Jag påbörjade nyckelringsrollspelet den 9 januari 2010, och nu är jag klar. Det som har tagit längst tid har vare sig varit stridssystemet, som är löjligt enkelt, eller att hitta en premiss och så vidare. Det som har tagit överlag längst tid är att skriva rollspelet. Jag har nämligen skrivit det för hand.

Nyckelringsrollspel00

Till min hjälp har jag haft en ljuslåda, sidomallar, linjal och min trogna Pilot G-TEC-C4. Rollspelet är skrivet i ett miniblock som finns att köpa på Muji på Åhléns och det var också det blocket som inspirerade mig att göra rollspel i miniformat. Jag är – som många säkert kan intyga – helt galen i anteckningsblock av olika slag. Mujiblocket går att ha i en nyckelknippa så rollspelet går att släpa med sig fram och tillbaka, och det kräver heller ingen förberedelse, eftersom spelledaren kan dra kort som avgör vad uppdraget är, fiender, platser och så vidare.

Nyckelringsrollspel01

Regelsystemet är inspirerat dels av Tunnels & Trolls och dels av Storytellersystemet. Jag ville ha ett tydligt system som gav spelaren klara hintar om hur duktig eller klumpig rollpersonen är bara genom att titta på den. Varje ifylld prick på respektive egenskap motsvarar en sexsidig tärning. När rollpersonen stöter på ett hinder får spelaren slå för att se om hon lyckas ta sig runt det. 1 -3 är ett misslyckat slag, 4 -6 är ett lyckat slag. Om spelaren misslyckas med slaget kan hon lägga till en färdighet för att öka på resultatet. Varje färdighet ger så mycket i plus på ett tärningsslag som antal prickar rollpersonen har i färdigheten. Om rollpersonen har mer än en prick i färdigheten kan spelaren fördela sina poäng över fler än en tärning. Om motståndet rollpersonen stöter på är aktivt, dvs ett monster eller liknande, så slår monstret sina tärningar och lägger till sina färdigheter. Rollpersonen måste sedan komma över motståndarens resultat med sitt eget slag. Mycket enkelt och förvånansvärt effektivt. Rollpersonen har hälsa (kroppspoäng) och ego. Hälsa förlorar rollpersonen i fysiska strider och ego förlorar rollpersonen i sociala situationer. Om rollpersonen får noll i hälsa dör hon, och får hon noll i ego blir hon djupt deprimerad eller utskämd.

Varför skriver jag det här då? Jo för att jag har gjort fem exemplar av detta eminenta handskrivna rollspel, och om det är någon som är sugen på att lägga vantarna på ett exemplar är nummer fyra och nummer fem till salu för 200:- stycket. Ganska billigt för ett arbete som tagit minst 40 timmar per exemplar. Det finns kartor? Lämna en kommentar eller maila mig om intresse finns.

Nyckelringsrollspel02

EDIT: Innehållsförteckning:
• 40 sidor regeltext med anvisningar om hur spelet spelas, rollpersonsskapande, stridsfärdigheter, social strid etc.
• En landskarta, en stadskarta, en grottkarta och två huskartor
• Åtta uppdragskort
• Åtta platskort
• Nio hinderkort
• Fyra avsluts/ belöningskort
• Fyra motivationskort
• Fyra rollformulär

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,