Det var ett tag sedan nu, men jag minns fortfarande hur chockad jag blev när jag läste Fantasy Flights The End of the World: Zombie Apocalypse och insåg att det var precis samma spel som Outbreak: Undead som jag hade läst mycket tidigare. Det här startade något av en trend inom de rollspelsprodukter jag har tagit del av de senaste åren. Mycket material är “inspirerat” av andra rollspel så till den grad att det för mig har varit svårt att se det som något annat än repetition.

Jag är medveten om att det inte är särskilt lätt att mönsterskydda eller patentera spelmekanik, men jag blev ändå förvånad över hur mycket jag ser i dagsläget som har tagits rakt av ifrån andra koncept eller mekaniker.

Vissa konventioner är svåra att undvika inom spel (både rollspel och datorspel) och med största säkerhet finns det redan något spel som använder snarlika regelsystem. Det såg jag själv när jag skrev Nyckelringsrollspelet samt i mina försök att skapa både Mörka vatten och Amazon. Men när ett rollspel i princip består av ett regelverk som är så lätt att känna igen att det går att byta rollpersoner mellan dem – åtminstone i teorin – och en spelvärld från ett annat rollspel och ett annat förlag så blir jag lite fundersam.

Jag blir fundersam dels för att jag har betalat för något nytt, något jag förhoppningsvis inte sett i den kombinationen tidigare, och dels för att jag har svårt att förstå hur en kan göra på det viset och ändå ta betalt för det. I synnerhet om det är en produkt som lanseras med crowdfunding. Hade det varit ett enskilt företag, en händelse, hade det kanske varit lättare att smälta, men jag har sett många produkter som gör så här. Jag vet, det låter som en moralpredikan. Jag vet också att det i allra högsta grad är lagligt, i och med att det som sagt är svårt att mönsterskydda design. Men är det rätt?

Jag vill poängtera att inga lagar bryts i rollspelen jag har kollat på, vare sig i de Engelskspråkiga eller de svenska spelen där jag har märkt av den här tendensen att ta koncept rakt av. Jag upplever det personligen som tråkigt att det görs. Samtidigt undrar jag om det kanske inte är så att det är ett utslag av att jag har 700 rollspelsböcker och har läst alldeles för många grundregler. Det kanske bara är ett symptom på att det inte finns några nya idéer.