Mina kära betatestare har börjat slava med att ge mig feedback och åsikter, för vilket jag är enormt tacksam. Jag hade dock glömt att inkludera rollformulär i betatest-PDF:en, vilket jag har korrigerat genom att dels göra lösa rollformulär och dels inkludera två rollformulär i betatest-PDF:en.

Det som kommer att bli mest intressant och utmanande de kommande veckorna när det kommer till att redigera rollspelet är att jag inte har hur mycket utrymme som helst, och det ger återverkningar i form av att jag inte kan lägga till text utan att ta bort text. I runda slängar har jag 20.000 tecken att arbeta på. Det är lika mycket som ett av mina äventyr. Jag undrar om det är en konspiration? Nåväl. Jag har redan börjat klippa i texten, skriva om och förtydliga. Tanken är att det skall vara förståeligt att spela, och eftersom rollspelet kom till samtidigt som jag skrev det, så finns det vissa buggar i det (ja, på allvar. Jag kom på reglerna samtidigt som jag skrev dem).

I skrivande stund är Nyckelringsrollspelets crowdfunding uppe i 9528:- vilket innebär att alla utgifter jag har i samband med det är täckta, dvs nyckelringar, porto, pennor, tärningar och lådor. Jag hade inte väntat mig en sådan dundrande succé, men nu när den har hänt är jag bara tacksam. Funded By Me har dessutom lovat att om Nyckelringsrollspelet blir 500% finansierat så skänker de 1000:- till ett projekt som den som finansierar det sista själv får välja. De har dessutom lagt upp en nyhet om Nyckelringsrollspelet på MyNewsDesk.

Tove och Anders har hotat med att göra en artikel i Fenix om rollspelet och jag känner mig som bekant lagom obekväm med all framgång, men jag jobbar stenhårt på att inte känna på det viset. Det är 20 dagar kvar på crowdfundingprojektet och sedan är tanken att rollspelet skall gå i tryck. Eventuellt går det i tryck redan innan tiden löpt ut, eftersom jag kan beställa trycket på faktura och övriga utgifter är något jag kan hantera på egen hand om jag vet att det är en kortsiktig utgift. Jag har dessutom – och här bör skatteverket bli stolta – upprättat en kalkyl över hobbyverksamhet.

Eftersom jag dessutom är en bokmal har jag grävt fram mina gamla speldesignböcker (eller ja, gamla och gamla) och sitter och bläddrar lite i dem för att se om jag kan få lite snilleblixtar och genidrag ifrån dem. Fast mest för att jag gillar att läsa designböcker.

Böckerna på bilden är följande:
Game Usability – Katherine Isbister, Noah Schaffer
Game Storming – Dave Gray, Sunni Brown, James Macanufo
Game Design Workshop – Tracy Fullerton
The Art of Game Design – Jesse Schell
Rules of Play – Katie Salen, Eric Zimmerman

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,