Här hittar du i praktiken allt material jag tagit fram för föreläsningar och föredrag. Det rör sig om speldesign, rollspelsguider, föreläsningar och så vidare. Det mesta är i PDF-format. Du måste ha en PDF-läsare för att kunna läsa materialet, Adobes variant hittar du här. Keynotes har tidigare varit tillgängliga genom sidan, men nu har jag bestämt mig för att rationalisera lite, och har därför tänkt använda mig av slideshare och prezi i högre grad. Kontakta mig gärna på asa (at) discordia (punkt) se om du har svårt att tanka hem något material.

Föreläsningar

Academedia

Att designa för en målgrupp (slideshare-länk)
En föreläsning om hur man formger för en viss typ av spelare. Use case är BodyBug (numera Oriboo). Hölls på Academedia 2009.

Filmkonvent ’12

Jag och Ina Bäckström var i Luleå för att prata om film och spel på Filmkonvent ’12 i December 2012. Här hittar du programmet (PDF), och här är hemsidan.
Datordrama
“De gör film som aldrig hamnar i Cannes – ändå ses deras verk av miljoner människor. Så hur jobbar skaparna av datorspel med regi och form? Vad kan den traditionella filmbranschen lära sig av de nya, interaktiva formerna för berättande?
Möt två av Sveriges hetaste spelutvecklare, Ina Bäckström och Åsa Roos, om möjligheter inom speldesign och dramaturgi.”

Tyvärr finns ingen presentation på det här.

Futuregames

Att integrera story i spel (slideshare-länk)
En föreläsning om storytelling i linjära vs sandboxspel på en grundläggande nivå. Praktiskt inriktad. Hölls på Futuregames i Februari, 2010.
Att integrera story i spel (integrating story into games) – Vimeo
Grundläggande speldesign (slideshare-länk)
En föreläsning om grundläggande speldesign. Praktiskt inriktad. Har hållits på Futuregames vid ett antal tillfällen. Finns också som YouTube-föreläsningar.
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
I huvudet på en speldesigner (slideshare-länk)
En förebildsföreläsning som hölls på Futuregames 2010. Finns också på engelska här (slideshare-länk)
Playtesting 101 (slideshare del 1)
slideshare del 2
slideshare del 3
En rad föreläsningar jag höll på Futuregames om speltestande. Tre delar. Den är baserad på en Microsoft-workshop som hölls på GDC 2006. Övningar i PDF format: Playability övningar del 1 och Playability övningar del 2
Skriv regler (slideshare-länk)
En föreläsning om hur man skriver regler. Har hållits på Futuregames vid ett flertal tillfällen. Finns också som YouTube-föreläsningar.
Del 1
Del 2

Game Dev ’12 (Umeå)

Game Development Challenge (slideshare-länk)
En föreläsning om de utmaningar man kan springa in i som utvecklare och vad man kan göra åt det. Hölls på Game Dev ’12 i November 2012.

Geek Girl Meetup

Game Design 101 (slideshare-länk)
En föreläsning om speldesign för en 20 minuters föreläsning. För personer som inte vet vad speldesign innebär. Hölls på Geek Girl Meetup 2011.

Podcasts och radio

Jag har haft nöjet att få medverka i radio och i olika podcasts.
Märklighetstroget
Avsnitt 12 – Rollspelshandboken
Obiter Dictum
Obiter Dictum – Du kommer alltid att stöta på det var en mörk och stormig natt
RadioGamer
RadioGamer Episod 21 – Den med speldesignern Åsa Roos BodyBug SSFIV och Dead to Rights Retribution
RadioGamer Episod 27 – Den edter E3 och Xboxflickan vs Berglöf
RadioGamer Episod 55 – Den om diskriminering online, Hedlunds Dead Space-rädsla, Dr. Who och getter i hagen!
RadioGamer Episod 65 – Den med Sex i spel, Jinro, lite Tiger Woods, Åsa Roos och FierceBabyJune-låten
RadioGamer Episod 79 – Den med diskussionen om terrordåden i Norge, Comic Con, lite Bastion, dinosauriefobi, Åsa Roos och Ina Bäckström
RadioGamer Episod 90 – Den som spelades in LIVE på Gamex!
RadioGamer Episod 106 – Den med Mass Effect 3 (SPOILERVARNING)
Radio Megastorm
Radio Megastorm – Spelfokus Del 6
Radio Speltorsk
Radio Speltorsk – 100121
Sveriges radio
Tendens P1 – Plikten kallar – 091130
P3 Kultur – 100803
Tendens P1 – Tiden bara försvinner – 022012
Morgonpasset i P3 – 040912

Rollspelsmaterial och äventyr

Rollspelsmaterial

Att spelleda konventsscenarion (PDF)
Att skriva konventsscenarion (PDF)
Konventshandbok_mall (odt)

Äventyr

Brödraskapet – Trinity (PDF)
Daedalus Encounter – Star Trek: The Next Generation (PDF)
Dockmakarna – Götterdämmerung (PDF)
Interference – Kult (PDF)
Nexus – Kult (PDF)
Samhain – Drakar och Demoner Expert (PDF)
X Hartford Wales and Partners – Kult (PDF)
Sommarnattens leende – Systemlöst (PDF)
På besök i det Swedenborgska rummet – Systemlöst (PDF)
Kapten Katastrofs kollisioner – Supergänget (PDF)

Speldesignmaterial

Mallar

High concept design document (Pages)
Concept design document (Pages)
Cutscene script (Pages)
Game design document (Pages)
Treatment (Pages)

Koncept

Bara på kul tänkte jag lägga upp ett par koncept jag har skrivit. Det var länge sedan i många fall, så tänk på att det har gått fem – tio år sedan jag skrev dem :).
The Babbage Engine
Devil’s Advocate

Tidningsartiklar, intervjuer och debattartiklar

Second opinionSvD ger en stereotyp bild av kvinnors spelvanor
Svar på kritik av Dataspelsbranschens syn på kvinnliga spelare – Per Strömbäcks svar på artikeln
DN InsidanFör få kvinnliga karaktärer i dataspelen
Game AssemblyIntervju för Game Assembly – YouTube
Media EvolutionSpelfiering – PDF

Min CV

CV på engelska – kortversionen (PDF)