Jag var i dagarna på ett möte rörande en ny utbildning som skall sätta igång 2011. Det som var mest upprörande med det mötet var egentligen inte vad vi spånade om, utan vilka det var som fick lov att spåna. Vi var sammanlagt elva personer i rummet. Två var tjejer. En av tjejerna var sekreterare. Den uppdelningen gör mig lite rädd, eftersom vi just diskuterade en utbildning som hade med spel att göra. Hur man än vrider och vänder på det, och hur man än vill tona ner kulturens inflytande på hur vi lär oss och vad vi lär oss, så måste vi förmodligen vara medvetna om att det faktiskt ÄR så att kvinnor och män lägger värde i olika ämnen, olika sätt att lära sig. Att därför nästan helt utesluta kvinnor från den arenan är att vinkla utbildningen mot en manlig publik. Jag vill – eftersom jag är påstridig och högljudd – påpeka att det här är något jag framförde även på mötet. Bara så ni vet. Det leder in på vad jag tänkte prata om idag.
Jag har sedan jag blev arbetslös* undersökt verktyg för att skriva och prototypa spel utan att ha en bakgrund som programmerare. Min slutsats är att det finns en hel uppsjö därute, det gäller bara att välja rätt för just ditt projekt. Själv har jag snöat in lite på Unity, inte minst för att det går att bygga iPhonespel med Unity (även om just den modulen är något man måste betala en vacker slant för).
Det bakomliggande syftet för den här posten är dock inte att gå igenom verktyg, utan att uppmuntra de tjejer ibland er som är sugna på att börja bygga spel att göra det. Du måste nämligen inte “kunna allt” för att kunna bygga en prototyp, eller till och med ett färdigt spel. Varför säger jag det här då? För att vi behöver fler kvinnliga utvecklare, inte bara på företagen utan även ute i stugorna och på indiemarknaden. Det är inte bara jag som säger det här, så klart. Även Border House uttrycker samma önskan, fast på engelska. Jag har med stor tacksamhet lånat lite av deras länkar till spelmotorer som är enkla att lära sig. De finns även att tillgå under resurssidan här på discordia.
Syftet med att lista alla de här spelmotorerna är så klart att få fler tjejer att inse att det inte nödvändigtvis behöver vara mycket svårare att bygga ett spel än det är att blogga om spel. En del av diskussionen på utbildningsmötet rörde just den tekniska utvecklingen, och hur det kontinuerligt blir lättare att använda tekniken allt eftersom den blir mer avancerad. Bloggverktygen såg en explosion av det kvinnliga deltagandet på internet. Sociala medier är ett område där vi är väl representerade. Tröskeln blir lägre med ett bloggverktyg. Tröskeln blir lättare att kliva över med engagemang. Engagemanget uppmuntrar till lärande. Med den här posten vill jag visa på att det finns verktyg som är lätta att använda. Jag hoppas att ni som läser och drömmer om att göra spel skall våga ta steget, så att jag nästa gång jag blir tillfrågad om att vara med och lägga grunderna för en ny utbildning inte är (nästan) ensam, högljudd tjej vid bordet. Som Sarah Jones säger – the revolution will not be televised. Det är vi som är revolutionen.
Unity
Unity är en omfattande och mångsidig spelmotor som låter dig bygga spel både till browser och som fristående spel. Det har i dagarna även kommit en iPhoneexpansion till motorn. I sitt fullständiga utförande är det ett ganska dyrt program, men den finns även gratis i en något mer avskalad version. Testa, känn på hur det känns att jobba med den och köp om det är värt det. Unity är inte en nybörjarmotor!
Unity finns till Windows XP, 2000 och Vista och MacOSX. Tror det finns en Linuxvariant också.
Inform7
Inform7 är ett verktyg för att skriva interaktiv fiktion. Kolla på videon för att få en översikt över Inform7.
Inform 7 Introductory Screencast from Aaron Reed on Vimeo.
Inform7 finns till Windows XP, 2000 och Vista, MacOSX och Linux.
Choicescript
Choice script är ännu ett interaktiv fiktion-språk som gör det lätt att berätta. Choice of the Dragon är ett exempel. Fördelen med choicescript är att det fungerar på de flesta plattformar, rakt av.
Adventure Game Studio
Adventure Game Studio är en motor för “point-and-click”-spel som de gamla goa Lucasarts-spelen och den är lite mer omfattande än interactive fiction varianterna.
Adventure Game Studio går att köra på Windows XP, Vista och 2000 och MacOSX.
Ren’py Visual Novel Engine
Ren’py är även den en interactive fiction-motor som är lätt att använda och som går att använda för att bygga novellspel, men även för att bygga simulationer. Ren’py går också att använda med Python, vilket gör det möjligt att bygga spel med samma relationsmatriser som exempelvis the Sims. Inte illa.
Ren’py funkar på Windows 2000, MacOSX och Linux x86 och är gratis det med.
Game Maker 8
Game Maker 8 är en lite mer komplett motor som låter utvecklaren bygga hyfsat komplicerade spel. Tillsammans med Unity är det den motor som är mest avancerad ur ett grafikperspektiv. Game Maker finns både som Lite version (gratis) och Pro. Pro kostar $25, så det är inga enorma kostnader direkt.
Game Maker finns till både Mac och PC, men jag rekommenderar att kolla kraven innan du tankar hem.
_________________________________________________
* Det är tredje gången på tre år. Och alla gånger på grund av arbetsbrist, som det så fint heter när företaget inte längre har råd att ha kvar sina anställda.
Läs även andra bloggares åsikter om spelmotorer, spelutveckling, speldesign, resurser
2010-06-10 at 15:51
Om någon kan tipsa om vart man kan hitta linuxvariant av Unity så skulle jag bli oerhört tacksam. har hört lösa rykten på annat håll, men tyvärr inte hittat något.
Hittar inte Alice (http://www.alice.org/) bland dina länkar; jag vet inte om det är riktigt samma sak, men det är iaf ett verktyg jag vet att en del programmeringslärare använder. jag har inte testat så mycket själv, men det ska vara ett tydligt och enkelt verktyg för att skapa interaktiv 3d, dvs även spel och liknande, utan några avancerade programmeringskunskaper.
Själv hade jag ett par tjejer i programmering A och B förra året, de gjorde sedan ett barnspel (plattformsspel) som projektarbete. Oerhört roligt!
2010-06-10 at 16:57
Game Maker kan jag verkligen rekommendera. Dels för att man kan göra vad man vill med det, i alla fall i 2D och dels för att det är väldigt lätt att komma in i. Det finns en väldigt aktiv community där man kan ladda hem spelkod som man sedan kan experimentera med själv som man vill. Dessutom är det klätt att använda. Eftersom man kan använda drag´n drop-gränssnittet först och sedan gå över till att skriva kod allt eftersom man blir varm i kläderna så är inlärningskurvan väldigt trevlig.
2010-06-11 at 07:35
Jag brukar vanligtvis läsa din blogg med stor behållning, och tycker generellt även om tonen i det du skriver, men den här gången blev jag lite avtänd av anledningar jag tänker framföra i något försök att komma med konstruktiv kritik till en skribent jag uppskattar 🙂
Jag tror det här är den första posten jag läst på din blogg som nästan lider lite av att vara vinklad ‘specifikt för tjejer’. Det är en post som de du skriver mest, med länkar till verktyg som skulle kunna vara användbara för vem som helst – men genom hela artikeln får dina inledande stycken mig mest att fundera över varför det ska vara just specifikt kvinnor som måste inse att man inte behöver ‘kunna allt’ för att kunna göra ett spel. Det ger inlägget nästan en negativ vinkling, snarare än en positiv – inte “alla kan göra spel, låtom oss bjuda in tjejerna också, här är förresten lite verktyg für alles” utan “alla kan göra spel, förresten tjejer man behöver inte kunna så mycket, här har ni några verktyg SPECIFIKT NI kan ha nytta av som gör det enklare, för man behöver ju inte kunna allt”
(mild överdrift i illustrerande syfte)
Det är dock egentligen bara de meningar som handlar direkt om att den här posten är riktad till kvinnor som förstärker det här intrycket, och inte -på grund av- att den är riktad till kvinnor, utan på grund av hur det framförs. Läser man bara de som beskriver problemet (och mötet du varit på) så får man med ens en mycket mindre negativt laddad bild.
Det var intressanta länkar however, själv lär jag inte ha mycket användning för dem (jag har inget stort intresse av att bygga mina egna spel på det sättet egentligen) men det är intressant att se vad som finns i alla fall.
2010-06-11 at 08:16
@Xhakhal – Jag uppskattar verkligen att du lyfter den här problematiken, för jag hade faktiskt svårt att skriva posten på ett bra sätt.
För att mildra smällen lite kan jag säga att jag skrev den här posten i första hand för mig själv. Jag är nämligen en av de tjejerna som faktiskt inte kan allt, och som själv känt mig förhindrar att arbeta med prototypande just därför.
Jag skall dock fortsätta att vara så vaksam jag kan på mina egna formuleringar. Tio år i en mansdominerad bransch gör att jag ibland har svårt att se mina egna blundrar och mina egna fördomar mot mitt eget kön.
Jag hoppas dock att jag inte tänt av intresserade allt för mycket, eftersom det var raka motsatsen mot vad jag hade tänkt mig.
2010-06-11 at 09:05
Vill tillägga att det inte är så svårt att lära sig programmera enkla 2D-spel heller (och när man väl kan det är det naturligt att testa mer avancerade saker, vare sig det är 3d, fysik eller bara intressantare spelmekaniker).
Jag rekommenderar att dra hem Python samt modulen Cocos2d: http://cocos2d.org/doc.html
(Cocos2d finns även för Iphone om man senare vill testa att göra spel för det, men det är en separat produkt så jag vet inte hur mycket som skiljer sig. )
Att skriva Python handlar faktiskt mest om att öppna en texteditor och testa sig fram lite grann. Börja med att kopiera in lite exempelkod och ändra lite här och där.
Misstänker att många tycker att det verkar läskigt med programmering men ärligt talat så är det enkelt att komma igång om man väljer rätt ställe att börja på. 🙂 Man måste inte vara superteknisk mattenörd om man nu tror det.