Eftersom MikaMobile har fått mig att tillbringa snart tio timmar (!) med att spela Battleheart, som jag skrev om i ett tidigare inlägg så var jag också tvungen att testa Zombieville USA, som inte bara är av samma tillverkare utan även innehåller zombies. Hur kan det bli fel?

Det kan det så klart inte. Däremot kan det bli lite långdraget. Jag är inte helt förtjust i level upp och level ner med zombiesplatter, men för att utgöra en stunds underhållning är det helt okej.

Zombieville är en sidoscrollande 2D upplevelse med många zombies i. Det vill säga tills dess att du huggit huvudet av dem eller på annat sätt tagit de omlevande av daga.

Det finns en hel rad olika spelarfigurer att splatta zombies med, men ingen av dem är tjej. Jag säger det därför att jag inte har lust att låta det gå förbi utan att nämnas. Hur enkelt hade det inte varit att göra en liten zombiedödare som är kvinna? De hade inte ens behövt göra nya animationer. Ju. Som det såg ut i lineupen så valde jag en ninja. Ninjan kan ju trots allt dölja en kvinna under ansiktsmasken. Jag kunde iofs ha spelat clown också, men som spelet självt pekar ut – clowner är seriously scary.

Interfacet är grymt enkelt, och precis som Battleheart är det ett spel med oanade djup. Val av spelarperson påverkar spelupplevelsen och det gäller att veta vad man skall spendera sina surt förvärvade dollars (som jag får både genom att plundra hus och döda zombies) på. Själv köpte jag en katana tämligen omedelbart, vilket visade sig vara en välsignelse. För mig, inte för de zombies som dog i häpnadsväckande artärsprejande minikataklysmer på skärmen. Fråga mig inte hur en död människa kan ge ifrån sig fontäner av blod utan att ha något blodtryck. Jag anar att man tagit sig konstnärlig frihet som det heter.

Trots att det med jämna mellanrum dyker upp lite avbrott i spelet med ny mekanik och nya inslag av zombies så måste jag ändå säga att Zombieville inte är ett spel för mig. Det är tjusigt, enkelt att lära sig och lite småkul, men det är också repetitivt och lite segt. Däremot uppmanar jag alla spelutvecklare som vill veta hur man gör enkla gränssnitt som fungerar bra på pekskärmar att kolla in både det här spelet och Battleheart. Det är enkelt och elegant.

Två och en halv clowner av fem möjliga. Eek!