lika stort om det från början hade varit en spinkig kille som hette Lars Olsson? Hade inte hjälp om det var Brad Pitts kopia. Dom skapade vad alla ville ha! Och nu försöker idoter likt Anita få bort sånt folket vill ha!

Jag är så trött. Jag blir så trött. Här har vi för övrigt censurargumentet igen, fast lite vridet. Om ni faktiskt hade läst krönikan så hade ni sett en hel hög med spelskapare som VILL ÄNDRA på spelens innehåll genom att göra dem mer jämlika och med mer mångfald.

Har ni berättat för DEM att de ändrar på det de ”vill” skapa? Att öka jämställdheten inom spelen öppnar för en bredare spelupplevelse. En bredare spelupplevelse lockar fler spelare. Fler spelare ökar underlaget för att göra fler spel. Hur är det så svårt att förstå?

Att sedan påstå att det inte är sexism när 1. Kvinnor inte existerar i spelen 2. Kvinnor existerar i spelen men är hårt sexualiserade 3. Kvinnor existerar i spelen men är plot points och macguffins 4. Kvinnor existerar i spelen men är den enda kvinnan och får på det viset representera ALLA kvinnor genom att vara KVINNAN etc är bara en hårresande brist på insikt. Ja. Faktiskt.

Var inte ett sådant offer!

När min dotter på drygt 1,5 år växer upp hoppas jag att de här “tyck-synd-om-oss”-vindarna har vänt; att hon inte ses som ett offer utan når framgångar på precis samma villkor som alla andra. Hon har givetvis en bättre framtid tack vare det jämställdhetsarbete som skett i samhället under 90-talet fram tills nu, men det som sker/skett de senaste åren – vilket återspeglas i FZ’s “bevakning” i ämnet – tar inte arbetet framåt längre. Det dumförklarar det kvinnliga könet mer än vad det lyfter fram duktiga kvinnors bedrifter.

Jag får vibbar av Maciej Zarembas “Först kränkt vinner” när jag hör unga kvinnor beklaga sig över klimatet. Det är som att man har bestämt sig att könet spelar större roll än vad det gör, självklart blir det ett “speed bump” med den inställningen.

Jag vill bara klargöra att jag inte försvarar diskriminering vid onlinespelande (eller öht, förstås) och att attityden bland framför allt unga spelare lämnar mycket att önska. Det är däremot mer en fråga om uppfostran än hur Dice framställer sin Battlefield-serie.

Det är nog ingen jag känner som vill VARA ett offer. Att få den här totalt verklighetsfrånvända kommentaren i ansiktet är verkligen ett tecken på att den här personen aldrig i hela sitt liv saknat makt. Bara tanken på att någon skulle vilja vara utsatt för kränkande kommentarer, sexism, sexuella trakasserier och sedan utnyttja det för att ta imaginära poäng är mind blowing.

Det finns ingen som vill vara ett offer på riktigt. Ingen. Det är den värsta känslan du någonsin kan ha, att veta att oavsett vad du gör kan du inte påverka din situation ett jävla skit. Att påtala ett faktiskt problem är inte att ”gnälla”, det är att uppmärksamma på att problemet finns och att det ÄR ett problem. De enda personer jag känner till som utmålar sig som offer är oftast de som är i en priviligierad ställning och vars privilegier är hotade. De personerna har ofta ingen aning om hur det är att vara maktlös.

JAG kan åtminstone skilja på spel och verklighet

allt sånt här ilands problem är bara löjliga tycker jag, inte har min syn på en kvinna eller man blivit ändrat på något sätt överhuvudtaget bara för jag lirat spel där kvinnor har vissa former eller män är alltid steroid nissar. Nu vet jag inte om folk inte kan skilja på fantasi och verklighet i världen men jag kan det i alla fall, och har inge problem med hur spel har varit förr

Spel är kulturbärare, precis som böcker, konst, film etc. Det handlar inte om att skilja på fantasi och verklighet. Det handlar om att föra vidare och förstärka normer. Om du bara spelar spel där kvinnor är handfallna offer så blir din stereotypbild av kvinnor att de är handfallna offer och så behandlar du dem i längden som handfallna offer. Näe, jag orkar inte gå in på det heller. Jag orkar faktiskt inte skriva ett enda jävla ord till.