Jag hade gärna tagit del av era tjänster, men nu verkar det som att ni enbart vänder er till män med era spel. Ja, jag menar, det ser ju ut så i vilket fall.
För ett par dagar sedan – i måndags – mötte jag den här härliga uppsynen i tunnelbanan. Det var i twittertermer oerhört lulzigt. Och igår när jag fick hem Jaws av Peter Benchley låg ett reklamblad från Amazon/ Lovefilm i mitt bokpaket. Hade jag inte sett den fantastiskt sexistiska reklamkampanjen runtom på stan hade jag kanske tagit erbjudandet jag fick. Jag gillar både film och spel. Men jag är inte sugen på att uppmuntra en fortsatt missuppfattning om att kvinnor inte spelar, inte köper spel och blir arga på sina pojkvänner/ partners om de skulle råka göra det. Vidare tycker jag att det är synd om valparna som utnyttjas i ett sådant grymt syfte. Valpen på bilden kanske inte alls stöttar ett sådant påstående! Valpen kanske tycker att det är helt okej att matte spelar spel?
Jag hade en stark lust att ta med mig en spritpenna på tunnelbanan och vandalisera affischerna, men eftersom jag är en laglydig människa så gör jag det med Pixelmator istället. Den här bilden skall jag frammana varje gång jag råkar se reklamen i fortsättningen.
(Ja, jag har jättemycket övning i att rita med en blåtandsmus, syns inte det :P)
Om det är någon som undrar vad Reclaim the game är så finns det information här.
Läs även andra bloggares åsikter om lovefilm, spelkultur, fördomar, kvinnosyn, reklam
2012-01-20 at 10:50
Du har helt rätt Åsa. Reklamen säger att det inte finns några kvinnor som spelar spel, de är bara gnatiga ragator som vill ta ifrån män deras lilla roliga här i livet. Så onda är de att man måste ljuga dem fulla av blå dunster och krama små hundvalpar för att förvända synen på dem. Eller vänta nu, det håller ju bara tills första paketet kommer. Sen sitter han där framför datorskärmen, ertappad, och måste säga “Men jag lovade ju bara att inte KÖPA spel, hörde du inte det?”.
Reklamen är väldigt taskig mot män också, som förutsätter att de löser problem i ett förhållande (reklamtexten antyder ju att gräl om spel förekommit) inte genom jämlika diskussioner och kompromisser, utan genom att ljuga, och dessutom på ett sådant klumpigt och omoget sätt att de så gott som direkt blir avslöjade.
Det enda bra med den här reklamen är att valparna är ganska söta. Jag försöker att bara titta på dem när jag ser den här reklamen.
2012-01-20 at 11:28
Gillar andra bilden! Minns när jag var heligt förbannad på Nintendo för deras “Gameboy SP – for men”-reklamer – då hade reclaim the game suttit fint! Jag köpte ingen Gameboy SP iaf.
2012-01-20 at 16:24
Vi har bara för några timmar sedan publicerat en nyhet om det, där Tove Bengtsson har fått kommentera Lovefilms försvarstal.
http://www.eurogamer.se/articles/2012-01-20-lovefilms-spelreklam-vacker-kanslor
2012-01-23 at 18:44
Jag håller också med. sjukt unken reklam, och evigt tröttsam + att den ser billig ut.
jag har också skrivit om den på min blogg här
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Bloggar/Rut-Andersson/
2012-01-24 at 17:56
Enligt Level7 är reklamen anmäld till RO:
http://level7.nu/texter/read.php?id=210823
2012-01-27 at 18:56
Jag hann bli arg två gånger.
Första gången när jag trodde att det handlade om att man skulle köpa nåt annat istället för spel för att “spel är dåligt”.
Andra gången när jag insåg att det handlade om att “tjejer hatar spel och är dessutom korkade”.
2012-01-29 at 03:14
Om man bortser från hela sexismgrejen så kan man se det på ett annat sätt. Om man kollar på tvreklamen. Killen i den här frågan kanske är tv-spels beroende. Bråket handlar inte om att hon helt enkelt är orolig för sin pojkvän som lovat att dra ner på något som eventuellt hållit på att förstöra hans liv. Då säger reklamen dessutom att de kan hjälpa honom med det. Det är en dålig reklam i vilket som.
2015-02-11 at 18:56
Det fanns i kampagnen också en bild där en kille riktade sig till sin pojkvän, och en tjej till sin flickvän. Men hade man bara låtit bli att skriva ett namn så hade man sluppit mycket av det unkna, och man hade själv kunna läsa in om det var till en kille eller tjej eller en kompis eller förälder etc.