Det kom in en fråga till. Jag svarar, trots att det är sambon som ställer frågan:

Vad definierar egentligen en “hardcore” och en “casual”? Eftersom det är begrepp som slängs omkring vitt och brett som om de vore akademiskt oförvitliga bevis på att Så Här Är Det, kunde det vara intressant att få veta om det verkligen Är generiskt accepterade termer för en viss spelartyp, eller helt enkelt en leet-term för att bättra på några cent av sin e-peen.

Alltså, så där rent sakligt – utan fördomar, skällsord eller omnämnandet av “e-peen”.

Det korta svaret: Det finns för det mesta inget som skiljer Casual från Hardcore. Det långa svaret innehåller en hel del undersökningar som gjorts bland annat av Jesper Juul som talar dels om tillgänglighet och dels om tid spenderad.

Stereotyperna, säger Juul, ser ut så här:
Casualspelare föredrar positiva och trevliga berättelser. De har spelat få datorspel, vill inte lägga särskilt mycket tid på sitt spelande och ogillar svåra spel.

Hardcorespelare föredrar känslomässigt negativa berättelser om vampyrer och krig, har spelat ett stort antal datorspel, lägger mycket tid på sitt spelande och föredrar svåra spel.

Vad Juul sedan berättar i boken The Casual Revolution är i ljuset av detta förmodligen mycket förvånande. Det visar sig nämligen att casualspelare inte alls stämmer in på stereotypen. Däremot gör hardcorespelare det. I korthet innebär det att casualspelare är långt mer flexibla och öppna för nya spelupplevelser än hardcorespelarna, som bara vill ha en viss sorts spel. Det är kanske därför den goda spelbranschen har så svårt att ta sig ur hjulspåren. Hardcorespelarna har för svårt att ända på sig och många av spelutvecklarna kommer ifrån en hardcorebakgrund.

Casualspelarna gillar positiva berättelser, men de kan även spela känslomässigt negativa berättelser. De har inga svårigheter att lära sig komplexa spel – så länge kontrollerna är lätta att förstå – och de lägger mycket tid på sitt spelande. Ur tidsaspekten är casualspelare dock mer förtjusta i spel som går att avbryta, och som de flesta som dragit igenom ett 40-timmars spel vet, så är det ofta svårt att hitta tråden igen efter ett längre avbrott. Däremot kan casualspelare utan problem lägga lika mycket tid per dag som en hardcorespelare på ett spel. Bara inte all in one go. På samma sätt gillar de flesta casualspelare riktigt knepiga spel och får ut stor spelglädje av dem.

Skall vi hårddra det – och det tycker jag att vi skall för jag känner mig lite spydig idag – så är hardcorespelare oflexibla och fast i gamla vanor, medan casualspelare kan tänka sig att spela allt. Och med den slutsatsen i ryggen så vill jag härmed påstå att en riktig gamer spelar alla sorters spel. Casual FTW!

Jag rekommenderar knoddar med särdeles hårda skallar att läsa Jesper Juuls bok. Den öppnade ögonen på mig, och förhoppningsvis gör den det för dig med. Det är mycket data i den, så som sig bör, och den innehåller mycket matnyttigt bland annat om varför Wii blev en sådan hit (lätta kontroller) och varför Guitar Hero och SingStar orsakade en revolution.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,