Den här posten kan innehålla spoilers om du spelar Dragon Age II. Tyvärr kan jag inte dölja dem. Ett hett tips är dock att INTE titta på filmerna från spelet om du inte vill få den delen avslöjad. Jag har ändå inkluderat dem här, eftersom jag vill påvisa vad det rör sig om.
Posten är också något uppdaterad och omformulerad från första postningen.
Efter en diskussion på ett forum, där en person drar upp den faktum att följeslagaren Anders i spelet Dragon Age II uppmärksammar Hawke på att han är intresserad av Hawke – oavsett vilket kön Hawke har i spelet – har reaktionerna inte låtit vänta på sig. BioWares David Gaider formulerar en omsorgsfull och medveten svarspost där han påpekade att vid de fåtal tillfällen som priviligierade personer ifrågasätter sitt privilegium är när de inte får vad de förväntar sig. Det som inte var fullt lika väntat var namninsamlingen från en spelare som är (förmodat) homosexuell och inte tycker om sättet Anders porträtteras på.
För min del blev jag lite förvånad över att Anders tog de första stegen mot att inleda en romans med min Hawke, men det var en behaglig överraskning och en jag gärna hade sett mer av i spelet. När Alistair – pushig som han är – kysste min spelarperson i Origins första gången jag spelade var det oväntat. Jag förutsatte att jag var tvungen att driva romansen. Faktum är att jag inte ens hade en aning om att något sådant kunde hända i ett spel, men så var jag också en BioWare-oskuld med undantag för Neverwinter Nights.
Problemet är alltså i korta drag detta. Anders berättar för Hawke att Hawke är vacker. Alternativen i dialogen är två romantiska val och ett val som så att säga dumpar Anders som ett romantiskt alternativ. Dumpar man Anders så får man rivalitet.
Jag hittade ingen version med en male Hawke för scenen där Anders INTE blir uppmuntrad av Hawke:
Här är en version där Hawke uppmuntrar Anders:
Bastal skriver:
I don’t think many would argue with the fact that the overwhelming majority of RPG gamers are indeed straight and male. Sure, there are a substantial amount of women who play video games, but they’re usually gamers who play games like The Sims, rather than games like Dragon Age. That’s not to say there isn’t a significant number of women who play Dragon Age and that BioWare should forego the option of playing as a women altogether, but there should have been much more focus in on making sure us male gamers were happy.
– källa
Redan här anser jag att författaren till forumsposten börjar halka snett. Så vitt jag vet är ca 30% av konsoll- och datorrollspelare kvinnor. Och jag tror att det är en låg siffra för den härstammar från en rapport gjord för tre år sedan. Missuppfattningen om att “tjejer bara spelar The Sims” lever kvar och frodas i vissa gamingsammanhang. Visst 30% är inte riktigt lika imponerande som 70%, men trots det är det en tillräckligt stor andel för att påverka försäljning av spel.
Det andra påståendet som Bastal, forumspostaren, kommer med är att den straighta manliga gamern skulle fått mer uppmärksamhet i spelet än vad han fick. Jag skulle vilja påstå att det faktum att bröststorleken vuxit med minst tre storlekar sedan förra spelet är en tydlig nick mot straighta manliga gamers. Jag tror inte att någon inbillar sig att det är för att förmedla något annat än sex appeal som kvinnornas bröst har förstorats dramatiskt. Nu vet jag att inte alla manliga (eller för den delen kvinnliga) gamers tilltalas av stora bröst, men stereotypen säger det, och i det fallet har ovett gått före sans.
Jag skulle också vilja påstå att Isabela är – enligt samma stereotyp – den straighta manliga gamerns drömkvinna. Stora bröst, en särk som knappt döljer hennes häck och en promiskuös syn på sex och relationer. Jag säger inte att Isabela är fel på något sätt, jag bara pekar på att hon är lättfotad och “vacker”, och att hon är lätt att få i säng. det i sig är en syn på kvinnan som tillhör horstereotypen. Merrill är en annan sorts stereotypt manlig fantasi som BioWare blåst liv i. Hon är oskyldig, naiv och måste tas om hand. Där har vi en kvinnoroll som talar till beskyddaren. Merrills personlighet handlar mer om barnet – kvinnan som infantil och inkapabel att ta hand om sig själv.
Men eftersom Anders alltså tar det första steget och stöter på Hawke är spelet inte gjort för en manlig publik.
Bastal:
Its ridiculous that I even have to use a term like Straight Male Gamer, when in the past I would only have to say fans
Det här är som taget ur ett priviligierat perspektiv. Bastal verkar inte ens i närheten av medveten om att det han pekar på här är en maktposition. Den straighta vita manliga gamern har varit urbilden av en gamer så länge att det är den dominerande bilden, när det i själva verket är så att kvinnliga spelare i 40-årsåldern är de största spelkonsumenterna. I alla fall enligt Zynga, och de borde ju veta. Men återigen hamnar vi då i diskussionen om vem som är en gamer och vem som inte är det. En person som spelar The Sims är ju uppenbarligen inte en riktig gamer. I alla fall inte enligt Bastal. Social Games har varit placerade så långt ner på statusstegen så länge att det var först i år som de ens fick plats på GDC, eller för den delen Dataspelsgalan.
Bastal:
In every previous BioWare game, I always felt that almost every companion in the game was designed for the male gamer in mind.
Ja, vad skall jag säga. Så har det ju varit. Synd att Gaider och company tyckte att det var dags att skriva kärleksintressen för alla spelare och inte bara heterosexuella manliga sådana. Även om jag måste tillstå att persons of color fortfarande saknas i galleriet. Isabela kanske kan vara lite latino om man tolkar snällt, men det är inte mycket att hänga i julgranen.
Bastal:
It makes things very awkward when your male companions keep making passes at you. The fact that a “No Homosexuality” option, which could have been easily implemented, is omitted just proves my point. I know there are some straight male gamers out there who did not mind it at and I respect that.
Keep making passes stämmer inte enligt min erfarenhet. Anders ger Hawke en komplimang som Hawke antingen kan svara vagt, mycket uppmuntrande eller avvisande på. En. Den första scenen är allt det blir om Hawke inte aktivt följer upp romansen.
För att vara rättvis mot Bastal säger han också att om fördelningen av gamers är en annan än den han förutsätter (80% män och 5% homosexuella män) så är hans post ogiltig.
Gaider i sin tur gav ett mycket nyanserat svar på posten. Jag citerar i sin helhet för det är värt att spridas:
The romances in the game are not for “the straight male gamer”. They’re for everyone. We have a lot of fans, many of whom are neither straight nor male, and they deserve no less attention. We have good numbers, after all, on the number of people who actually used similar sorts of content in DAO and thus don’t need to resort to anecdotal evidence to support our idea that their numbers are not insignificant… and that’s ignoring the idea that they don’t have just as much right to play the kind of game they wish as anyone else. The “rights” of anyone with regards to a game are murky at best, but anyone who takes that stance must apply it equally to both the minority as well as the majority. The majority has no inherent “right” to get more options than anyone else.
More than that, I would question anyone deciding they speak for “the straight male gamer” just as much as someone claiming they speak for “all RPG fans”, “all female fans” or even “all gay fans”. You don’t. If you wish to express your personal desires, then do so. I have no doubt that any opinion expressed on these forums is shared by many others, but since none of them have elected a spokesperson you’re better off not trying to be one. If your attempt is to convince BioWare developers, I can tell you that you do in fact make your opinion less convincing by doing so.
And if there is any doubt why such an opinion might be met with hostility, it has to do with privilege. You can write it off as “political correctness” if you wish, but the truth is that privilege always lies with the majority. They’re so used to being catered to that they see the lack of catering as an imbalance. They don’t see anything wrong with having things set up to suit them, what’s everyone’s fuss all about? That’s the way it should be, any everyone else should be used to not getting what they want.
The truth is that making a romance available for both genders is far less costly than creating an entirely new one. Does it create some issues of implementation? Sure– but anything you try on this front is going to have its issues, and inevitably you’ll always leave someone out in the cold. In this case, are all straight males left out in the cold? Not at all. There are romances available for them just the same as anyone else. Not all straight males require that their content be exclusive, after all, and you can see that even on this thread.
Would I do it again? I don’t know. I doubt I would have Anders make the first move again– at the time, I thought that requiring all romances to have Hawke initiate everything was the unrealistic part. Even if someone decides that this makes everyone “unrealistically” bisexual, however, or they can’t handle the idea that the character might be bisexual if they were another PC… I don’t see that as a big concern, to be honest. Romances are never one-size-fits-all, and even for those who don’t mind the sexuality issue there’s no guarantee they’ll find a character they even want to romance. That’s why romances are optional content. It’s such a personal issue that we’ll never be able to please everyone. The very best we can do is give everyone a little bit of choice, and that’s what we tried here.
And the person who says that the only way to please them is to restrict options for others is, if you ask me, the one who deserves it least. And that’s my opinion, expressed as politely as possible.
Det som komplicerar saken ytterligare är att det nu går runt en namninsamling skapad av en förmodat homosexuell person som anser att Gaider bör få sparken för att han har porträtterat en homosexuell person som stereotypt homosexuell och som anspelar på heterosexuella mäns rädsla att bli antastade av homosexuella män. Det är tydligen ett problem att anses vara vacker och sexuellt åtråvärd av en person av samma kön, åtminstone om man är man och följer mansnormerna.
As a homosexual playing Dragon Age 2, I’ve witnessed the worst stereotype homosexual characters in this game. If you refused to make your moves on a gay character then you are received rivalry points for not wanting to be gay for the character.
This is completely wrong, homosexuals do not approach people and force them to kiss us, the person that wrote this game should be fired for stereotyping homosexuals in such a disrespectful way, as well as creating the worst writing in characters, plot and everything else in DA2.
It felt very odd that my male companions kept making passes at me, when I never found any interest or even flirted with them. This sort of thing shows that gays are unable to be normal people and think nothing about sex. This is the type of garbage that has people believe that gays shouldn’t serve in the military. We are human beings that are the same as everyone else!
Please sign this petition if you wish that Dragon Age senior writer David Gaider should be fired.
– Källa
I mina ögon skriker den här namninsamlingen “troll” långa vägar och det är betryggande att se att den bara fått 200 underskrifter. Samtidigt anser jag att det är 200 underskrifter för många. David Gaider och övriga skribenter på BioWare håller på att försöka omdefiniera hur relationer skall se ut i spel. Det är ett område som tillmäts värde, något som inte händer särskilt ofta. Att få med en känslomässig dimension i spelandet tillför spelet något som är unikt. Det finns en anledning till att jag är en BioWare junkie. Vilka andra spel som helst kan jag vänta med att spela ett par veckor, men Dragon Age 2 tog jag ledigt för att spela, just därför att det är känslomässigt tillfredsställande på en nivå andra spel inte når upp till.
Oavsett mina egna känslor för BioWare och Anders kan jag se problematiken. Ja, Anders stöter på Hawke och ja han blir ledsen om man inte stöter tillbaka. Samtidigt kan jag inte påstå att det är något annat än en ganska kysk komplimang han ger Hawke. Det förekommer inga kyssar. Det blir inga sexscener. Det är kort sagt bara anspelningar och ord det handlar om.
För min del ser jag inte problemet, men jag vet att det i min närhet finns spelare som blir obehagliga till mods av Anders närmanden. Då vill jag bara påpeka att det knappt finns ett enda spel därute som inte gör mig illa till mods på ett eller annat sätt genom sina stereotypa representationer av kvinnokroppar (Dragon Age 2 inkluderat) eller stereotypa könsrollsförstärkande kvinnoroller som gör om kvinnor till sexobjekt, mcguffins eller stoppar dem rätt in i kylskåpet.
Jag ser fram emot den dagen då det skrivs namninsamlingar för att få utvecklare som till exempel Randy Pitchford från Gearbox att avstå från att göra uttalanden som gloriferar användandet av kvinnors kroppar och våld mot kvinnor i spel, och som dessutom använder sin huvudperson Duke Nukem som en ursäkt att få göra det. Allt medan han åberopar ironivinkeln, som Anita Sarkeesian så elegant plockar sönder i sin video om sexistisk marknadsföring. Detsamma gäller för attityden i Greve Kärnvapen.
Läs även andra bloggares åsikter om David Gaider, Dragon Age 2, HBTQ, romans, spelkultur
2011-03-30 at 01:30
Bra inlägg. Intressant inlägg.
Jag har själv följt diskussionen på egen hand, och den känns så fruktansvärt snedvriden. Bastals gör ju sitt bästa för att bekräfta att den heterosexuella mannen är i en privilegierad roll. Tyvärr ser han inget problem i det, utan använder det som ett argument _mot_ den berömvärda utveckling som Bioware ändå leder.
Jag försöker ofta vara tolerant, eftersom det liksom inte hjälper någon om man inte är det, men Bastal trycker verkligen på helt fel knappar hos mig med det där inlägget. Argh!
Gällande namninsamlingen så får jag också trollvibbar. Jag har inte spelat spelet, så jag kan inte ta ställning till hur icke-heterosexuella personer representeras, men jag har svårt att se hur något (potentiellt) dåligt skulle överskugga det positiva med att erkänna att världen inte enbart befolkas med heterosexuella.
Det enda riktigt relevanta argumentet som jag hört mot hur Bioware behandlat personernas sexualitet, är att den varit lite “flytande” och beroende på spelarens val. Till exempel att huruvida Anders är homosexuell beror på om man spelar som kille (ja) eller tjej (nej). Jag vet inte om det stämmer, men _om_ det gör det så förstår jag invändningen. Samtidigt är det en, i sammanhanget, ganska liten och inte helt relevant sådan.
För att byta ämne lite: jag tänkte på en sak, gällande första citatet. Ovanför så tog du upp att inlägget skulle beröra både Bastal och Gaider, och jag hade gärna sett att du var tydligare med vem du citerade först. Det är ju egentligen fullkomligt logiskt att du börjar med den person som startade debatten, och när jag läser om stycket ovanför citatet så känns det än mer naturligt att du börjar med just Bastal; men jag är lite sådär dum ibland, och fattade först ändå inte vem som citerades.
2011-03-30 at 06:34
Ja, Anders ändrar sin sexualitet beroende på könet på Hawke. Men han säger också att könet inte är relevant, det är hela personen som räknas.
Om det faktum att Anders säger att han är homosexuell är en sådan avtändande och stor “äckelfaktor” så blir jag fundersam. Det går alltså inte ens att säga att man är homosexuell utan att det är obehagligt för vissa män? Hur hade det framstått om Anders inte hade sagt något sådant? Hur hade det uppfattats då?
2011-03-30 at 12:26
Oavsett om namninsamlingen är ett troll eller inte så är det ju intressant att bilden av homosexuella i spel tas upp. På samma sätt som det är ett stort frustrerande problem hur kvinnor framtställs i spel, så kan det ju vara ett problem hur homosexuella framställs. Det är ju egentligen samma problem, samma norm som dikterar. Tycker inte det finns någon anledning att skilja på de båda.
2011-03-30 at 12:27
Men väldigt bra och intressant skrivet! Glömde få med det i slutet där 🙂
2011-03-30 at 13:16
Jag skall svara på det ur mitt perspektiv, som en ciskvinna som trots det spelat med både manlig och kvinnlig Hawke.
Det här är vad namninsamlingen säger:
As a homosexual playing Dragon Age 2, I’ve witnessed the worst stereotype homosexual characters in this game. If you refused to make your moves on a gay character then you are received rivalry points for not wanting to be gay for the character.
Ja. Man kan få rivalpoäng för att neka Anders. Både som man och kvinna. Men det finns fler alternativ som inte leder till en romans.
This is completely wrong, homosexuals do not approach people and force them to kiss us, the person that wrote this game should be fired for stereotyping homosexuals in such a disrespectful way, as well as creating the worst writing in characters, plot and everything else in DA2.
Anders närmar sig inte Hawke och försöker kyssa Hawke. Det är en process som kräver spelarens engagemang i hög grad. Om man efter Anders inledande påstötningar inte följer upp på romansen säger han inte ett ord till om det och han tvingar sig inte på någon. Det finns avsevärt mycket mindre respektfulla avbildningar av homosexuella i spel än Anders. De är i sådana fall mer intressanta att samla namn omkring.
It felt very odd that my male companions kept making passes at me, when I never found any interest or even flirted with them. This sort of thing shows that gays are unable to be normal people and think nothing about sex. This is the type of garbage that has people believe that gays shouldn’t serve in the military. We are human beings that are the same as everyone else!
Ytterligare faktafel skulle jag säga. Manliga spelarpersoner stöter INTE på en manlig Hawke, utöver Anders är det ingen annan av kompanjonerna som initierar romans.
Jag skulle också vilja påstå att Anders visar på just det namninsamlingen säger att han inte gör – att homosexuella också är vanliga människor.
2011-03-30 at 13:48
Jag blir rädd när jag läser detta inlägg. Inte över vad du skriver Åsa utan Bastals inlägg i kombination med namninsamling.
Jag tycker personligen att det är kul och vågat av Bioware att inkludera en situation som den med Anders i spelet, och jag tycker det är på tiden att det finns “romance” options för alla.
Möjligheten skulle ju finnas i Mass Effect 1, i alla fall enligt masseffect wiki:
At some point in the game’s development, it was also possible for a female Shepard to romance Ashley Williams or a male Shepard to romance Kaidan Alenko. This was later removed, although the voiced conversations for them remain in the game.
Om man har problem med att detta finns så är svarsalternativen i dialogen enkla att tolka så att man avvisar personen som flörtar, så vad är problemet? Är det att man just blir tillfrågad? Att konversationen finns? Antagligen, alla har åsikter och rädslor, inre demoner och monster (för att koppla till tidigare poster här på din blogg). Jag är kanske för öppen själv för att se ett problem.
Men det som gör mig rädd är att efter lite kallabalik och åsikter så backar Bioware när det gäller romantik i spel och skippar det hela i framtida spel. Då skulle i alla fall Mass Effect inte betyda det det gör för mig idag, Dragon Age fastnade jag aldrig för, men utan en interaktion i gruppen som kan leda till romantik, hur kul blir då interaktionen i gruppen?
2011-03-30 at 15:57
Jag tyckte hans gnäll var underhållande och ´skrämmande på samma gång. Det väcker dock en del frågor. Borde han inte fattat att om man klickar på raggningsreplikerna så raggar man faktiskt på personen ifråga? betydde detta att denna personen alltså tryckte på raggningsreplikerna och blev jättepaff när man står i valet att bryta romansen eller erkänna den? Är det sen konstigt att en person som trodde att ni hade något blir ledsen när så inte är fallet?
För övrigt så sitter jag och funderar över en av mina feministiska “lowpoints”. Älskar Hertigen även fast han så vit medelåldersman så det skriker om det. Han är en ironi men ändå framhävs han på ett sätt som drömmen för killarna att bli och tjejerna att ha. Är det möjligt att om man gjorde en problematisering i ironin eller blir det likväl fortfarande bekräftande av mossiga fördomar.
2011-04-01 at 00:16
Såg att du ändrat lite i inlägget sedan jag först läste det. Det blev tydligare att se vem som sade vad, och jag gillade filmen i slutet. De två videorna högst upp kikade jag inte så mycket på, eftersom du spoilervarnade lite. Det känns lite konstigt, eftersom det var mer eller mindre det jag snackade om, men jag diskuterar hellre senare (efter att ha klarat spelet) än nu (efter att ha spoilat någonting).
Kontenta: bra förändringar.
Sedan: när du svarade mig, så ställde du i slutet några frågor. Var de riktade till mig eller det jag skrev på något sätt? För jag har, ärligt talat, inte en aning om hur jag ska besvara dem. Åtminstone inte på ett sakligt sätt. Det finns som sagt någonting i hela den här diskussionen som trycker på helt fel knappar hos mig. Hur mycket jag än försöker förstå Bastal, eller personer som honom, så slutar det alltid med att jag surnar till och slutar försöka.
2011-04-01 at 05:41
@Ercarret – Jag ser kommentarsfältet som en diskussion, så det var retoriska frågor ställda för alla att svara på – om de har lust.
2011-04-01 at 09:35
Penny Arcades bidrag till debatten: http://art.penny-arcade.com/photos/1235421064_tKdsS-L.jpg