Ibland drabbas jag av letargi och trötthet. Det är inte ofta det händer på bloggen och i internetsammanhang. Senast handlade det om en debatt på ett forum om huruvida jag var tillförlitlig som recensent eller inte. Jag tror koncensus var att jag inte var det. För ett par veckor sedan hände det igen, den här gången på mitt favorithak Gamasutra där en opinionsinlaga jag skrivit för AltDevBlogADay blev isärplockad, synad och förkastad som radikalfeminist och aktivist. Det handlade om att låta kvinnor få sina egna berättelser. Mothuggen var många, retoriken densamma som på många andra ställen, det vill säga det handlade mer om att bygga upp en bild av vad personen på mottagaränden hade bestämt sig för att jag ville säga, ta bort det som inte passade och sedan bemöta ett påstående som jag aldrig kommit med. Sanningen att säga blir jag både arg och upprörd över människor som påstår sig lyssna men i själva verket använder det jag säger som en megafon för sina egna (och får man förmoda överlägsna) åsikter.

venndiagram_feministwhore

Den opinionsinlagan var början på en tendens som motsäger allt vad mina belackare sade, det vill säga att vi har det SÅ bra tillsammans, att vi är SÅ jämlika och att om kvinnor nu vill göra spel – vilket de INTE vill – så skulle de inte ha några som helst problem med att ta sig in i spelbranschen.

Ett par veckor senare dyker Feminist Whore-debaclet upp. Dead Islands knepiga kodsnutt. Den som senare blev omdöpt till Gender Wars, som i mina ögon är minst lika problematiskt som Feminist Whore, men kanske på ett annat sätt.

According to a Steam post which has made many a round or two on the internet this morning, the line of code “Feminist Whore” was found listed as a skill for the character Purna – an ex-police officer turned celebrity bodyguard. It is assumed for now, that this skill was eventually renamed Gender Wars, which is in the final version of the game, which provides an extra 15 percent damage to male enemies.

Näe, det finns då verkligen inget kvinnohat i spelbranschen. Det lustigaste (inte lustigt “ha ha”, mer underligt) är att det verkar vara ett kvinnohat som kommer sig av ett förmodat manshat som vi feminister enligt uppgift står för. Det är VI som hatar männen. Inte undra på att männen bara ger igen. Det är någon slags totalt missriktad uppfattning om kvinnor som skräckobjekt. Det ligger en rädsla någonstans här. Kanske är det fruktan inför att drabbas av en vagina dentata? Kanske är det gynofobi, rädslan för kvinnor som slår till? Kanske är det rädslan för att förlora makten och identiteten i en subkultur, när den omformas från sub till bara kultur? Och eftersom kvinnorna står för det största influxet, eller kanske den största synliga förändringen inom subkulturen så är det också de som får skulden för att saker ändras.

Men det var inte det jag skulle prata om egentligen. Det jag tänkte prata om är det lågmälda och ibland dolda förakt som jag tycker mig märka bland spelutvecklare, inte minst i feminist whore-debaclets vaka. Det finns ett språk runt kvinnor i mediet som gör mig orolig. Dels finns det en rad spel som i sin dialog uttrycker ett förakt mot kvinnor genom att benämna dem bitch, whore och liknande. Dels finns det de handlingar man kan utföra mot kvinnor i spel. Att samla dem som troféer efter att ha haft sex med dem, att döda dem för att få tillbaka pengar (efter att ha haft sex med dem), etc, etc. Det finns också en sexualisering av kvinnor som reducerar synen på dem som människor. De blir istället för personligheter kroppar. Det är inget som inte förekommer i massmedia i stort, men i massmedia i stort är det omöjligt att förstora en kvinnas bröst tills dess att hennes huvud är mindre än brösten och midjan är mindre än huvudet. Åtminstone inte utan att det efterföljs av en debatt om huruvida en person skall photoshoppas så kraftigt eller inte.

När svaren på mina tankar på Gamasutra går i riktningen “det finns inget att göra, du har fel, vi är inte sexistiska”, så förstår jag att den förändringsprocess jag vill se inte ens är påbörjad inom spelmediet. Det jag får höra är detta:

Sexism isn’t part of this industry – it’s simply catering to its successful markets. I don’t hear anyone complaining about “The View”, “The Talk”, Oprah, Dr. Phil, etc. being sexist and yet it clearly targets a female demographic. Would we make a lot of costly accommodations in an attempt to attract more males to said programming? Probably not – most males don’t enjoy that type of content and yet there are plenty of other TV shows that do target a male audience. The TV medium clearly isn’t suffering from this.

I mina ögon är det att blunda för ett potentiellt problem. Men de flesta debattörerna på Gamasutra verkar vara rörande överens. Det finns inget problem, så varför tjata om det?

För att den sista meningen i citatet från Chris Fisk i Gamasutras kommentarsfält säger allt. There are plenty of other TV shows that target a male audience. The TV medium clearly isn’t suffering from this. Samma diversifiering finns inte inom spel. Min gissning är att samma diversifiering inte kommer att förekomma inom spel heller. Inte förrän spelutvecklarna har fått insikt om hur mycket förakt som ligger begravet under ytan, och som ibland poppar upp i form av Hot Coffee-moddar, Dead Island-kodsnuttar och dialog där kvinnor genomgående beskrivs som horor, bitches och sluts. Det är inte konstigt att Fat, Ugly or Slutty har så mycket material när utvecklarna själva tycker att det är okej att uppmuntra och använda sådant språk om kvinnor.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,