Jag har under snart 25 – 30 år spelat och skapat rollspel. För mig är det lika viktigt att få skriva äventyr som det är för andra att spela golf eller åka på semester till Spanien. Jag skulle kunna säga – utan att skämta – att får jag inte skriva eller skapa kan jag lika gärna lägga mig ner och dö. Mitt största projekt hittills heter 20.000-teckenprojektet och är en samling på närmre 50 äventyr till 50 olika regeluppsättningar. Jag har skrivit på projektet i snart tre år. Det första äventyret heter Adrenokrom. Det är inte helt sant. Det allra första äventyret heter Sommarnattens leende som även är porträtterad på bilden som fått ge ansikte åt det här inlägget. Den är för övrigt gjord av Lukas Thelin.

Det började som ett försök ifrån min sida att släppa lite på mina höga kvalitetskrav.

Regler för projektet
Jag ville tvinga mig själv att skriva snabba äventyr, och eftersom jag fick i uppdrag av Fenix att skriva ett kort skräckäventyr på 20.000 tecken, och det gick över förväntan bra, så tänkte jag att jag gör samma sak. Fast med alla mina grundregler och separata settings. Det finns inget bättre sätt att lära känna ett spelsystem än att skriva till det (tycker jag), och jag har varit lite släpphänt i att spela vissa av dem (särskilt de jag plockat upp för en femtiolapp på någon konventsutförsäljning, som exempelvis Dawning Star eller Jeremiah). Svaret på det “problemet” blev alltså att skriva ett äventyr för varje separat system. På 20.000 tecken. Det är den enda regeln just nu.

Istället för att fokusera på innehåll har jag försökt fokusera på slutförande. Hellre klart än bra. Ibland har det blivit både klart och bra.

Så här går det till:
• Jag väljer en uppsättning grundregler att utgå ifrån.
• Jag försöker hitta det som är tongivande för spelvärlden.
• Jag bygger en konflikt som rollpersonerna måste lösa
• Jag mappar ut de scener och platser rollpersonerna måste besöka
• Jag antecknar vilka spelledarpersoner som måste beskrivas
• Jag skriver äventyret för hand – det är en av mina quirks. Jag gillar att skriva för hand.
• Jag transkriberar
• Jag ger alla spelledarpersoner som måste ha det värden
• Jag sätter äventyret och exporterar till PDF
• Jag publicerar

Det tar ungefär en dag att skriva ett äventyr om jag har en god idé och fokus att genomföra. När jag skrev som mest publicerade jag faktiskt ett äventyr om dagen.

Det som saknas i processen och som jag alltid brukar göra är att
• Speltesta – minst en grupp, gärna fler som testar + fler spelledare
• Korrekturläsa
• Redigera

Jag fastnar oftast i stadiet där jag speltestar, det kan jag göra hur mycket som helst och ofta med resultat som får mig att skriva om gång på gång. Paradoxalt nog var ett av de äventyr jag inte speltestade, Samhain , även ett av de mest populära äventyr jag skrivit. Genom att klippa bort stegen som leder till perfektionism för mig, så producerar jag mer, även om det är av varierande kvalitet.

För mig, just nu, är det viktigt att få ur mig saker, komma till avslut. Prestera. Hellre det än att dö kreativitetsdöden.