Eller var det kanske Lara Croft? Eller är det Buffy? Nej, det är Shepard, men ärligt talat BioWare, du kunde ha lurat mig.

Det lär knappast ha undgått någon att det finns en ny, default FemShep, och det är ett direkt resultat av fansens inverkan på BioWare, ett outtröttligt tjat för att få den kvinnliga varianten av Cmdr Shepard att få lov att ta plats i spelet. Just den biten av hela den här berättelsen är helt fantastisk, för FemShep förtjänar verkligen en plats i Mass Effect-serien.

Det finns ett par områden där BioWare har gått åt fel håll, dock. Och inte slutat gå, riktigt än.

Låt mig börja med det uppenbara. När de formger utseendet på en spelarperson är det sista de skall göra att låta fansen vara med och välja ut hur den skall se ut. Punkt.

Varför det då? Jo, för att oavsett hur hon ser ut i slutändan, så finns det i alla fall inga illusioner om att det inte är BioWare som gjort hennes grundutseende. Och alla Shepard i den sex personer långa kavalkaden av Shepards ser likadana ut, under ytan. Eller ja, till och med PÅ ytan.

Ser du någon egentlig skillnad på ansiktena? Inte jag heller. Det som har hänt är lite hår, lite hudfärg och lite.. heh… makeup. Det är det enda som skiljer de här unga damerna åt. För de ÄR ruskigt unga, eller hur?

I ljuset av det måste jag fråga mig, vad var poängen med att låta “oss” välja en Shepard överhuvudtaget, om valet är så begränsat att det egentligen inte gör någon större skillnad? Och vad var poängen med valet? Att vi skulle känna oss delaktiga? Det enda som har hänt med den här farsen till valfrihet är att folk på gatan inbillar sig att det är spelarna som har valt hur Shepard skall se ut, när det i själva verket är BioWare som har valt det, men försökt dölja det bakom delaktighet. Det innebär ett problem för oss som försöker komma bort ifrån karaktärslösa non-descript gulliga nyllen på våra kvinnliga spelarpersoner, för du kan ge dig fan på att det någonstans, någon gång kommer att sitta någon och säga – i valfri debatt – att det ju faktiskt var fansen som valde fram Shepard.

Problem nummer två är att den nya FemShep hade kunnat vara den nya Tomb Raider. Nästan i alla fall. Nya Tomb Raider har i alla fall lite karaktär i ansiktet. Eller åtminstone ett sår på näsan. Men annars är det inte så mycket som skiljer dem åt i grundutförandet. Lite hudfärg, lite smuts i Laras fall, men samma söta lilla knappnäsa, samma form på ögonen, samma form på ögonbrynen och nästan samma hår. Betyder det att BioWare har stulit Tomb Raider?! Knappast, men det tyder på något som jag ser som en dålig konceptkonstnär. En person som inte kan gestalta kvinnor och samtidigt ge dem något som närmar sig karaktär och attityd.

Jag förstår bara inte varför man ens brytt sig om att byta ut den “gamla” FemShep, om man nu inte tänkt lägga lite krut på att faktiskt ta fram en passande personlighet och inte bara ett sött ansikte. Men det kan vara Buffy som räddar galaxen, eller hur?

Det hade kanske inte varit så illa ändå. Buffy räddar galaxen! Med en påle (omni blade) i ena handen och en pistol i andra! Wow. Men nej. Jag förväntar mig lite mer av BioWare än att de skall planka redan existerande koncept. De gjorde ett jättebra jobb med Hawke, så varför är det så svårt att göra ett bra jobb med Shepard? Kanske för att Shepard är en ikon. Samtidigt skulle inte jag kunna förväxla BroShep med exempelvis Nathan Drake, som ju på något sätt får gestalta en manlig Lara Croft.

Men vi tar ett steg tillbaka här. Igen. För visst ser jag skillnad på Lara Croft och FemShep, men jag ser den inte i ansiktena. Jag ser den i kläder och attribut. Det jag menar med mina jämförelser är i princip att FemSheps ansikte hade kunnat tillhöra vem som helst och inte Commander Shepard.

Titta på BroShep igen. Är han vem som helst? Titta på Drake. Vem som helst? Nej, de är igenkänningsbara, och de har karaktär i sina ansikten. Heck, de har till och med rynkor i sina ansikten. FemShep ser ut som om hon just klivit ur duschen och lagt på mascaran. Croft behöver bara en dusch för att se likadan ut.

Den sista invändningen jag har emot Shepard är den jag baserar i kognitionsvetenskap och lite psykologi. Spännande, eller hur?

Katherine Isbister har skrivit den fantastiska boken Better Game Characters by Design, en bok som går in på det där med ansikten och hållning och allt som gör en person till en person. Jag använder Isbisters bok för att den är tillämpbar på spel, men teserna är allmängiltiga och gäller för både spel och verklighet.

Isbister pratar om dels attractiveness och dels babyfaces. Attractiveness – snygghet for short – handlar om att snygga människor oftare får kvaliteter tillskrivna sig som de kanske inte har. De ses som varmare, snällare, starkare, mer känsliga, mer utåtriktade och mer socialt övertygande och dominanta, till och med mer intelligenta än andra. Det kallas för halo-effekten (och har inget med Bungies FPS att göra). Rak näsa, symmetriskt ansikte, stark haka (hos män) är lika med attraktivt. Hej BroShep!

Bilden är ifrån Better Game Characters by Design av Katherine Isbister

Den andra delen handlar om babyface. Bebisansikte. Människor med bebisansikte anses ofta vara varmare, mer empatiska, men mindre ansvarstagande än människor utan. Bebisansikte innebär att man har en hög panna och höga ögonbryn, liten näsa, runda kinder och fylliga läppar. Människor tenderar att tillskriva personer med bebisansikte som mer beroende av andra, mindre ansvarstagande och mer undergivna och påverkbara. Hej FemShep, eller åtminstone delar av FemSheps ansikte. Kolla näsan, kolla munnen, kolla kinderna. Vuxen och ansvarstagande? My ass.

Ur det perspektivet är den gamla FemShep avsevärt mycket bättre. Och för den delen även FemHawke.

Inga babyfaces så långt ögat kan nå.

Med det avslutar jag min tirad, eftersom jag anser att den enda betydelsen det här egentligen har är att göra det svårare för oss som är kvinnor, som jobbar med spel och som inte gillar sättet kvinnor framställs i spel att argumentera. Folket har röstat, eller hur? Det betyder att folket vill ha en snorvalp till galaxräddare, gärna en med stora ögon och bebisansikte, åtminstone när det är en kvinna. Det innebär en förlust på ett djupare plan än det som handlar om bara utseende. Det är jättesynd. BioWare hade världens chans. I mina ögon schabblade de bort den.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,