Rant är ett amerikanskt (tror jag) uttryck som faller under någon av följande tre kategorier:
A rant is a speech or text that does not present a well-researched and calm argument; rather, it is typically an attack on an idea, a person or an institution. Very often rants lack proven claims. Such attacks are usually personal attacks. Compare with a dialectic.
In some cases, rants can be based on partial fact or may be entirely factual but written in a comedic/satirical form. A well known example of the comedic example is television’s The Daily Show.
Rants can also be used in the defense of an individual, idea or organization. Rants of this type generally occur after the subject has been attacked by another individual or group.
I det här fallet gäller min rant dataspelsgalan och bloggposten om de nominerade spelen till årets gala:
Så här skrev jag 2/2 -10:
Var finns motivationen tilll nomineringarna? På den här sidan eller någon annanstans, eller är det hemligt?
Hur kommer det sig att inga av de jättelika FB-apparna får vara med i nomineringslistorna? Är de ens påtänkta? Eller är det så att inga släppts under förra året?
Var finns de kvinnliga initiativen? Eftersom Dataspelsgalan är ett initiativ av Dataspelsbranschen – en organisation som enligt uppgift arbetar för jämställdhet – så borde en extra stor ansträngning göras för att hitta och lyfta kvinnor i branschen. Kvinnliga förebilder är ett bra sätt att bryta mansdominansen inom branschen.
Så här löd svaret (3/2 -10):
Lite info om motiven och hur det går till när spelen blir nominerade:
Dataspelsgalan är Dataspelsbranschens pris för att uppmärksamma utveckling, kreativitet och innovation inom spel.
Sedan 2000 har en expertjury utnämnt de nominerade spelen och vinnarna. De nominerade spelen ska ha släppts i Sverige under föregående kalenderår. Flera spel med globala framgångar skapas i Sverige och dessa premieras i en egen kategori. Sedan 2007 delas även MDTS hederspris ut till personer som har gjort avgörande insatser för den svenska spelsbranschens utveckling.
kommentar till Åsa Roos inlägg!
Åsa Roos reflekterar över dataspelsbranschen beträffande jämställdhetsfrågan! Vi liksom många andra teknik kreativa branscher har fler män än kvinnor som arbetar inom branschen, vilket sakta men säker förändras i takt med att fler kvinnor söker sig till utbildningar inom området, och det leder till fler kompetenta engagerade människor till branschen. Mer om utbildningar i dataspelsbranschen hittar man på spelutbildningar.
Det Åsa Roos mycket väl påpekar är att det är bra med förebilder. Om det är i syfte att locka och engagera fler att ansluta sig till branschen, så är det ännu bättre. Det var just det som fick mig att intressera mig och börja jobba inom dataspelsbranschen. Skillnaden mellan Åsa och mig är att jag tycker att bra förebilder inte behöver vara könsfördelade. Där skiljer vi oss, Åsa och jag. Vad vi däremot verkar vara överrens om är att Dataspelsbranschen samlar den svenska spelbranschen för gemensamma aktiviteter och frågor, och där Åsa Roos uttrycker att vi arbetar för jämställdhet anser jag att vi arbetar i första hand med att synliggöra branschen, vilket vi till synes har lyckats med. Tricket med att synligöra en bransch är att engagerade människor som Åsa Roos har möjlighet att påpeka och utveckla nya liksom självklara perspektiv. Jämställdhet är en av dem. Syftet med Dataspelsgalan är att premiera utveckling, kreativitet och innovation inom branschen, och om vi kan genom Dataspelsgalan hitta en väg för att synliggöra och uppmärksamma kreativa och innovativa kvinnors verk är det redan en självklarhet…..
Idag ser jag Nyamko Sabuni på ett blogginlägg från samma organisation. Hon säger:
– Jag ser framemot att komma och vara prisutdelare vid Dataspelsgalan. Detta är en betydelsefull bransch för den svenska upplevelseindustrin och det är viktigt att såväl kvinnor som män medverkar vid sådana här tillfällen för att göra spelbranschen en naturlig miljö också för kvinnor, säger Nyamko Sabuni.
*RAAAAAWWWLLGGRRRR!!!*
Återigen frågar jag då VAR FAN ÄR DE KVINNLIGA SPELUTVECKLARNA! VA?!
Det finns en JÄVLIGT bra poäng med att ha tjejer på plats som jobbar i produktion. De syns. De hörs. De blir förebilder för aspirerande spelutvecklare (som av en slump också råkar vara tjejer), och de lyfter branschen. Men det är tydligen inte viktigt att ha tjejer på plats. Det är viktigare med förebilder som är förebilder oavsett kön. Och de kvinnor som medverkar på scen är istället journalister, politiker, administratörer, dansare och bloggare. Ger mig fan på att de som står i dörren och tar emot också är brudar.
Ja, jag är förbannad, och ja, det här är en rant, så den behöver inte vara saklig. Eller helt sann. Vet att ett par kvinnliga ex kollegor till mig skall gå och de är bra människor. Så det så.
Läs även andra bloggares åsikter om spelkultur, spelbranschen, rant, arg, dataspelsbranschen, dataspelsgalan
2010-03-18 at 11:10
Tyvärr är bara 10% av spelutvecklarna i Sverige idag kvinnor och mönstret går igen i ansökningar till och intagna på spelutbildningarna. Det finns alltså ingen quick fix, utan långsiktiga åtgärder krävs. Vi är smärtsamt medvetna om problemet och vill gärna ha förslag på konstruktiva åtgärder. Att gång på gång påpeka problemet har mindre effekt, det är redan konstaterat.
Per Strömbäck
Talesperson
Dataspelsbranschen
2010-03-18 at 11:37
Jag har redan påpekat ett flertal sätt att hantera problemet (dock ej nödvändigtvis till dataspelbranschen):
1. Lyft fler kvinnliga spelutvecklare och vissa upp dem – 10% är ändå 10%
2. Prata med spelutvecklarna om arbetsmiljö och hur den kan förbättras. Det finns dold sexism på de flesta företag – fortfarande. Det är svårt att få arbete som tjej på de stora spelföretagen – fortfarande (om man inte vill jobba som projektledare, grafiker eller receptionist)
3. Sluta nedvärdera eller ignorera sociala- och casualspel. Sluta sätt en statusstämpel på spel och spelupplevelser och agera aktivt för att uppvärdera spelupplevelsen istället för typen av spelupplevelse. Hardcore är ett sätt att spela. Casual ett annat. Båda ger spelaren lika mycket.
4. Behandla spelarpersoner med respekt – både kvinnliga, manliga och minoriteter av olika slag. Lägg ner objektifierandet och sexualiserandet. Ta med kvinnor i berättelsen mer än som token females. Ta med minoriteter i andra roller än moogs.
5. Tilltalet i spelen – tänk på hur det framstår när tjejer bara är offer och svarthyade män bara är fiender.
Listan är lång och jag kan fortsätta skriva åtskilligt mer. Och jag kommer att fortsätta skriva åtskilligt mer. Jag kommer att uppmärksamma, peka på och kritisera. Om problemet blir synligt i en högre grad, om någon protesterar, så kan det också bli en förändring. Alla är nämligen inte medvetna om hur spel framstår. För att bli medveten krävs kritik och analys, och för att kritiken och analysen skall synas så måste den upprepas.
2010-03-18 at 12:04
“Att gång på gång påpeka problemet har mindre effekt, det är redan konstaterat.”
Vilket är samma sak som “jag tar det här nu”.
Problemet är att det i den största majoriteten av fall slutar med att vad någon “rantat” om hamnar i långbänk och inte alls blir löst utan tvärtom bortglömt.
Skulle jag vara lite lagom elak skulle jag påstå att det kommer en första svag doft av maktspråk här, men så elak är jag inte. Jag bara konstaterar att den lobbyorganisation, som själv säger sig ha störst möjlighet att påverka hela datorspelsindustrin i stort, har gjort …
Inget är som väntans tider, huh, Per?
2010-03-18 at 13:03
Btw, off the top of my head kommer jag på följande tjejer som jobbar med spel: Karin Ryding, Bobbi Sand, Annika O. Bergström, Linda Kiby, Tove Enghed, Nilo Kaboteh, Anna Bengtsson och säkert ett tjog till i min kontaktlista på LinkedIn. Och det är svenska förmågor.
Varför inte ta in Kim Swift? Jane McGonigal? Heather Kelley? Babsi Lippe? Det finns åtskilliga kvinnor som jobbar med spelutveckling. Det behöver inte vara svenska förmågor.
2010-03-19 at 16:17
Det finns cirka 130 kvinnor anställda i svenska spelutvecklingsföretag, se rapporten Spelutvecklarindex 2008 på http://www.dataspelsbranschen.se. Branschföreningen försöker alltid ta in kvinnor och stärka kvinnliga nätverk. På kansliet är könsfördelningen 50/50 och flera av de som nämns har jag involverat i olika projekt genom åren. Jag uppskattar Admins förslag, men jag efterfrågar ännu mer konkreta förslag som vi kan omsätta direkt i branschföreningens verksamhet och rekommendera medlemmarna. Såna exempel är att alla jobbansökningar från kvinnor granskas minst en extra gång, att alltid välja den kvinnliga sökande vid likvärdiga meriter etc. På Nordic Game i Malmö i april kommer vi att arrangera ett seminarium för att få synpunkter och förslag på det långsiktiga jämställdhetsarbetet, givet situationen på utbildningarna som jag nämnde i min första kommentar tror jag att man måste jobba på mycket lång sikt parallellt med akuta åtgärder. Exakt tid och plats meddelas, men mötet är öppet för alla som är intresserade.
2010-03-20 at 08:11
Jag kan ge ett par förslag på rak arm, som förmodligen skulle avhjälpa situationen till viss del. Jag håller med om att det är ett långsiktigt arbete och jag skulle gärna vilja se en plan för det på dataspelsbranschens hemsida. Som det är nu nämns inte jämställdhetsarbetet alls (eller så är det bara svårt att hitta material om det), förutom i en bloggpost som var ett svar på min mediekritiska artikel på Second Opinion.
Artikeln finns här (för de som inte läst)
Svaret på artikeln finns här
Men till exemplen då:
I första hand är det föredömligt om dataspelsbranschen föregår med gott exempel. Dataspelsgalan som höll i torsdags är inte ett sådant exempel. Att anställa fyra lättklädda dansare är inte att visa att jämställdheten lever och andas inom datorspelsbranschen. Dataspelsgalan är ett “offentligt ansikte” för branschen. Det är alltså extra viktigt att tänka på vilka signaler man skickar genom exempelvis underhållning, presentatörer och synliga deltagare.
Att inte lyfta de sociala spelen skickar också en signal – att de inte är värda att ta upp i sammanhanget. Det är möjligt att det är en felaktig signal, men det är värt att tänka på. Om dataspelsbranschen vill vara en intresseorganisation för samtliga företag inom den svenska datorspelsbranschen så bör också alla typer av spelföretag vara representerade, inte enbart de statusbemängda företagen med stora exportsuccéer. Med representation menar jag i det här fallet att samtliga spelformer får någon form av utmärkning på den offentliga galan. Som synes i statistiken är de sociala spelarna på frammarch och hälften av dem är kvinnor. Om statusen på den typen av spelande höjs, så är det också mer sannolikt att urvalet av intresserade blivande spelutvecklare blir större, både bland män och kvinnor.
Ett tredje förslag är att ha ett samarbete med jämställdhetskonsulter som på uppdrag kan skickas till de företag som är intresserade av att öka antalet kvinnor i staben. Det räcker i princip med att erbjuda kontakförmedling, dvs dataspelsbranschen har ett par samarbetspartners som kan kliva in och hjälpa företagen aktivt på begäran när det exempelvis gäller att formulera jämställdhetsplaner och att förändra eller förbättra arbetsmiljön för de kvinnor som redan jobbar med spel, men även för att förändra och förbättra arbetsmiljön så att kvinnor skall vilja jobba på företagen överhuvudtaget.
För egen del finns ingen möjlighet att delta på Nordic Game i år, och arbetet runt jämställdhet är viktig, så förhoppningen för min del vilar på att de resultat som dyker upp på seminariet också går att kommentera på och diskutera i ett forum som inte kräver fysisk närvaro.