Jag håller på att skriva designdokument-ish på min fritid. Jag är inte klok. Här är i alla fall en av de grejerna jag håller på med nu, ett projekt som förhoppningsvis leder till en prototyp och kanske lite iterationer.

Ledtrådarna – en hypotetisk spelmenyprototyp
Ledtrådarna är ett Augmented Reality-spel (förstärk verklighet) som låter spelaren scanna av en yta och sedan välja ett mysterie att lösa med hjälp av ledtrådar utplacerade av spelet.

Problemet jag försöker lösa:
Alla spelare har inte samma förutsättningar att spela alla spel och få en liknande upplevelse.

Ledtrådarna är ett spel som utgår efter spelarens förutsättningar och anpassar sig efter dem.

Ledtrådarna lägger vikten vid taktil återkoppling, ljud, ikoner och kräver minimal rörelseförmåga att spela ordentligt. Hela spelet skall gå att styra med rösten.

Jag designar spelet för alla spelare (med tillägget “som gillar mysteriespel”). Designen av prototypen utgår ifrån universell design och försöker tillgodose så många spelare som möjligt.

Prototypen innehåller enbart menyn i spelet, inte själva spelet. Om jag får till lite tester lär jag låta spelaren hänga med och utveckla spelhypotesen också, så den kan komma att ändras.

Den hypotetiska speldesignen
Ledtrådar låter dig som spelar scanna av ett område med din mobil eller platta för att sedan befolka området med ledtrådar baserade på ett mysterie du valt själv. Spelet anpassar ledtrådarna efter den avscannade ytan – allt ifrån en tallrik till en park. Spelet använder GPS för att avgöra vart spelaren spelar och använder sig dessutom av ljud, vibrationer och visuell feedback för att hindra spelaren ifrån att gå in i statiska objekt eller rörliga föremål.

Personas
Jag gillar att designa för andra, och kan jag inte göra det så hittar jag på andra människor på egen hand. Personas används inte så ofta inom speldesign, så jag tänkte “what the heck” och skrev en hög.

Jenny
Jenny är en 28 årig tjej med gott självförtroende och en aktiv och varierad livsstil. Hon spelar fotboll och jobbar som massageterapeut åt idrottare.

Jenny har en aktiv livsstil, hon gillar att lösa gåtor och lyssnar på ljudböcker

Jenny är en person som gillar att spela spel och knäcka gåtor, men hon skulle aldrig sätta sig ner framför en dator och spela. Jenny har ett synfel, en ärftlig förändring i gula fläcken som gör att hon har svårt att läsa och att uppfatta detaljer. Jenny kan därför inte ta till sig skrivet material utan att bli väldigt trött i ögonen, och hon har också svårt att urskilja detaljer i bilder som innehåller mycket information. (För övrigt baserat på mitt eget synfel – min brorsdotter har dock en värre variant än jag har, jag har bara problem med vänsterögat.)

Hennes mål är att hitta en app hon kan slappna av med – ett spel som Clue som hon kan ta med sig och spela överallt.

Jenny har svårt att se och de spel som hon spelar litar ofta i hög grad till synförmåga. Jenny blir därför ofta trött av att spela.

Jenny vill ha något som är lättillgängligt, kravlöst och tydligt.

Hjalmar
Hjalmar är en 32-årig småbarnspappa som arbetar som programmerare på ett större företag. Han rör sig mycket i naturen och utomhus, men han gillar också att spela spel, något han gjort hela sitt liv. Hjalmar är nyfiken och klurig och gillar att lösa problem. Han testar gärna nya spel men blir lätt frustrerad om de tar för mycket tid eller är för svåra.

Hjalmar är ofta ute och springer på kvällarna, och han har spelat mycket Pokémon GO! men känner sig inte utmanad av det. Hjalmar stänger ofta av ljudet på sin mobil på dagarna och kommer inte ihåg att slå på det på kvällarna. Hjalmar är också småbarnspappa och har inte tid att spela längre stunder.
Hjalmar vill hitta ett fräscht spel som känns nytt och spännande. Han vill utmana sig själv och använder gärna ny teknik.

Pokémon GO! tar för mycket tid och hindrar Hjalmar från att koncentrera sig. Hjalmar vill ha ett spel som går att spela korta omgångar och han spelar aldrig spel med ljudet på.

Hjalmar vill ha något som är snabbt, ljudlöst och nytt.

Sigrid
Sigrid är en nyligen pensionerad “pigg tant” som gärna sätter tänderna i en lång bok eller ett klurigt korsord. Sigrid har jobbat som administratör större delen av livet och hon är teknikkunnig på så vis att hon är tålmodig med nya apparater. Hon är också nyfiken på ny teknik, men hon är inte angelägen om att skaffa allt det senaste.

Sigrid är en skarp och pigg person som gillar utmaningar. Hon drabbades för ett par år sedan av reumatism och har sedan dess svårare att röra sig. Händerna gör ont vid repetitiva rörelser och hon orkar inte hålla föremål under långa perioder på grund av smärtan vid ledinflammationerna.

Sigrid vill hålla igång hjärnan även om kroppen inte längre orkar med.

Sigrids största problem är att hon har svårt att greppa och hålla föremål utan påföljande smärta. Bristen på mentala utmaningar i utbud som radio och TV är också besvärligt. Sigrid vill medverka i den underhållning hon tar in. Sigrid har också ont av att hålla i pennor, vilket har gjort att hon har fått sluta lösa korsord.

Sigrid vill ha något som är smärtfritt, utmanande och spännande.

Om någon känner för att hjälpa mig att testa prototypen om den blir gjord får ni gärna säga till.