Den här posten är hämtad från djävulskattungen
Det här är en föreläsning jag höll på Futuregames om hur man på bästa sätt strukturerar och skriver regler. Föreläsningen var mer eller mindre i punktform, och det är även så jag återger den här. Om jag orkar kanske jag gör podcasts av samtliga mina föreläsningar och lägger upp lite här och var.
Varför regler? (som i manual)
- • WYSIWYG – spelaren har ingen aning om hur spelet spelas – var tydlig
- • I en idealisk situation förstår spelaren spelet utan regler
- • Nya tider – nya verktyg – använd YouTube och sociala medier!
Kolla exempelvis in den här regelgenomgången av Magic- The Gathering
Vad är målet?
- • Prio i reglerna bör vara:
- • Att spela spelet
- • Att förstå reglerna
- • Att bemästra spelet
Regelstruktur
- • Introduktion (kort bakgrund)
- • Materialgenomgång
- • Hur vinner man?
- • Förberedelser
- • Hur spelar man – typisk spelgenomgång
- • Regelgenomgång
Ruby Glooms regelstruktur:
- • Innehåll
- • Målet med spelet
- • Hur man spelar
- • Poäng
- • Specialregler
- • Hur man avslutar spelet
Heckmecks regelstruktur:
- • Bakgrund
- • Innehåll i spelet
- • Målet
- • Förberedelser
- • Hur man spelar
- • Regler
- • Spelexempel
Hjälp spelaren
- • Illustrera hur spelet skall ställas upp (eller hur HUD:en ser ut)
- • Beskriv varje del av spelet, gärna med bilder
- • Ge ett tydligt spelexempel, återigen med bilder
Korrekturläs
Tänk på:
- • Finns alla regler med?
- • Är regler och upplägg genomgångna i “rätt ordning”?
- • Är det för lite text? Är det för mycket text?
- • Är spelreglerna illustrerade på rätt sätt?
Under den här länken hittar du föreläsningen i keynoteformat.
SkrivRegler_100221
Och den här är i PDF-format
SkrivRegler_100221
Andra bloggare om:
spel, brädspel, futuregames, speldesign, föreläsning
Leave a Reply