Idag tänkte jag benchmarka My Little Ponyspelet… näää, vad säger jag ;)?

Eftersom det här verkligen är en spelblogg så tänkte jag gå igenom två case studies som jag har använt i undervisningssyfte på Futuregames.

Just den här föreläsningen var en snabb puck från skolans sida, så jag har byggt mycket av materialet i efterhand. Det finns att tanka hem ifrån nedladdningsbart.

Syftet med föreläsningen var att berätta lite om hur vi jobbade med narrativ i spel, dels på Avalanche och dels på Sulake. På Avalanche handlade det om ett spel av “sandbox”-typen, dvs ett spel med en relativt öppen värld. Jag använder “relativt” eftersom det ännu inte har dykt upp helt öppna världar som inte begränsas på något sätt, antingen genom level-krav (se exempelvis World of Warcraft) eller genom att storyn i viss mån bestämmer vart i spelet du skall ta vägen och vad du skall göra.

På Sulake handlade det om ett simulationsspel som även det var begränsat spelvärldsmässigt. Tyvärr får jag inte berätta så mycket om själva storyn i vare sig Avalancheprojektet eller Sulakeprojektet, eftersom jag är bunden av NDAn, dvs Non-Disclosure Agreements. Det är nackdelen med att arbeta och verka inom spelbranschen – vi får göra ack så coola grejer, men vi får inte skryta med dem :).

Det viktigaste att framföra är dock att det inte finns någon egentlig standardiserad metod för att hantera berättande i spel. Jag har jobbat på fem olika företag, och samtliga företag har olika approach till hur man gör.

Att integrera story i spel (integrating story into games) from Åsa Roos on Vimeo.

Jag har gjort en keynote, spelat in den som film och lagt upp på vimeo eftersom den, när jag hade fixat den, var för lång för YouTube. Screw you, YouTube!

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,