Bloggposten nedan innehåller SPOILERS

Igårkväll satte jag mig, rätt nöjd, för att installera en extern HD. När det strulade tänkte jag “äh, vad fan, jag spelar igenom Dragon Age 2: Legacy lite snabbt och fixar det sen”. Det tog lite längre tid än jag trodde. Det är ett ganska stort DLC.

Legacy kan du spela när som helst i spelet. Startpunkten är placerad i Hawkes hem (jag har än så länge bara spelat det med en höglevel Hawke. Jag kan tänka mig att det inte är så fräscht att ha startpunkten i Lowtown, eftersom den består av en stor jävla gripstaty), och det finns ett par tillfällen när man kan ta en paus ifrån Legacy för att spela vidare i Kirkwall.

Legacy utspelar sig nämligen inte i Kirkwall. Det är långt utanför staden, och miljöerna är helt nybyggda för Legacy, vilket jag uppskattar, med tanke på hur ofta de locations som finns i Kirkwall återanvändes. Det var samma hus, samma grottor etc i oändlighet. Men Legacy är nytt – och rätt fint faktiskt. Det märks att utvecklarna har tagit lite genvägar här och där, det är exempelvis mycket dimma överallt, men jag gillar det. Och jag gillar mina följeslagares reaktioner på de nya miljöerna.

Anders: More Deep Roads. Why did we agree to do this again?
Varric: Because I love trouble, and you think Hawke is cute. That wasn’t a serious question, was it, Blondie?
Anders: She is pretty cute.

Legacy inleds med en scen mellan Varric och Cassandra. Jag gillar det, det sätter tonen och förväntningarna. Premissen är denna: Cartan har försökt döda Hawke och Hawkes syster Bethany (som i min playthough är Grey Warden). Det trevliga är att Bethany är en valbar kompanjon. Det är jättemysigt att höra Varric och Bethany käbbla igen. Så min trupp är långt från idealisk. Jag har två mages (Anders och Bethany) och två rogues (Hawke och Varric) med i truppen. Och jag känner redan lusten att byta och testa med en annan uppsättning följeslagare. Det är den biten BioWare vanligtivis gör bäst, så även här. Anders är mitt romance option i den här genomspelningen – jag spelade ju Awakening och föll pladask för honom i den här scenen:

Men Anders i Awakening och Anders i Dragon Age 2 är två helt olika personer, till och med röstskådisen är utbytt. Men nog om det, jag kan ångra mitt val av romantic partner i spel i en annan bloggpost.

Det som dock är trevligt är att Anders refererar till mig som “my love” vid ett par tillfällen, och lite banter mellan honom och Varric etablerar också att Hawke är “cute”. BioWare, you know how to make me feel soo special ♥

Nåväl. Cartan är ute efter Hawke och sanningen att säga är större delen av den första biten i Legacy same old, same old. Slåss mot Carta-dvärgar. Ovan mark. Det är faktiskt lite ovanligt. Något mer som är lite ovanligt och som jag tycker att level design har utnyttjat för Legacy är fällor. De finns infällda (heh) i level designen här och där och är *gasp* riktigt användbara! En annan nyhet är att det står health potions och injury kits överallt. På golvet och bänkar och bord. I flaskor. Det är också lite sött.

Storyn är ganska förutsägbar. Du är Hawke, ditt blod behövs i en ritual. Now go kill stuff. Det kommer som vanligt att uppstå en rad valsituationer, men valen har inte så stor påverkan på vad som händer i slutet, lite som vanligt. Jag sitter ändå och tvekar när jag spelar. Vilken väg skall jag ta? Hur kommer det att gå för Hawke om jag väljer den här vägen?

Det finns också en rad intressanta småhändelser i Legacy som jag inte hade velat vara utan.

På det stora hela är Legacy absolut värt 90 spänn. Det är billigare än bio och har hållit mig upptagen i snart fem timmar, det är rätt mycket spel för rätt lite pengar, och framförallt är det helt nya miljöer för någon som jag som tillbringat mycket tid i spelet. Det är värt en hel del.

Det negativa? Det är buggigt, det är lätt förutsägbart och det är samma encounter-baserade gameplay som alltid. Det är också rätt typiskt att BioWare inte kan hålla sig till en look på sina taintade darkspawn. Nu har de fått ytterligare ett utseende. Det går knappt att känna igen dem. Inte för att jag direkt klagar, men någon slags kontinuitet hade varit småkul.

Tre och en halv health poultices av fem möjliga.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,