Shakespeare var en skarp betraktare av det vi idag kallar människans natur. Jag är övertygad om att han hade haft något vasst att säga även i jämställdhetsdebatten, och eftersom jag är en evig optimist, så är jag även övertygad om att Shakespeare var feminist. Och så, beväpnad med Henry Vs berömda fras, så ger jag mig ut i bräschen igen, den här gången med både personliga och allmängiltiga iakttagelser.
Genom mina medsystrar på Twitter hittade jag den här fantastiska (!) diskussionen som tydligen pågått ett litet tag, både på Loading och på RadioGamer som dels handlar om det kvalitetsmässiga i vissa gamers skriverier och dels varför vissa gamers får “extrautrymme” i etern. Jag började på Loading.se, så låt oss ta avstamp i “diskussionen” där.
Det börjar med en förfrågan om varför en del av gamerbefolkingen är underrepresenterad i tidskrifter och på spelhubbar som exempelvis Level, och det som börjar med en uppriktig förfrågan skjuts snart i sank av feminazistkonspiratörerna som tror att de är roliga på ett ganska infantilt “höhö”-vis.* Som vanligt så handlar det så klart om att vi som skriver om spel och samtidigt är kvinnor per automatik är mindre kompetenta och självklart också ägnar oss åt helt fel områden inom spelskriverierna för atte gentligen räknas som en av de “riktiga” spelskribenterna. Det räcker kanske med att titta på hur ämnet debatteras för att få svar på varför vi är så få. Vad sägs till exempel om kommentarer som denna?
Brudarna är under NNs skrivbord
Följt, så klart, av en smiley. Eller vad sägs om svaret på frågan om var brudarna är?
I köket, var skulle de annars vara?
Ja, var skulle vi annars vara? Det kan ju bero på att “patriarkatets brevklubb kom fram till att man får tjejbaciller av kvinnliga skribenter” men jag tvivlar. Jag tror snarare det beror på att undersidan av den mögliga diskbänk där trollen hänger har börjat få konkurrens av kompetenta och intressanta kvinnliga gamers, vars diskbänkar inte alls är lika mögliga och otrevliga. Vi hänger ju i köket, remember? Att använda den här sortens språk som gamer och tillhörande det kvinnliga könet är dock inte okej, så låt mig säga det med en gång – ovanstående meningar är en provokation. Dock är andemeningen ingen provokation utan en uppriktig uppmaning till att tänka efter före. Det här är kommentarer som möter gamers dagligen. Det gör att det är helt okej att använda sig av ett sådant språk och en sådan förlegad attityd överallt när det kommer till frågan om gamers som dessutom råkar vara tjejer.
“Det är så synd att inte fler tjejer spelar datorspel”
Men är det verkligen det? Är branschen beredd att göra en förändring som faktiskt tillåter tjejer att delta i spelkulturen? Det mesta verkar tyda på ett nej…
Det finns en rad förklaringar till det här. Att det är män som förlägger, tillverkar och skriver datorspel påverkar produkterna och deras innehåll. Att det finns företag inom spelbranschen som aktivt motverkar att fler spel innehåller female leads har Leigh Alexander bekräftat med sin artikel om Activision på Gamasutra.com. I artikeln påpekar hon flera oroväckande saker, bland annat att:
“Activision has no room for ‘we are making an open-world game with a Hong Kong action movie feel with a female lead,’ because that game doesn’t exist right now,” says one source. “What they do have room for is, ‘we are making an open-world game with a gangster main character who can steal cars and shoot people, but it will be in Hong Kong instead of Liberty City. And then they go, ‘Hey, GTA IV sold 10 million copies, so that’s what we expect from you.'”
Look to that methodology to explain why all of Activision’s flagship properties are male-led, says the source: “If Activision does not see a female lead in the top five games that year, they will not have a female lead,” says the other source. “And the people that don’t want a female lead will look at games like Wet and Bayonetta and use them as ‘statistics’ to ‘prove’ that female leads don’t move mass units.”
Det här är så klart en inställning som återspeglar sig i konsumentled. Om de stora förlagen inte vill ge ut spel som är mer diversifierade – och då pratar jag inte bara om kvinnor i ledande positioner, utan även om män som bryter stereotypen “vit, muskulös superhjälte” – så blir det också svårt att som konsument påverka företagen som ger ut spelen. Spelen måste ju finnas där för att vi skall kunna köpa dem. Ramarna som ställts upp för medverkan inom spelbranschen är mycket, mycket strama. Det vore naivt att tro att det inte återspeglar sig bland oss som spelar, och att det begränsar den publik som vill spela spelen och som tar till sig information runt spelen. Eftersom spelen för det mesta författas av män är det inte så konstigt att innehållet blir präglat av den idealiska manliga könsrollen.
Vad som naturligtvis inte är ointressant, när det gäller författarna, är att flertalet av dem är män. Det är mannens uppfattning om sig själv som vi här kommer att få möta. Det är också , indirekt, mannens uppfattning om kvinnan. Det kvinnliga beskrevs sällan öppet. Det är snarast så att inriktningen på hjältens förehavanden har givit det perspektiv ur vilket kvinnan setts. Kvinnan har blivit staffage, den bakgrund mot vilken mannens verksamhet avtecknat sig. I vissa av berättelserna finns kvinnan knappast med överhuvudtaget. Mannen har ensam fått representera människan.
Ovanstående citat kommer ifrån Ronny Ambjörnssons bok “Mansmyter”. Han tar upp delar av den här problematiken, applicerad på manliga myter som Don Juan, James Bond, Faust och ett par andra välkända manliga litterära figurer som till stor utsträckning liknar de spelarpersoner vi som spelar får vara med och uppleva.
Gary Alan Fine pratar om den kulturella inverkan på spel i sin bok Shared Fantasy. Shared Fantasy handlar till stor del om rollspel, men det han säger om kultur speglar sig i citatet ovan ifrån Ronny Ambjörnssons bok.
Since these games involve fantasy – content divorced from everyday experience – it might be assumed that anything is possible within a cultural system. Since fantasy is the free play of a creative imagination, the limits of fantasy should be as broad as the limits of one’s mind. This is not the case, as each fantasy world is a fairly tight transformation by the players of their mundane, shared realities. While players can, in theory, create anything, they in fact create only those things that are engrossing and emotionally satisfying. Fantasy is constrained by the social expectations of players and of their world.
I det här fallet, som Leigh Alexanders artikel också bekräftar, så handlar det inte bara om den enskilda spelarens fantasi och hur intressant den upplevs vara. I det här fallet handlar det också om en hel industri som är ensidigt inriktad på att ge en viss typ av spelare en viss typ av fantasi.
Det finns också en rådande fördom om att tjejer helt enkelt inte spelar datorspel. Det är en fördom som måste bekämpas dagligen av oss som faktiskt spelar och så mycket “faktiskt” är det inte, i alla fall inte om man tittar på den statistik som finns. Vi är minst hälften tjejer som spelar datorspel av olika slag. I vissa grupper är vi överrepresenterade, i andra underrepresenterade, som med så mycket annat. Min poäng är att det inom en given speltyp aldrig underskrider 25% female gamers, och siffrorna ökar hela tiden, trots en ensidig och tveksam framställning av kvinnor inom spelen. Varför? För att spel är allmängiltigt, trots en industri och ett community som vill få det till att vara en manlig sysselsättning. I say again, för det här kan aldrig sägas för ofta:
Spel är en allmängiltig MÄNSKLIG sysselsättning, trots en industri och ett community som vill få det till att vara en strikt manlig sysselsättning.
Xboxflickan har skrivit ett mycket bra inlägg på sin blogg om rekrytering, där hon bland annat länkar till artikeln om hur Galago rekryterar. Jag tänker fortsätta på det spåret lite genom att prata om hur spelare rekryterar och hur hela det här långa, långa blogginlägget egentligen handlar om samma sak.
Rekrytering av andra spelare sker väldigt ofta inom de cirklar man rör sig. Det här betyder att killar i stor utsträckning bara rekryterar andra killar till sin hobby. Många av de spelande kvinnor författarna talat med som rekryterats in i hobbyn har rekryterats av pojkvänner, i ett försök att lära känna sin partner bättre och spendera mer tid med honom.
Det här resulterar i att eftersom datorspel är ett mansdominerat område, så kommer också nyrekryteringen i störst utsträckning ske bland andra killar. Nytillskottet till hobbyn plockas av en redan existerande användarbas och den användarbasen kommer att plocka in de rekryter de anser lämpliga. De rekryterna är andra personer som har mycket gemensamt med de redan existerande användarna. Det kan vara ett intresse för konfliktspel, fantasylitteratur, rollspel eller serier (eller för den delen något helt annat).
De flesta av de ovanstående områdena är även de mansdominerade. Här har vi ännu en stoppkork, som aktivt motverkas av många av de gamers jag har lärt känna ifrån Twitter, men det räcker inte att rekrytera om communityt ser ut som det gör, och om inte tillräckligt många röster höjs för att förändra situationen inifrån. Det är där bland annat RadioGamer kommer in och försöker få till en förändring. Men till och med där är “anti-effekten” stor.
Kretsloppet torde vara uppenbart vid det här laget. Men jag återupprepar det.
Spel tillverkas av män för män – män köper och spelar spelen – män kommenterar och recenserar spelen – män blir intresserade av att göra egna spel – män rekryterar likasinnade män för att tillverka spelen – spel tillverkas… ja ni fattar. Och hela tiden står det utanför en rad kvinnor som också vill vara med, som vill berätta andra berättelser, som vill vidga spelutbudet, som vill bredda publiken som VILL – men som får höra att… ja vad får vi höra?
Brudarna är under NNs skrivbord
I köket, var skulle de annars vara?
Nu inser jag att jag inte ens berört den kvinnliga kompetensen inom spelskriverier, men det har jag skrivit om på ett annat ställe, även om det var ett något annat innehåll på den bloggposten. Behöver jag säga det? Tjejer – på grund av rådande omständigheter – håller ofta högre kvalitet än snubbar på sitt skrivande, eftersom de råkar ut för en mycket hårdare bedömning än snubbarna själva. Nuff said. Nu skall jag gå och utbilda spelstudenter.
______________________________________________
* Ett par tankar om språkbruk. Om du råkar tillhöra det kvinnliga könet i internetdiskussioner så får du aldrig under några som helst omständigheter använda värdeord i ditt språkbruk. Att prata som en riktig gamer (eller kanske – låt oss vara ärliga här – ett riktigt MANLIGT gamerTROLL) är ett skott för pannan, vanligtvis för dig själv. Jag minns ännu en diskussion om en recension jag skrev för Fenix där jag odiplomatiskt nog påstod att CthulhuTech “besudlade mythosen med kladdigt giriga händer.” Aj aj aj. Nu tyckte jag i och för sig att spelet i fråga gjorde just det här, men svaret lät icke vänta på sig. Inom ett par dagar hade jag blivit utdömd som någon som hade vanföreställningar, var en rabiat fanboy, verklighetsfrånvänd, osaklig, missvisande, ute och cyklade på väldigt djupt vatten (ignorera de blandade metaforerna här :P)), okunnig (minst fem gånger i samma tråd), löjlig, insinuant, usel, fånig, inkompetent, irrationell, att jag hade förutfattade meningar, orubbliga förhandsåsikter, anmärkningsvärt dålig. Det lustiga i sammanhanget var så klart att nästan inga av de som uttalade sig om mig som person hade läst rollspelsboken jag recenserade, utan valde istället att diskutera mig som person. Jag kan också tillägga att i tidigare diskussioner, där manliga skribenters recensioner varit föremål för omdöme, så talade man i högre grad om varför recensionen inte var bra eller om varför innehållet var felaktigt eller liknande – inte om recensenten. Det var en dyrköpt erfarenhet. Jag slutade nästan att recensera i Fenix, och jag slutade definitivt att hänga på rollspel.nu, eftersom de uppmaningar jag fick om att “förklara mig”, genast bemöttes av kommentarer som denna: “det kan bli svårt för dig att rädda så här i efterhand när artikeln redan är tryckt.” Damned if you do, damned if you don’t. Vuxenmobbing och härskartekniker på hög nivå, och dessutom ledde till att mycket jag skrev på andra forum och i andra trådar färgades av min påstådda inkompetens, och ja, jag glömde, min rabiata fanboyism. Det här var två år sedan. Jag är fortfarande obekväm med att posta på forumet.
Min poäng är att om du som gamer skall använda dig av värdeladdade ord i en debatt är det bäst för dig att du inte är outad som tjej. Du har nämligen mycket högre krav på dig att hålla dig saklig och att inte blanda in känslor i debatten. Det finns en undersökning från University of Phoenix där det konstaterades att män oftare har ett grövre språk, talar i termer av absolut säkerhet (även när de inte vet vad de pratar om. Kanske särskilt då.) och ofta använder nedlåtande termer om den de kommunicerar med. Och även om det inte är trevligt, så är det accepterat att andra män gör samma sak. En kvinna som använder sig av de teknikerna för att kommunicera blir ofta utesluten av både män och kvinnor.
Läs även andra bloggares åsikter om spelkritik, spelkultur, kvinnosyn
2010-08-09 at 07:32
Du skriver så jävla jävla bra och har 100% rätt, tack för detta.
2010-08-09 at 07:49
Tack. Jag tror i och för sig att det är svårt att ha 100% rätt, men om vi pratar om “mainstream” så kanske det stämmer till i alla fall 85% 😉
2010-08-09 at 10:38
I vanlig ordning tankeväckande och vettigt. Mycket bra. (Även om jag såklart inte håller med om allt, och som wrnu:are är jag säkert rätt hemmablind). an dock inte låta bli att länka till en tråd på Sveroks forum som jag blev uppriktigt äcklad av: http://forum.sverok.se/viewtopic.php?f=7&t=35050 . Det är naturligtvis inget vettigt försvar för hur du behandlades på wrnu, men jämfört med http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/topics/693091 som är samma tjej som söker samma sak på wrnu så får jag väl säga att det är en viss gradskillnad…
2010-08-09 at 12:31
Men mestadels rätt, då?
Det jag gillade mest med texten är att den går runt i en stor cirkel, och sedan finner hem igen framemot slutet. Det var väldigt intressant att läsa. Jag tycker att du vävde in Gamasutra-texten bra, och hade ett par bra citat som belyste problematiken – och sedan tog du de insikterna, och lät dem föra dig tillbaka till den aktuella debatten.
Bra jobbat. Du erbjuder många gånger ett djupare perspektiv än många andra som deltar i debatten, vilket jag uppskattar.
2010-08-09 at 13:17
Jag tror effekten av att spelarkaraktärerna idag mestadels är män ofta underskattas. Har ingen specifik forskningsdata att falla tillbaka på, men det skulle inte förvåna mig om anledningen till att kvinnor är överrepresenterade i casual games, sociala spel och MMORPG är att dessa spelen
1) tillåter kvinnliga karaktärer (de flesta rollspel) eller
2) inte har någon spelaravatar alls (t.ex. Bejeweled)
Någon av LEVEL-representanterna har påpekat att de erbjudit jobb till kvinnliga skribenter tidigare, men att dessa tackat nej. Rent spontant blir jag inte förvånad, måste vara en ganska utsatt situation. EmmyZ nämner liknande tankar på sin blogg (http://www.emmyz.net/2010/08/09/vad-ar-problemet/).
Det känns för mig som att tidningar som LEVEL och sajter som Loading.se har sin målgrupp ganska klart för sig och är ganska nöjda med den. Man har en image man slår vakt om, kanske omedvetet. I någon bemärkelse har de väl rätt att göra så, de är privat ägda. Jag är ganska säker på att de begår ett misstag i detta, vilket så elegant argumenteras av Lovely Firefly:
http://loading.se/forum.php?thread_id=86497&page=4#3180346
2010-08-09 at 13:21
@ Krank Du har helt rätt – det är inget försvar.
2010-08-09 at 13:24
@Ecarret – hela jag är en fördjupning och ett cirkelresonemang. 😉 Seriöst – om vi skall förstå varför vi handlar som vi gör måste vi också förstå vad som ligger bakom vårt handlande – särskilt om vi vill kunna förändra oss.
2010-08-09 at 14:07
Grymt bra skrivet!
2010-08-09 at 14:32
Vill tillägga att det inte enbart är kvinnor som vill förändra innehållet i spel. Jag har turen att arbeta med två mycket skickliga speldesigners på Futuregames, Mikael Lindgren och Mikael Säker. Båda två har uttyckt en önskan om att spelen skall förändras.
Det är inte bara tjejer, med andra ord, det är killar också.
2010-08-09 at 15:23
Ett övergripande argument i frågan om tjejer och spel och därtill hörande delfrågor (som t ex redaktionssammansättning eller innehåll i olika media) är att där finns två typer av spel (och därmed spelare), vilket kanske bäst illustreras av Aloysius “Statistik som bakar in en halv miljon medelålders uttråkade kontorsråttor som zombiespelar Farmville på arbetstid vägrar jag att ta på allvar. “. Det är ett annat sätt att säga “eftersom verkligheten inte stämmer överens med kartan, gäller kartan” på.
Vad det handlar om är den eviga “leets vs casuals”-diskussionen inom t ex World of Warcraft, men egentligen är en diskussion som förs inom alla spel. Därtill har en uppenbar genusaspekt tillkommit, inte minst som “striden” handlar om vad som är ett “riktigt” spel – och”riktiga spel” baserar sig i sin tur på produkter skapade inom ramen för vad som ofta benämns hegemonisk maskulinitet. Dvs att allt som anses riktigt är en produkt av vad män anser vara viktigt. Detta får till följd att argumentationen – att “riktiga spelare” inte ägnar sig åt casual gaming – baseras på, så vitt jag förstått, uppfattningen att spel inte enkom är ett intresse, utan spel (om det ska kvalificera sig som “riktigt” spel) mer har formen av en ideell heltidssysselsättning.
Man spelar inte på riktigt för att ha roligt, utan för att bli bäst.
Den uppenbara maskuliniteten som rådande norm exemplifieras förresten bäst genom stereotypen/fördomen av en typisk “gamer” (dålig kondis, smutsig t-shirt, tjocka glasögon, källarskrubb, skägg och porr på download via Pirate Bay).
Så korkat.
De zombifierade kontorsråttorna ägnar sig åt Farmville därför att de inte kan eller får levla sin toon på arbetstid, eller slakta monster, eller bygga de mest magnifika palats med custom content-soffor och virtuella Vicki Secret-klädda simulerade människor. Farmville och andra “app-spel” är dock till sin natur lika stora spel som Gears of War, för vad det handlar om är – underhållningsprodukter. Upplevelseprodukter. Ser vi på det från en användarbas är Farmville t om större än, t ex, Gears of War.
Har alltså 15 miljoner spelare – fel? Därför att de ägnar en viss del av sin speltid åt ett “showelware”? Det är ju alldeles uppenbart att Farmville har något om lockar och tilltalar – och ärligt talat skulle vilket spelföretag som helst vilja komma åt den sorts intäkter detta “dåliga spel” genererar.
Det är inte spelen i sig som är “mindre värda”, utan uppfattningen om att _vissa upplevelser_ är mindre värda. Vilket är en muterad form av den eviga “fin-vs populärkultur”-diskussionen, eller t om “vad är konst?”-frågan. Tidskrifter som Level hamnar därför i samma bås som OEM – specialisttidskrifter för en minoritet med material skrivet av delegater ur sagda minoritet.
Hardcore gamers är en minoritet i spelvärlden, dock en minoritet som via tradition och kultur kommit att normera större delen av spelmarknaden. Det är därför talande att “ilskan” bland den normerande eliten inte vet några gränser när dess maktmonopol utmanas och hotas – av, t ex, Farmville. Eller the Sims.
(Hur ett av världens mest sålda spel, ett spel med en fanbase som sträcker sig över alla demografiska segment, kan anses vara sämre än ett i sammanhanget smalt spel, som t ex Call of Duty, är en intressant fråga. Kan det ha att göra med den förut nämnda stereotypen av en gamer, månne? Mmm? Och ja, sett till popularitet och framgång och spelarstruktur är CoD i förhållande till the Sims ett smalt spel.)
Ett stort problem med speldebatten är dock att ett specifikt särintresse – hardcore gamers – har fått instifta rådande norm och innehåll i vad debatten handlar om. Detta får till följd att varje ickenormativ argumentation – dvs allt som inte anses vara “riktigt gamer-ish” – antingen dränks av indignerade utbrott eller beskylls för att vara oinsatta (ofta baserat på hur ickenormativa gamers utvecklar sina argument utifrån sin relevanta upplevelse, gentemot normativa gamers argument vilka baseras på deras relevanta upplevelse; dvs -casual vs hardcore. Fin- vs populärkultur).
Så korkat.
2010-08-09 at 15:26
Oops.
Det här är förstås en cut and paste-kommentar från Xboxflickan & Nikke – http://xboxflickan.se/2010/08/den-obalanserade-redaktionssidan/comment-page-1/#comment-21722 – vari “Aloysius” kommenterar …
Snurr. Snurr.
Kom igen. Jag har spelat Starcraft II i nästan ett helt dygn 😛
2010-08-10 at 09:27
Haha, jag kan leva med att bli påhoppad på ställen jag inte läser varje dag.
Åsa, jag är nyfiken på vad du skulle göra annorlunda om du konkret fick bestämma vad Level (som du uppenbarligen inte gillar) skulle innehålla. Låtsas att du får ta över som chefredaktör i några nummer (ungefär som när Emma Hamberg tog över Veckorrevyn och la ner Fröken Sverige om någon kommer ihåg det… 😉 ).
Vad skulle du skicka ut frilansarna på för uppdrag?
Vilka artiklar skulle aldrig hamnat i tryck om du fått bestämma? Vilka texter skulle varit annorlunda? Jag är seriöst nyfiken eftersom jag upplever tidningen på ett helt annat sätt.
2010-08-10 at 09:38
Varifrån har du fått att jag “uppenbarligen inte gillar” Level? Det stämmer inte. Det jag har sagt är att en del av de tjejgamers som jag pratat med och som läst den inte känner sig inbjudna att läsa den, det är något helt annat än att säga att jag “inte gillar Level”.
I övrigt refererar jag till artikeln om Galagos rekryteringsplan. De valde att inkludera den kvinnliga publiken genom att också låta dem skriva i tidningen. Jag tror det räcker för att språkbruk och artikelinnehåll skall spegla en bredare användarbas. Allt det här är så klart beroende av att Levels redaktörer vill inkludera den kvinnliga publiken. Är de inte det så duger Level bra som den är.
2010-08-10 at 12:02
Jag kommer nog aldrig att förstå sånt här. Det enda felet är alltså att det är fel kön på den som skriver, men det är inget särskilt fel på vad denne skriver? Är avsändaren verkligen så mycket viktigare än innehållet?
2010-08-10 at 12:13
Nej det handlar inte “bara” om könet på avsändaren, det handlar också om hur personen skriver.
Jag skulle vilja påstå att hela paketet är viktigt. Vem är det som skriver, hur personen skriver och vad personen skriver om.
Kort sagt – syns du så finns du. Syns inga tjejgamers så kvittar det hur många de är, de syns inte i alla fall, och då uppstår en skev representation av den gruppen även inom kulturen.
2010-08-10 at 12:44
Okej. Så könet har lite av ett egenvärde, men bara delvis. Om en kvinna börjar skriva i tidningen så är det också bra om hon skriver på ett kvinnligt sätt med ett kvinnligt språkbruk för att det ska vara relevant och göra skillnad? Tolkade jag dig rätt då?
2010-08-10 at 12:57
Nej.
2010-08-11 at 16:07
Bra skrivet. =) Håller helt med.
Tyvärr tror jag själv att det är relativt svårt att förändra just spelvärlden om det inte kommer stora samhällsförändringar också.
Den manskulturen som finns hos män i spelvärlden och i övriga samhället i övrigt idag är ju relativt fri från självkritik och självinsikt om sin roll i samhället och jämställdheten i samhället.
Tror det är relativt svårt att få män inom just spelvärlden att få självinsikt om sin roll som man i förhållande till jämställdheten inom spelvärlden om det inte finns någon bredare rörelse inom samhället som ifrågasätter de ideal som män har, och som aktivt försöker göra något åt det.
Tjejerna har feminsmen som en väldigt bra rörelse som analyserar kvinnans roll i jämställdheten och samhället. Och feminismen som sådan har ju åstadkommit väldigt mycket! Vilket är väldigt bra. Men om man vill få samhället att bli så jämställt som möjligt så måste även männen på ett brett plan ha en rörelse där de kan analysera sin roll i jämställdheten i samhället, där man diskutterar hur samhället behöver förändras och vad vi män kan göra åt saken, men också vad vi män, kvinnor och alla andra tjänar på att ha ett mer jämställt samhälle.
Det är väl först då som man kan börja göra upp med alla medeltida attityder som florerar här o var i samhället. Attityder som är extra utbredda inom just spelvärlden, eftersom den är så pass mansdominerad.
En bra artikel om manskulturen.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/29/talet-mot-polischefen-visar-att-jag-hade-r-tt-i-mitt-talibantal
För övrigt så går det väl att slänga in lite genuskurser i Futuregames utbildning? Då det saknades när jag pluggade där.
“Okej. Så könet har lite av ett egenvärde, men bara delvis. Om en kvinna börjar skriva i tidningen så är det också bra om hon skriver på ett kvinnligt sätt med ett kvinnligt språkbruk för att det ska vara relevant och göra skillnad?”
Poängen är väl snarare att om man vill göra en tidning som riktar sig till både män och kvinnor, då är det viktigt att ha både män och kvinnor som skriver i tidningen? Inte mycket konstigare än så. Och om man nu inte vill det så tycker iaf jag att man bör vara öppen med att tidningen inriktar bara mot män. Så att läsare kan göra ett medvetet val att läsa eller inte läsa tidningen.
2010-08-12 at 00:56
@Stefan – Det du säger i din kommentar är i princip att kvinnor inte kan göra något åt samhället så länge de inte får hjälp av männen, med andra ord?
Riktigt så dystert är det förmodligen inte, särskilt inte om man håller i åtanke att feminismen faktiskt tittar även på mansrollen och hur mansrollen har utvecklats dels genom tiderna men även nu i modern tid. Det finns också redan mansnätverk som ifrågasätter den manliga könsrollen.
Vad det gäller att hålla kurser på Futuregames om mångfald så är det något vi har jobbat med att få in på schemat, och att det mottagits positivt – det som är svårast med utbildningar som Futuregames är dock inte utbildningens utformning, utan studenternas sammansättning. Eftersom jag sitter med i antagningsgruppen (heck, who am I kidding? Jag är första steget i urvalsprocessen) så har jag försökt att välja ut de personer som har en bredare syn på spel än den “vanliga” mainstreamsynen. Dock är det svårt att hitta de studenterna. Många som söker är fast övertygade om att DICE är det bästa som finns, och att FPS är det enda speluttrycket som existerar. Det är med andra ord en långtgående process, från urval på spelutbildningar till arbete på spelföretag och med spelens innehåll. Jag gör det jag kan för att bredda spelbegreppet.
(Inser att många kommer att skrika “kvotering!” när de hör det här, men kompetensen går för mig alltid först. Dock är det så att man genom urval kan vinkla kompetensen åt olika håll. Tyvärr är det så att rekryteringen ofta utesluter de som tänker annorlunda, framförallt på spelföretag.)
2010-08-12 at 16:51
Det kanske lät som att kvinnor inte kan göra något åt samhället. Det var inte riktigt så menat. Då kvinnor och feminismen genom tiden gjort väldigt mycket för jämställdheten, både när det gäller kvinnors roll, men inte minst männens roll inom jämtälldheten. Och iframtiden så kommer kvinnorna och feminsmen fortsätta att göra skillnad.
Och visst finns det mansnätverk som inriktar sig på att ifrågasätta den manliga könsrollen. Däremot är den rörelsen inte lika bred som feminismen. Det är väl just den breda rörelse som feminsmen är, som jag önskar finns även hos männen. Det tror jag är en speciellt viktig sak då man vill öka jämställdheten inom just mansdominerande yrken, då det där inte finns så mycket kvinnor som kan påverka.
Hoppas ni får in lite könsroller o sådant på Futuregames schemat. Visst det är inte någon ultimat lösning på problemet. Det är väl dock bättre än ingenting. =)
Visst är det svårt det där med rekrytering. När man jobbar på portfolio grejjer så gör man ju ofta de saker som man tror att företagen letar efter. O då blir det ju ganska ofta saker som passar in i mainstream spel idag. Det är väldigt synd. Men löneslav som man är så springer man väl efter pengarna.
2010-08-13 at 03:05
“Det är väldigt synd. Men löneslav som man är så springer man väl efter pengarna.”
Vilket gör det hela än mer viktigare att normen inom spelföretag förändras – inte enbart könsuppdelningen utan också vilken sorts media som faktiskt produceras.
Det allra största problemet där är isf att mindre spelproducenter för att kunna synas eller hävda sig inom sin nisch av marknaden sneglar mot giganterna – inte minst Activision. Och med tanke på Activisions bristande jämställdhetssyn (och Kotick, deras kjoljagande CEO) så … :/
Å andra sidan börjar alltid en revolution med den lilla människan. Eller det lilla företaget.
(Jag är en sån där jobbig optimist, ni vet. En sån där som när alla säger “Nope, can’t!” säger “Yes we can!” 😉
Allt som behövs är en flagga:
http://www.youtube.com/watch?v=tKfeJ2mw0LU )