Rant är ett amerikanskt (tror jag) uttryck som faller under någon av följande tre kategorier:

A rant is a speech or text that does not present a well-researched and calm argument; rather, it is typically an attack on an idea, a person or an institution. Very often rants lack proven claims. Such attacks are usually personal attacks. Compare with a dialectic.

In some cases, rants can be based on partial fact or may be entirely factual but written in a comedic/satirical form. A well known example of the comedic example is television’s The Daily Show.

Rants can also be used in the defense of an individual, idea or organization. Rants of this type generally occur after the subject has been attacked by another individual or group.

Wikipedia

I det här fallet gäller min rant dataspelsgalan och bloggposten om de nominerade spelen till årets gala:
Så här skrev jag 2/2 -10:

Var finns motivationen tilll nomineringarna? På den här sidan eller någon annanstans, eller är det hemligt?
Hur kommer det sig att inga av de jättelika FB-apparna får vara med i nomineringslistorna? Är de ens påtänkta? Eller är det så att inga släppts under förra året?
Var finns de kvinnliga initiativen? Eftersom Dataspelsgalan är ett initiativ av Dataspelsbranschen – en organisation som enligt uppgift arbetar för jämställdhet – så borde en extra stor ansträngning göras för att hitta och lyfta kvinnor i branschen. Kvinnliga förebilder är ett bra sätt att bryta mansdominansen inom branschen.

Så här löd svaret (3/2 -10):

Lite info om motiven och hur det går till när spelen blir nominerade:

Dataspelsgalan är Dataspelsbranschens pris för att uppmärksamma utveckling, kreativitet och innovation inom spel.

Sedan 2000 har en expertjury utnämnt de nominerade spelen och vinnarna. De nominerade spelen ska ha släppts i Sverige under föregående kalenderår. Flera spel med globala framgångar skapas i Sverige och dessa premieras i en egen kategori. Sedan 2007 delas även MDTS hederspris ut till personer som har gjort avgörande insatser för den svenska spelsbranschens utveckling.

kommentar till Åsa Roos inlägg!

Åsa Roos reflekterar över dataspelsbranschen beträffande jämställdhetsfrågan! Vi liksom många andra teknik kreativa branscher har fler män än kvinnor som arbetar inom branschen, vilket sakta men säker förändras i takt med att fler kvinnor söker sig till utbildningar inom området, och det leder till fler kompetenta engagerade människor till branschen. Mer om utbildningar i dataspelsbranschen hittar man på spelutbildningar.

Det Åsa Roos mycket väl påpekar är att det är bra med förebilder. Om det är i syfte att locka och engagera fler att ansluta sig till branschen, så är det ännu bättre. Det var just det som fick mig att intressera mig och börja jobba inom dataspelsbranschen. Skillnaden mellan Åsa och mig är att jag tycker att bra förebilder inte behöver vara könsfördelade. Där skiljer vi oss, Åsa och jag. Vad vi däremot verkar vara överrens om är att Dataspelsbranschen samlar den svenska spelbranschen för gemensamma aktiviteter och frågor, och där Åsa Roos uttrycker att vi arbetar för jämställdhet anser jag att vi arbetar i första hand med att synliggöra branschen, vilket vi till synes har lyckats med. Tricket med att synligöra en bransch är att engagerade människor som Åsa Roos har möjlighet att påpeka och utveckla nya liksom självklara perspektiv. Jämställdhet är en av dem. Syftet med Dataspelsgalan är att premiera utveckling, kreativitet och innovation inom branschen, och om vi kan genom Dataspelsgalan hitta en väg för att synliggöra och uppmärksamma kreativa och innovativa kvinnors verk är det redan en självklarhet…..

Idag ser jag Nyamko Sabuni på ett blogginlägg från samma organisation. Hon säger:

– Jag ser framemot att komma och vara prisutdelare vid Dataspelsgalan. Detta är en betydelsefull bransch för den svenska upplevelseindustrin och det är viktigt att såväl kvinnor som män medverkar vid sådana här tillfällen för att göra spelbranschen en naturlig miljö också för kvinnor, säger Nyamko Sabuni.

*RAAAAAWWWLLGGRRRR!!!*

Återigen frågar jag då VAR FAN ÄR DE KVINNLIGA SPELUTVECKLARNA! VA?!

Det finns en JÄVLIGT bra poäng med att ha tjejer på plats som jobbar i produktion. De syns. De hörs. De blir förebilder för aspirerande spelutvecklare (som av en slump också råkar vara tjejer), och de lyfter branschen. Men det är tydligen inte viktigt att ha tjejer på plats. Det är viktigare med förebilder som är förebilder oavsett kön. Och de kvinnor som medverkar på scen är istället journalister, politiker, administratörer, dansare och bloggare. Ger mig fan på att de som står i dörren och tar emot också är brudar.

Ja, jag är förbannad, och ja, det här är en rant, så den behöver inte vara saklig. Eller helt sann. Vet att ett par kvinnliga ex kollegor till mig skall gå och de är bra människor. Så det så.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,