Discordia handlar om spel, i första hand om speldesign, datorspel och rollspel. Den innehåller också migrerade bloggposter från bloggen djävulskattungen och Sidentrosor och magiska amuletter. Förhoppningsvis kan discordia bli en bra resurs när det kommer till både rollspel, datorspel, speldesign och spelkritik.

Discordia drivs av mig, Åsa Roos, speldesigner sedan år 2000. Tongivande för siten är att den genomsyras av min passion för spel, och min önskan att se spel bli något mer än vad de i dagsläget är. Detta hoppas jag åstadkomma genom att skapa rum för diskussion, och framlägga tankar och idéer runt spel och vad spel är samt vad det kan vara.

Notera att de åsikter och tankar jag framför på discordia.se tillhör mig personligen, och skall inte ses som representativa för företag eller spel jag har arbetat med.

Varför svenska?
För att verkligen förstå ett ämne och lära sig, är det viktigt att förstå det som sägs. Därför skriver jag både kursmaterial, föreläsningar och annat material på svenska. Dels för att tillåta de som inte har så bra engelskakunskaper att hänga med och dels för att jag tycker att det är synd att det inte finns fler spelresurser på svenska. Bloggposterna blir allt som oftast på engelska, men jag blandar friskt.

Föreläsningar och workshops
Om du – ja du – är intresserad av att anlita mig för exempelvis föreläsningar eller workshops går det alldeles utmärkt att skicka en förfrågan till mig på mailadressen info/at/discordia.se. Jag har föreläsningsvana, dels genom uppdrag för exempelvis Game Maker i Arvika, Skövde Högskola, projektet SuperMarit och nu senast Futuregames där jag har arbetat som rådgivande i undervisningen, men även undervisat i ämnen som speldesign, interaktionsdesign och berättarteknik. Jag tillbringade även några år som ledamot och ordförande i ledningsgruppen för Avalanche Studios räkning, men det uppdraget har jag nu avslutat.

Yrkesverksamhet
Större delen av mitt yrkesverksamma liv har jag ägnat åt att utveckla spel av olika slag, och den tid jag inte ägnat åt utveckling har gått åt till att utbilda andra i speldesign.

Första jobbet var hos Picofun, där jag gjorde mitt exjobb. Där arbetade jag som projektledare, copywriter, speldesigner med mera. Efter det hamnade jag hos UDS som level designer för ett plattformsspel vid namn “The Kore Gang”. Det gavs aldrig ut till Xbox, eftersom företaget försattes i konkurs, men de som låg bakom spelet fortsatte att jobba på det och nu är det utgivet på Wii. Mellan UDS och Sulake, som var mitt nästa speldesigneruppdrag, arbetade jag en kort period som lärare i digital produktutveckling på Portalens Gymnasium.

Jag blev headhuntad till jobbet som speldesigner på Sulake, och arbetade där i två år, jag blev befordrad till senior game designer under min tid där. Projektet var Habbo Islands för N-Gage, där jag fungerade både som speldesigner och leveldesigner. Jag skrev även de specar som behövdes för spelet.

Väl tillbaka i Sverige jobbade jag som content manager och usability designer på Terraplay AB, där jag mestadels hanterade och kvalitetskontrollerade andra utvecklares och förläggares spel. Jag sammanställde också spelkataloger som är avsedda för specifika operatörer. Utöver det har jag också hjälpt att ta fram communitylösningen som Terraplay erbjuder. Jag blev även utnämnd till en kollegas bästa rekrytering, något jag är stolt över, så klart.

Jag tillbringade ett och ett halvt år på Avalanche Studios som speldesigner, där jag bland annat arbetade på ett numera nedlagt projekt, samt som world designer på Just Cause 2. Jag fick även min SCRUM-certifiering när jag jobbade på Avalanche. Efter Avalanche gick jag över till Movinto Fun AB där jag jobbade med den lilla rörelsekompanjonen Body Bug®, numera Oriboo.

jag gick tillbaka till Avalanche Studios och jobbade som Senior UX designer på titeln Mad Max. Jag har även jobbat som producent på Mad Max, men bytte till UX design eftersom jag trivs bättre som designer. Spelet gavs ut i September 2015.

Jag slutade på Avalanche i december 2015 och jobbar nu på BioWare i Edmonton på ett spelprojekt som inte utannonserats än.

Spelkatalogen
Spelkatalogen – Picofun
Cute n’ Clever – SMS-spel (copywriter, speldesigner, producent)
Guess Who – SMS-spel (copywriter, speldesigner)
Lifestylers Light – WAP-spel (speldesigner, UI-designer)
MTV Amour – WAP-spel (copywriter)
Murder Mystery – WAP-spel (copywriter, speldesigner, level designer, UI-designer)
Regents of Ismay – SMS-spel (rådgivande)
On the Green – WAP-spel (copywriter, UI-designer)
Solo Adventures – WAP-spel (copywriter, speldesigner, UI-designer, level designer)
Space Traders – WAP-spel (copywriter, speldesigner, UI-designer, level designer)

Spelkatalogen – UDS
The Kore Gang – Xbox (när jag jobbade på det) släppt på Wii (level designer)

Spelkatalogen – Sulake
Habbo Islands N-Gage (aldrig utgivet – speldesigner, författare, UI-designer, level designer, copywriter)

Spelkatalogen – Avalanche Studios AB
Oannonserat projekt – (speldesigner)
Just Cause 2 – PS3, Xbox360, PC (World Designer)
Mad Max – PS4, XBoxOne, PC (producent, Senior UX Designer)

Spelkatalogen – Movinto Fun AB
Oriboo – (speldesigner, UI-designer, webdesigner, copywriter, level designer, producent)
Car Crash – (speldesigner)
Crash! – (speldesigner)
Ask Oriboo – (speldesigner)
DanceIt! – (speldesigner)