TRIGGERVARNING! Den här bloggposten innehåller grafiska beskrivningar av våld mot kvinnor.
Jag tar ett blad från Shakesville och skriver lite om något jag har funderat över ända sedan jag köpte Book of Erotic Fantasy och det är sex i spel. Smaka på det lite. Sex i spel. Det finns faktiskt ett par bra förebilder, de flesta hör hemma i BioWares ringhörna, men jag har ännu inte kommit över något bra material – utöver sagda Book of Erotic Fantasy som inte försöker göra det otroligt allvarligt och nästan skrattretande respektfullt (Sex & Sorcery, vi vet båda att jag pratar om dig) – om sex i rollspel.
Två böcker är inte så grymt imponerande. Men vad som däremot finns inom rollspel, och för den delen även inom datorspel, är en ganska påtaglig våldtäktskultur, där det är helt okej att våldföra sig på kvinnor. Eller om man vill vara generös, betala dem för sex (och som ett alternativ, betala för sex och sedan döda dem, eftersom det kostar att doppa veken. På det sättet sparar man utgiften*).
Definitionen av våldtäktskultur har jag hämtat från Wikipedia:
Rape culture is a term used within women’s studies and feminism, describing a culture in which rape and other sexual violence (usually against women) are common and in which prevalent attitudes, norms, practices, and media condone, normalize, excuse, or encourage sexualized violence.
Within the paradigm, acts of sexism are commonly employed to validate and rationalize normative misogynistic practices; for instance, sexist jokes may be told to foster disrespect for women and an accompanying disregard for their well-being, which ultimately make their rape and abuse seem “acceptable”. Examples of behaviors said to typify rape culture include victim blaming and sexual objectification.
Jag skulle kunna börja med det uppenbara exemplet på våldtäktskultur genom att ta upp spelet RapeLay, ett hentai-spel från Japan där premissen är att du går ut på stan, ser en kvinna med stora bröst och våldtar henne. Shakesville har ett minst sagt obehagligt utdrag ur en recension av spelet.
Men RapeLay är ett hentai-spel, ett riktigt perverst exempel på vålds- och sexspel som är lätt att avfärda som någon form av kulturell avart, vilket så klart gör det svårare att argumentera för att våldtäktskulturen finns här och nu i våra spel som vi spelar dagligen. Det räcker dock med att läsa officiellt material till RiotMinds spel Götterdämmerung för att se att den här kulturen existerar även här, i trygga gamla Sverige. Som exempel kan vi ta Henri Durants Memoarer ur speltidningen Fenix. Det här är ett äventyr som har en beklämmande syn på både män och kvinnor. Ondskan representeras av det kaotiska, det som egentligen inte har något syfte annat än förstörelse. Det är Asmodeus som står för den delen, och hans “hantlangare” i den här världen utgjordes av Henri Durant, en präst som växte upp i eländiga förhållanden. Så här beskriver “han själv” sin uppväxt innan kyrkan tog hand om honom:
Min mor var en sköka av värsta sort och jag växte upp i ett horhus. […] Som liten låg jag under mors säng och lekte samtidigt som främmande män besteg henne med grislika stön och klumpiga rörelser.
Henri Durant berättar vidare att han sedan transporterades till den heliga jungfru Marias barnhem. Men hans själ är som han säger, redan förlorad och han törstar efter kvinnohull. Han kan inte hjälpa det. Även om han utbildats till präst slutar hans lust efter kvinnor med att han våldtar och dödar två flickor. I det sammanhanget känner han en enorm ånger, men:
Efter att ha fallit för frestelsen en gång och kommit undan med det så blev det allt svårare att stå emot en andra gång, även om han kämpade emot allt vad han kunde.
Det här är en ganska vanlig uppfattning om mäns sexualitet. Att när de en gång börjat, så att säga, så kan de inte sluta. Det är en eländig syn på mäns självbehärskning, och på deras reaktioner i samband med att de presenteras för “vackra flickor”.
Det slutar inte där, så klart. I en rad “sagor” som utgör officiellt material till Götterdämmerung förvandlas flickor till våldsamt skådebröd.
I det röda lejonet och den blå liljan är det någon form av parafras på Rödluvan och vargen som gäller, där en “dum-söt jänta” blir lurad till att bli måltid åt en loup-garou**, och där författaren beskriver med uppenbart nöje hur den unga kvinnans kropp ser ut i olika sammanhang. Hon själv möter döden på det här viset:
Mer hann hon inte säga innan två stora klor försiktigt gled över hennes bröst. Hon stelnade till av plötslig fruktan och precis när hon skulle ge till ett illtjut slets hennes bröstkorg upp och den mörka besten i sängen tog en tugga av hennes saftiga hjärta.
Mannen som djuret, igen då.
Det fortsätter i De sju syndernas borg där en ung vacker kvinna – som naturligtvis lockat fursten till våldtäkt – får halsen avskuren för att hon upptäckt en fasansfull hemlighet i ett rum dit hon inte äger tillträde. Hemligheten? En rad döda kvinnor som vi av texten förstår har varit furstens tidigare fruar.
Så här träffar fursten den unga kvinnan:
Det var en lycklig tid för furst Lothar för han hade gift sig med en ny hustru. Hennes namn var Magyari och hon var ung och vacker. Orörd var hon däremot inte och det hade svärtat hennes sinne även om hon nu accepterade sitt öde. Lothar, en man som visste vad han ville ha, hade tagit henne med våld första gången han såg henne. En strålande dag hade hon kommit ridande på en vit märr medan fursten hade mönstrat sina trupper på fältet. Hon hade endast varit iklädd ett tunt vitt linne, genom vilket man kunde skåda hennes skördemogna frukter. Fursten som hade blivit blivit förtrollad av hennes skönhet kunde inte annat än att rycka ner henne från hästen. Medan de hungriga soldaterna kunde slakta hästen tillfredsställde han sig där och då under allmän åsyn. Då fursten var en god man omvandlade han en flickas misstag – för just ett misstag var det att, likt frestaren själv oskylt blotta sig ohämmat och frammana animalisk brunst hos okända män – till en kvinnas heder och tog henne till sin äkta maka.
Jag kan inte ens börja beskriva hur vidrig jag anser att den här texten är. 1. Män är djur, och även om de är “goda” kan de inte hejda sig (vad som är gott med den här fursten har jag dock svårt att se…) 2. Kvinnor får skylla sig själva för att de blir våldtagna 3. Kvinnan i det här fallet borde vara tacksam över att hon “fick” gifta sig med fursten 4. Kvinnor måste akta sig för att gå ut om män kan se deras kroppar – se 2 5. Soldaterna käkade upp hennes HÄST och så vidare och så vidare och så vidare. Det här är texter som är officiellt framtagna för Götterdämmerung och ganska tydliga exempel på våldtäktskulturen. Jag väljer dem för att de ÄR så tydliga, det är svårt att INTE se hur de propagerar en rätt eländig syn på kvinnor.
Men det är inte bara spelen själva som propagerar den här synen. Border House skriver om otillåtna namn i World of Warcraft som poppar upp som svampar, och då är det spelarna själva som står för våldtäktskulturen.
Så här skriver Metaneria om vad hon hittade när hon sökte på otillåtna namnbruk:
What I found wasn’t encouraging. Even without special characters, I found toons named “Rapeher”, “Rapethemall”, “Rapeyou”, and “Rapemachine”. At least 115 names containing the word “rape” were found using special characters, and that’s without using every iteration of special character (e.g., I would search for Rápe but not Rápé, etc.) There were over 50 names with “cunt” (again, not every iteration); 20 with “fuck”, 45 “slut”, and 87 “bitch”. A good 25 were found with “whore” but at this point I grew tired of searching. Interestingly, my searches for “nigger”, “fag”, and “faggot”, even with special characters, came up with non-existent profiles. Is this because these names are more likely to be reported? Or is it because WoW GMs actually routinely scour the databases for these particular words? At any rate, I wrote up the names I could manage to gather along with the player realms, wrote an introduction about why I cared about this, and I sent it to a GM.
Jag borde inte behöva fortsätta. Det här är något som genomsyrar hela spelkulturen på ett eller annat sätt. GTA IV, Saint’s Row i all ära men jag har inte ens behövt gå in på dem för att hitta material till den här bloggposten. Det finns överallt, och det är ingen rolig läsning. Om någon nu får för sig att RiotMinds är de enda spelutvecklarna inom rollspelssverige som använder sig av Women in Refrigerators som plot devides så är det ett felaktigt antagande. De är bara de med tydligast texter.
I M.A.R. Barkers Tékumel är ordet för boskap och slavkvinna detsamma. jag har läst otaliga äventyr där kvinnor blivit våldtagna och männen skall ut och hämnas dem, men häpp, inget händer för att återknyta till kvinnan. Det var bara en praktisk story hook att hänga upp ännu ett äventyr på.
________________________________
* Jag är en smula raljant. Det är det enda sättet jag kan skriva om det här ämnet utan att börja gråta av uppgivenhet.
** Ett franskt sätt att säga varulv. Återigen, jag raljerar för jag kan fan inte göra något annat när jag läser en del av de här texterna.
Läs även andra bloggares åsikter om spelkultur, våldtäktskultur, spel, debatt
2010-10-24 at 19:23
Vet inget om Götterdämmerung, men påstår du att “innehåller” = “propagerar för”?
2010-10-24 at 19:33
Nope, men det skapar en tillåtande kultur i och runt spelet.
2010-10-24 at 20:26
Detta inlägg ger mig en bild av att du motsätter dig sex helt och hållet som innehåll i spel?
Jag vill därför fråga dig om det finns något scenario i ett spel där en sexuell akt skulle vara accepterbar för dig?
Ett bra välskrivet inlägg som verkligen talar om problemen med den här typen av spel. Får jag länka till detta inlägg ifrån det inlägg som jag själv håller på och författar om sexuella inslag i spel? För både du och Blog ’em Up har skrivit utomordentliga inlägg om det negativa med våltäktsspel.
2010-10-24 at 20:33
Om det ger dig en bild av att jag inte accepterar sex i spel alls så har du inte läst hela bloggposten eftersom jag tar upp Book of Eeotic Fantasy och BioWares spel som goda exempel på hur sex i spel kan se ut.
Du får gärna använda posten om du vill, och jag rekommenderar även min post “Det är skillnad på sex och sex” där jag lyfter just BioWare som ett gott exempel.
2010-10-24 at 20:53
Bra! Det är beklämmande att detta fortfarande tycks vara kontroversiellt att ta upp. Därför: heja dig för att du gör det.
2010-10-24 at 21:14
Jag ber om ursäkt. Det var en miss från min sida.
Tack för att jag får länka till detta inlägg.
Ska läsa ditt andra inlägg om skillnaden på sex och sex.
2010-10-25 at 10:02
Bra Åsa!
2010-10-25 at 11:02
Jag tycker det är väldigt synd att det blir såhär när det gäller svenska, men också utländska rollspel (vet att du pratar om en negativ företeelse överlag dock). Jag köpte aldrig Götterdämmerung för att jag hörde att utveklarna inte riktigt fått ihop rollspelet men av det som du beskriver så verkar inte beskrivningen av kvinnor skilja sig från Trudvang.
Jag gillar både Noir och Trudvang men det blir problem om man ska spela tjej i dom rollspelen. I Mittlandhandboken så står det i början till och med att män och kvinnor är väldigt jämställda. En hjälte definieras av sitt mod och sin rättrådighet och inte utav sin fysiska styrka. Likförbaskat så finns det bara beskrivet två stycken kvinnliga hjältar (kan kanske vara någon till som jag missat) i hela boken. Varför? Det är dessutom “default-läge” att en hjälte antas vara en man hela tiden. Upplägget är ju jättebra och trovärdigt. Varför inte följa upp med många kvinnliga hjältar i Mittland? Dom är ju motverkade och under representerade i resten utav den rollspelsvärlden.
Nåväl. Jag ska i alla fall spela en kvinnlig krigare nu på onsdag. Det ska bli skoj. Bör jag tillägga att mitt val av att spela tjej blev bemött med skepsis av min spelgrupp?
2010-10-25 at 12:45
En grovt hårddragen slutsats angående citatet om otillåtna namnbruk i WoW: det är alltså helt okej att våldta någon men inte alls okej att vara gay. Hjälp!
2010-10-25 at 13:18
Riotminds är så konsekvent usla på kvinnorskildringar att jag börjar misstänka att de gör det med flit.
Men du har helt rätt, det finns en tydlig våldtäktskultur inom rollspel och bland rollspelare. Har spelat i grupper där det funnits karaktärer som haft konceptet “våldäktsman” – i en helt vanlig DoD-grottkrälarkampanj – utan att ha mött några protester. (Det här var något decennium sedan, men ändå.)
2010-10-25 at 13:35
Jag tycker att du riktar kritiken lite för brett för inläggets bästa. Jag, som inte har någon koll alls på den svenska rollspelsscenen, tyckte att det kändes lite onödigt att försöka peta in tv-spelen i inlägget. Det hade nog fungerat om du gett det lika mycket utrymme som rollspelsdelen, men nu kändes det mer som någonting som kompletterade rollspelsdelen (för de som är insatta i den) än som någonting som kunde stå på egna ben. Du tar upp RapeLay, men avfärdar det nästan lika snabbt som ett svårt argument att föra; tar sedan upp WoW, på ett bra sätt; och avslutar därefter, innan du kommer till GTA 4 och Saint’s Row, med att du inte tycker att du behöver fortsätta.
Jo, jag hade gärna sett att du gjort det. Rollspelsbitarna av inlägget kan stå för sig själva, och tillsammans med tv/datorspelen kan det säkert ge en intressant helhetsbild för insatta på båda områdena, men jag tycker som sagt inte att tv/datorspelen riktigt kan göra det. Jag hade gärna sett dig utveckla det resonemanget, antingen i texten som sådan eller i ett separat inlägg.
Huruvida du tycker att detta är relevant kritik beror givetvis på vilken publik du riktar dig till – rollspelare, tv/datorspelare, eller båda – men jag tror att det kan vara värt att tänka på. De konkreta rollspelsexemplen du tar upp flyger självklart inte över huvudet på mig, och jag reagerade på samma sätt som du verkar ha reagerat när jag läste utdraget ur ”De sju syndernas borg”. Däremot kan jag inte sätta dem i någon kontext, vilket gör dem ganska menlösa för mig eftersom jag inte kan dra några egna slutsatser utifrån dem. Det skulle jag ha kunnat göra om du gett samma utrymme åt tv/datorspel, och således min kritik.
Gällande women in refrigerators så hade jag aldrig hört uttrycket innan du nämnde det. Såsom jag förstått det så syftar uttrycket på att beskriva det ofta förekommande skeendet, där kvinnor sällan själva agerar utan blir utsatta för saker som i sin tur i stället får de manliga huvudpersonerna att agera. Kvinnorna blir utsatta för våld vilket får männen att söka hämnd, eller liknande. Rätta mig om jag tagit fel.
Jag ser visserligen en del problem i detta, främst gällande vem som är subjekt och objekt i berättandet, men hur kopplar du detta till våldtäktskulturen? Medan det på sätt och vis reducerar kvinnovåld till en plot device, vilket i sig förvisso kan vara problematiskt, så ser jag inte riktigt hur det skulle kunna kopplas till någonting som ”condone, normalize, excuse, or encourage” våldtäkt. Själva grundbulten i plot devicen är ju, trots allt, att det som skett inte är acceptabelt och således måste hämnas.
Men med allt det här sagt så tycker jag ändå att det var ett intressant resonemang. Jag gillade speciellt det du tog upp om WoW, dels för att det är det som ligger närmast mig (även om jag inte själv WoW:ar), men främst för att jag läst liknande tankegångar tidigare. Jag minns inte riktigt vart, men den texten tog avstamp i ett ganska osmakligt skämt från spelet, och diskuterade därefter ungefär samma problem utifrån det exemplet. Det var intressant att få ett nytt perspektiv på grovt sett samma problematik, inom samma spel.
2010-10-25 at 18:47
Om jag skrev för pengar hade jag lyssnat på din kritik. Och om jag tyckte att den var relevant. Nu skriver jag inte för pengar utan för min egen skull och kan därför avfärda den helt. Life is good! 🙂
2010-10-25 at 19:05
Spännande och beklämmande, RapeLay verkar ju bara så…. stört, sjukt stört… Man vill knappt inte veta att det finns, men nu när det finns, så vill man ju känna till det, ja, du fattar…
Gött att du också skriver om manlig sexualitet- den är fan lika stört framställd som kvinnlig.
2010-10-25 at 20:43
Hej Åsa!
Mycket bra skrivet och jag börjar verkligen fundera angående vissa rollspel.
Riotminds är ett kärt företag för mig då drakar och demoner har gett mig många underhållande spel möten, men har dock inte provat götter ännu.
Jag kan känna igen en del av det du skriver om även i drakar och demoner. Våldtäkter har jag inte stött på ofta i DoD med beskrivande text på så vis, det ända jag kan minnas är texten nedan.
“Hust styrs av Levingild den främste och är en mycket otrevlig plats och ett pisshål till stad där den starkes rätt gäller. Dråp kan ske öppet på gatorna och kvinnofolk kan inte vistas ute i mörkret utanatt riskera att bli tagna med våld på gatan.” – Etterdrevet, konventsäventyr till Drakar och demoner.
Man undrar ju lite nu vad du tyckte om min rollspels berättelse jag sökte till Futuregames Academy med, där en enstörig man blir våldtagen av en “kvinna”.
(http://forum.riotminds.se/viewtopic.php?f=9&t=11340)
Jag tror att de försöker skapa “stämning”, beskriva en (förhoppningsvis) annorlunda värld än vår egen och skapa en dåtid känsla men det går till otrolig överdrift i de texter som du citerar, det är bara förnedrande och äckliga både sexuellt och brutalt, man tycker att de borde ha använt sig av andra beskrivningar.
Mycket intressant blogg post!
mvh
Fredrik Henriksson
2010-10-25 at 23:19
Det är givetvis din rätt, och jag har inga planer på att försöka banka i dig mina åsikter. 🙂 Däremot skulle jag uppskatta en lite mer konkret anledning till varför du avfärdar min kritik helt, om du nu väljer att göra det. Det är bra att veta, inför framtida kommenterande, vad det var i det jag skrev som du inte fann relevant.
Men sedan skulle jag vilja att du gick in lite närmare på women in refridgerators-delen av det jag skrev tidigare. Som jag sade så hade jag inte hört talas om uttrycket innan det här inlägget, så jag är fullt beredd att acceptera att jag missförstått det under den lilla tid jag spenderat på att försöka förstå det. Men för tillfället så får jag inte det jag tror att du försökte säga att gå ihop med det jag tror att termen betyder, vilket är ganska förvirrande.
2010-10-26 at 00:37
Intressant och oroande. Hur är det med de där Götterartiklarna — är de skrivna av en och samma författare eller är det flera olika? Jag är generellt sett ganska försiktig med att måla med breda borstar (jag håller till exempel inte hela rollspelskulturen för rasistisk med ledning av Nidländska Reningen), men jag håller definitivt med om att det finns en obehaglig underton i en hel del material. Frågan är bara om det är något vi bör lägga vid enstaka skapares fot eller vid en generaliserad rollspelkulturs — och huruvida en icke självreflekterande rollspelskultur i detta avseende skiljer sig från andra icke självreflekterande mansdominerade kulturyttringar i samhället i stort.
När det gäller WoW-namnen tror jag (dessvärre?) att det handlar mindre om en något specifikt spelrelaterat, och mer om den trollkultur som finns både inom och utanför spel, som starkast representerad av /b/. Är kopplingarna mellan WoW-spelarkultur och svenska rollspelsförfattare tillräckligt stark för att den ska vara relevant, eller är båda bara yttringar av en redan i grunden patriarkal kultur i största allmänhet?
2010-10-26 at 05:21
@Ercarret – du vill att jag skall skriva som DU tycker att jag skall skriva om ett ämne. Betalar du mig så kan jag göra det. Det gör du inte. I dagsläget handlar din kritik om att du inte tycker att jag skriver om “rätt” grejer eller på “rätt” sätt och sådant tar jag mig friheten att ignorera för att slippa pressen att prestera det DU anser viktigt. Kort sagt – för att jag skall orka/ känna lust/ vilja skriva om olika ämnen så finns det för tillfället inget utrymme att lyssna på hur andra vill att jag skall skriva. För min del ligger bara blockering, onödig stress och olust längs den vägen. Du är min gäst här. Jag låter dig läsa mina funderingar runt spel. För min del är det inte en lättsam sysselsättning, eftersom jag i många fall får en stämpel på mig som feminazi, jag får upprörda mail/ kommentarer/ facebookmeddelanden ifrån författare och spelare som säger “åh du hatar spel, du är en moraltant, vilken DÅLIG människa du är”. När du inte längre är min gäst utan min redaktör och tar allt det gnället åt mig, då kan jag lyssna på dig.
Sedan vill jag också påpeka att en McGuffin också är en plot device. Ett objekt som handlingen kan cirkulera runt. Notera ordet jag använder. Objekt.
2010-10-26 at 06:10
@Lukas – jag skulle vilja påstå att det inte har någon betydelse vem det är som skrivit artiklarna eller för den delen vilket rollspel de råkar vara till. Det är ett uttryck som är enkelt att hitta i just de här texterna, men det finns åtskilligt med mer material i nästan vilken bok du än plockar upp.
Vissa är mer medvetna om hur kvinnor porträtteras och bra exempel på hur man faktiskt tänkt runt genus och spel är Western (fjärde utgåvan som inte kommit ut än), Unhallowed Metropolis (som har en viktoriansk syn på sex, men som skriver om det på ett “jämlikt” sätt), Book of Erotic Fantasy (som uteslutande handlar om sex i rollspel – bra bok) och några fler småproduktioner som verkligen ansträngt sig för att titta på hur kvinnor behandlas i spel. Buffy RPG är ett sådant, men där finns ett arv från TV-serien.
I övriga produktioner finns det en ganska stor risk att den här kulturen frodas och mår bra. Om du är intresserad av att läsa uppsatser och artiklar runt spelkulturen så rekommenderar jag Gary Alan Fines “Shared Fantasy” och “Gaming as Culture” redigerad av Patrick Williams, Sean Hendricks och Keith Winkler. I de böckerna tas den här aspekten av spelarkulturen upp, och även om det inte är genomgående analyser, så verkar det vara en attityd som är tämligen utspridd.
Vad det gäller rasism i spel – well, du behöver inte gå mycket längre än till Dark Heresy för att hitta utmärkta exempel på hur det kommer till uttryck i spelkulturen. För att uttrycka det i rollspelet Kults ordalag – rollspelskulturen har en mörk hemlighet. Den är sexistisk, rasistisk och ganska intolerant om man skulle få för sig att skrapa på ytan. Att försöka dra en tydlig gräns mellan “vår” kultur och rollspelskulturen går inte. Vi tar alla med oss våra samhällsnormer och den kultur vi är uppfostrade med in i spelen, det går inte att undvika.
2010-10-26 at 07:42
@Ercarret, en enkel googling på “women in refrigerators” hade hjälpt dig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Refrigerators
Det var så jag gjorde. Tack för att jag fick lära mig ett nytt uttryck.
2010-10-26 at 10:28
Som både Lukas och Åsa är inne på ovan (anar jag), så tror jag inte att det här ett rollspelsspecifikt problem, utan snarare att det har att göra med “grabbkultur” i allmänhet. Jargongen i juniorhockeylagens omklädningsrummen (eller ens bland papporna på läktaren) är inte direkt kvinnobejakande. Och what’s up med allt tvångskyssande i actionfilmer?
Vilket såklart inte ursäktar att kulturen även finns i rollspel. I Riotminds Snösaga, som är mitt favoritexempel på allt som kan vara uselt med rollspel, hänger hela kampanjen på den inte helt fräscha idén att en kvinnlig SLP måste vara oskuld. Dessutom förekommer änkebränning, något som visserligen existerar på jorden, men som är väldigt ovanligt även här. Alla servitriser är, som en bonus, även horor.
Så nog finns det en starkt tendens av våldtäktskultur i rollspel, inget snack om saken.
2010-10-26 at 13:00
@Hampus: Jag har redan varit inne där. Åsa länkade dit i inlägget. Det var den sidan jag läste, och det var utifrån det jag läste där som jag blev lite förvirrad.
@Åsa: Tack för att du utvecklade dig. Nu när jag läser om mitt första inlägg så kändes det som att jag gick ut lite väl hårt, vilket inte riktigt var meningen. Låt mig förtydliga.
Jag tycker inte att du skriver “fel” – jag tycker att inlägget är bra och intressant överlag, och jag tycker inte att någonting fel eller i behov av förändring på rollspelsfronten. Min poäng var däremot att jag gärna sett att du utveckla tv/datorspelsresonemanget lite, eftersom det var intressant men (i min mening, åtminstone) inte lika välutvecklat som det du för med rollspelen.
Men jag ser din poäng, och jag kan nog se mig själv reagera som du, om våra situationer vore omvända. Jag ville i det här svaret bara trycka lite extra på att själva anledningen till att jag överhuvudtaget kom med kritiken, var att jag uppskatta inlägget överlag. 🙂
2010-10-26 at 13:14
@Ercarret – det är okej. Jag håller faktiskt med dig i dina synpunkter till viss del, men i dagsläget orkar jag prestera det jag presterar och inte så mycket mer. Min inspiration har gått på sparlåga ett tag, så jag skyddar den så gott jag kan. Därav att jag totalt ignorerar din kritik :). Det är alltså inget illa ment.
2010-10-27 at 00:13
Bra artikel.
FATAL, som en enig bloggosfär avskydde i början av sommaren, är ett annat exempel på hur illa det kan se ut.
2010-10-27 at 10:30
Bra där.
Jag får intrycket av att novellen till Götter är en parafras på Riddar Blåskägg, med det sagt borde författaren ha tänkt en gång extra och låtit bli att skriva den (prinsessan och halva kungariket är för övrigt den mest klassiska objektifiering jag kan komma på).
Den största bristen hos moderna rollspel ur feministisk synvinkel tycker jag är att det är för få kvinnliga karaktärer som driver historien framåt i äventyren och att de, när de dyker upp, ofta har en helt egen uppsättning drivkrafter och egenskaper. Men jag är den förste att erkänna att jag säkert gör många misstag själv.
2010-10-27 at 13:52
Alltså, måste detta ens vara ett problem? Vi talar ju faktiskt om den kulturform mest flest möjligheter till modifikation och där det egentligen inte finns några gränser för i vilken grad utövarna kan skräddarsy den egna kampanjvärlden, regelsystemet, karaktärerna etc.
Okej, så Riotminds/Äventyrsspel/Spelföretag X föreslår i sina regelböcker att kvinnor skall få mindre i STY, färre/sämre förmågor eller dyl. Jaha? Det är väl bara att skita i och ändra på? Den nidländska reningen är fortfarande nidländska reningen även om man ändrar kön på Vicotnik, Trudvang är fortfarande Trudvang även om man gör om spelvärlden till en queerfeministisk utopi, Götterdämmerung är säkert lika roligt, stämningsfullt och givande, även om man i den politiska korrekthetens namn insisterar på att operera bort de för settingens rimliga könsroller och stereotyper (1700-talet var knappast ett gyllene århundrade ur genussynpunkt).
Så är inte fallet med exempelvis Motorsågsmassakern, Bram Stoker’s Dracula, Nötknäpparen, World of Warcraft eller Personkrets 7:3. Där är verken statiska och “låsta”, ändras något blir verket ett annat. Rollspelen är i det avseendet friare.
Gällande framställningen av kvinnor och den misogyna atmosfären runt hobbyn kan jag bara instämma i analysen som gjorts högre upp i denna kommentarstråd. Precis som all konst är även rollspel en produkt av sin tid och dess normer och ja, det är (tyvärr) utan tvekan ett “grabbarnas domän” i mångt och mycket. Könsfördelningen bland utövarna talar om inte annat ett rätt tydligt språk.
MEN det är för generaliserande att tala om en “tillåtande kultur i och runt spelet” utifrån enstaka textstycken eller regelexempel, utan att se till sysselsättningen i övrigt. Vem utgör hobbyn – speltillverkarna eller spelarna? Är inte du, Åsa, minst lika viktig för kulturformen som konstruktörerna på Riotminds? Är inte den här debatten ett tydligt bevis på att de patriarkala attityderna inte är allenarådande och obestridliga?
Ergo: Utövarna, iakttagaren skapar i det här fallet verket. Alltså är (de ursprungliga) upphovsmännens värderingar irrelevanta.
Nästa steg i debatten vore rimligtvis att försöka komma med konstruktiva idéer. Hur utnyttja friheten i spelen för att främja “något annat”?
2010-10-27 at 15:51
Revolvermannen:
Menar du att ett spels innehåll och framställning är helt irrelevant för att man själv kan ändra det man inte gillar?
Att F.A.T.A.L. innehåller regler för sexuellt våld gör inget, för man behöver ju inte använda de reglerna när man spelar?
Att den bakomliggande idén i RaHoWa är den vita rasens överlägsenhet kan man bara bortse ifrån, för vill man inte spela på det viset behöver man ju inte?
Visst skapas mycket av det som är tjusningen med rollspel runt det egna spelbordet – men betyder ju inte att vi i regler och tillbehör ska behöva dras med så gammalt och unket tankegods som finns i många spel idag.
2010-10-27 at 15:59
Jag skulle vilja påstå att upphovspersonernas arbete inte alls är irrelevant, och följa upp med att länka till den här posten som jag skrev för ett bra tag sedan – http://discordia.se/?p=74 – men även påpeka att om språket är exkluderande så kommer heller inte den potentiella publik som exkluderas av texterna att ta sig an dem och i förlängningen heller inte att modifiera dem så att det passar.
Språk är viktigt. Framtoning är viktigt. Det vet varenda kommunikatör. Gå in på RMI Berghs och fråga om språket spelar roll och du får knappast svaret “nej”.
Språk påverkar hur vi tänker och hur vi ser på saker, det finns det otaliga undersökningar om fördomar som visar. Med tanke på det ibland massiva motstånd som väcks när spelkulturen ifrågasätts (och jag pratar inte bara om motstånd mot mig här), så anser jag att diskussionen är både relevant och angelägen.
2010-10-27 at 20:53
Du verkar inte riktigt förstått min poäng. Jag vet också att språk är viktigt, i alla sammanhang, och jag tror att den sneda könsfördelningen bland rollspelare i mångt och mycket är ett resultat av trettio års konsekventa grabbighet (jag räknar i runda slängar här, från spelhobbyn uppkomst i Sverige i början av 1980-talet). Vill spelföretagen locka tjejer att börja spela, bör de nog se över vissa formuleringar och förhållningssätt och undvika dylika klavertramp som du ger exempel på i ditt blogginlägg.
Skall kulturformen överleva måste man nog tänka större och bredare, och det innefattar att nå ut till större grupper (däribland spelintresserade tjejer och kvinnor).
Men vem är egentligen upphovsmannen? Jag menar någonstans på att regelverk och världsbeskrivningar egentligen inte är mer än förslag och idéuppslag – det är fortfarande upp till dig som spelare att utforma din egen upplevelse. Alltså måste en kampanj i Götterdämmerung inte per automatik innebära en orgie i kvinnoförnedring, alltså är inte spelen i sig misogyna/rasistiska/intoleranta per automatik, även om böckerna tycks svämma över av det som kan uppfattas som förlegade värderingar.
En film är en film, även om den spelas upp i ett rum tomt på folk. Ett spel blir ett spel först när det spelas, därför kan man göra vad man vill av det, därför är man ingalunda låst till ojämlikheten som beskrivs i modulerna och produkterna.
Därför är ditt resonemang en aning svepande och problematiseringen delvis att koka soppa på en järnspik.
2010-10-27 at 21:23
Jodå, jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig. Det skrivna ordet har inte den slutgiltiga bestämmanderätten över hur ett spel spelas, men det informerar spelaren om vad som är tillåtet och inte tillåtet i spel, precis som Dante säger.
Om kvinnor i Tékumel beskrivs som boskap eller om de är tvungna avsäga sig sin sexualitet och sin kvinnlighet för att vara med i spel berättar det för spelarna att det är helt okej att behandla kvinnor som boskap eller icke-kvinnor när de spelar.
Om Götterdämmerung och Drakar och Demoner Trudvang konsekvent berättar för spelarna att sexuellt våld är tillåter, kanske till och med förväntat, informerar det spelarna om att det är helt okej att använda sig av sexuellt våld när de spelar. De behöver inte göra det, det är helt sant, men sannolikheten för att de skall göra det blir större – det är sanktionerat av spelet.
Jag är fullt medveten om att inte alla spelare av vare sig manligt eller kvinnligt eller något kön däremellan nödvändigtvis kommer att utnyttja den sanktionen, men möjligheten är närvarande i spelkulturen och det finns inga inbyggda mekaniker, vare sig språkliga eller regelmekaniska, som hindrar det. Överlag saknar rollspel och datorspel konsekvenser för de handlingar som utförs i det godas namn. Ändamålen helgar medlen.
Så nej, jag anser inte att mitt resonemang är vare sig svepande eller generaliserande, utan istället att språket som återfinns är en spegling av en spelkultur som i sin tur informerar potentiella spelare om vem som är välkommen i leden.
2010-10-27 at 21:29
Dante: Ja, det är exakt det jag menar. Ogillar du vissa regler kan du helt enkelt strunta i dem, ändra dem eller helt enkelt spela ett annat spel.
Jag tycker också att det är beklämmande att se att spelhobbyn i många fall dryper av gamla värderingar men, som tidigare påpekat i tråden, är det en större fråga om samhällsstrukturer och kulturell kontext.
2010-10-28 at 00:08
Åsa: Ja, och de ramar som konstruktörerna sätter upp är i sig produkter av värderingarna som tyvärr är rådande i vårt samhälle i stort. Beklagligt, men sant.
Sen kan du ju egentligen bara göra två saker för att stävja sådana här tendenser. Dels kan du synliggöra och starta debatt, vilket du ju gjort med detta blogginlägg, men det räcker bara en bit, efter ett tag blir det ett angrepp på symptomen och inte sjukdomen i sig. För att komma åt den grundläggande problematiken, att vissa attityder dominerar spelen, måste du förr eller senare spela annorlunda, skapa alternativ det du inte gillar, eller inte spela alls. Tänk feministisk pornografi eller politisk musik av olika schatteringar.
Till syvende och sist är det fortfarande en fråga om hur du väljer att lira. Och vid spelbordet är du (förhoppningsvis) fri från chauvinisterna.
2010-10-30 at 20:48
En välskriven analys… extra plus för att du orkar med kommentardiskussionerna =)
2010-12-08 at 11:41
“I M.A.R. Barkers Tékumel är ordet för boskap och slavkvinna detsamma.”
Detta påstående är helt felaktigt. Ordet för slavkvinna är “nrágarakh”. Ordet för tamdjur är “raizakikh”. Boskap (dvs nötkreatur) finns inte på Tékumel.
2010-12-08 at 12:11
Hänvisar – återigen – till “Shared Fantasy”, som är källa till just det påståendet.
2010-12-08 at 21:35
@Calum – Jag gav dig fel källa. Shared Fantasy pratar om andra aspekter av Tékumel, men Gaming as Culture har det citatet jag hämtat uppgiften ifrån.
About slave women as cattle:
[…] this misogynist attitude was also present, more subtly, in the approach toward women displayed in sourcebooks for the game. For instance, on the cover of the Tsolyani Language Part II sourcebook (Imperium Publishing 1978) is a cartoon that depicts two men having problems understanding the intricate language Barker devised for his world. Some confusion comes up between the words for “shlen beast” – a fantasy beast of burden – and “slave woman”. The interaction in the comic imples that there may not be a real difference between the two.”
Sidan 129 i Gaming as Culture, Playing with Identity by M. Nephew
2012-04-20 at 02:19
Bra skrivet och visst finns det verkligen en stor problematik runt ämnet. Samtidigt tycker jag en del av det som gör just DoD intressant är hur det har en lite mer realistisk och historisk ton än många andra fantasyspel. Ja, under medeltiden sög det verkligen att vara kvinna. Ja, DoD är inspirerat av den epoken. Man hade kunnat bortse från det för att det är ett ganska starkt ämne att bygga in i ett spel, men å andra sidan kanske det också ska få finnas spel som skildrar sådana samhällsförhållanden? Ungefär som att en serie som Game of Thrones känns väldigt trovärdig just på grund av att samhället känns genuint medeltida, avlägset och hårt.
Jag menar verkligen inte att propagera FÖR den här typen av innehåll, jag menar bara att den kanske inte _alltid_ är objektivt dålig.
2012-04-20 at 05:37
@ Gås – visst skall det finnas “realistiska” skildringar av ett medeltida samhälle inom rollspel. Men DoDT är inte ensamt i sitt uttryck. Hade det här inte varit ett genomgående tema för nästan samtliga fantasybaserade (eller för den delen vilken genre som helst) rollspel jag äger så hade det inte varit en big deal. Nu är det tyvärr så. Ditt argument håller inte, just på grund av att det inte bara är DoD som är “realistiskt” på det viset.
Det finns rollspel som ger spelaren en utmaning och säger “så här var det på den tiden – vill du spela på det viset så kan du göra det” utan att ta till målande beskrivningar som framhäver kvinnor som objekt eller potentiella våldtäktsoffer. Tyvärr är de rollspelen mycket mer sällsynta än de som propagerar inte enbart för medeltida värderingar utan även i språket de är skrivna på ger uttryck för de värderingarna själva.
Dungeons & Dragons 3.5 och Pathfinder må vara mer high fantasy, men deras värderingar är långt mycket bättre än de som DoD ger uttryck för.
2012-06-05 at 10:43
“Samtidigt tycker jag en del av det som gör just DoD intressant är hur det har en lite mer realistisk och historisk ton än många andra fantasyspel. Ja, under medeltiden sög det verkligen att vara kvinna. Ja, DoD är inspirerat av den epoken. Man hade kunnat bortse från det för att det är ett ganska starkt ämne att bygga in i ett spel, men å andra sidan kanske det också ska få finnas spel som skildrar sådana samhällsförhållanden?”
Visst, om man diskuterar och problematiserar det, men om man bara framställer det utan kommentar blir det problematiskt. Om man direkt eller indirekt inom ramen för vad formen tillåter uppmuntrar till diskussion och jämförelse med the really real world kan det rent av vara lovvärt. (Jag vet inte om detta görs i Trudvang, men mitt intryck är att något sådant inte förekommer.)
2012-06-05 at 13:15
Trudvang lider av samma problematik som övriga rollspel. Där finns det dessutom regelmässiga skillnader mellan manliga och kvinnliga rollpersoner.
2014-01-11 at 00:11
Jag har spelat mycket rollspel och har aldrig stött på problemet. Ingen jag har spelat med har velat begå en våldtäkt i spelet, eller köpa horor som de valt att slakta istället för att betala. Ingen har heller vräkt ur sig rasistiska tillmälen eller försökt propagera för något hat mot homosexuella. Man undrar ju lite vad det är för människor ni har spelat med egentligen eftersom våldtäkt tycks vara något vanligt förekommande inom rollspel.
2014-01-11 at 18:04
@ Fredrik – det är trevligt att du aldrig har stött på fenomenet. Tyvärr så finns det andra som har gjort det och det var till och med så vanligt förekommande, framförallt på 80- och 90-talet att det finns med som en aspekt i två böcker som handlar om rollspelskultur, Shared Fantasy och Gaming as Culture. Du hittar referenserna på referenssidan här på discordia.
Jag har stött på fenomenet främst på konvent när jag har spelat med främmande människor och spelgrupper, men jag stöter även på det – som jag beskrivit ovan i texten – i texter om och till rollspel. Det är alltså inte i första hand spelarna jag pratar om, även om det så klart förekommer även bland dem.
Sedan skulle jag också vilja poängtera att bara för att du inte stött på problemet, vilket jag som jag skrev verkar både trevligt och sunt, betyder inte det att det inte existerar inom rollspelskulturen.