VARNING: Den här bloggposten kan innehålla spoilers för dig som precis börjat spela Mass Effect 3. Läs på egen risk.

Fiendeintroduktion
Ravagers träffar Shepard och company först på i Tuchankas ruiner. En Rachni-husk ligger död i mörkret, i katakomberna där under. Det blir en obehaglig påminnelse om att min Shepard faktiskt släppte Rachni fria i första instansen av spelet. Det kanske var ett misstag? Det är också något speciellt med den föreskuggningen om onda ting som komma skall. Jag gillar fiendeintroduktioner där effekterna av fienden dyker upp långt innan fienden själv. Rachni är tillbaka och de är uppenbarligen i klorna på Reapers.

ME3_Ravager

Egenskaper
Ravagers har obehagliga kanoner som når långt och slår hårt. Det är inte särskilt smart att inte befinna sig i skydd när en Ravager finns med på banan. Om Ravagers kombineras med Husks och Cannibals, vilket händer i Missing Scouts, är det viktigt att hålla sig i rörelse och inte bli instängd i ett hörn.

Ravagers har, i brist på bättre ord, äggsäckar där de är sårbara. För att ta död på en Ravager snabbt brukar jag pricka äggsäcken och sedan skjuta på det området som finns under säcken, eftersom det är en svag punkt. Ravagers tycker inte om närstrid, och kan med vilje släppa lös en hög med Swarmers om din squad kommer för nära. Incinerate tar hand om både svärmen och Ravagern, och Stasis i de högre rankerna kan ta livet av en hög swarmers på nolltid.

Swarmers är annars ett annat problem med Ravagers. De dyker upp när Ravagern dör, och kräver ofta en del städande innan de dött. De är inte särskilt motståndskraftiga, men om de anfaller i ett större antal kan det bli problematiskt.

Bakgrund
Ravagers är Rachni som gjorts om med Reapertech. Vid första anblick verkar det som att Rachni inte har hållit sitt löfte att försvinna, men det visar sig senare inte vara helt sant.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,