VARNING: Den här bloggposten kan innehålla spoilers för dig som precis börjat spela Mass Effect 3. Läs på egen risk.

Fiendeintroduktion
Banshees är nog både de bäst introducerade fienderna i Mass Effect 3 och de mest skrämmande. Shepard får i uppdrag av den asariska rådsmedlemmen att kolla upp en koloni som man förlorat kontakten med. Det visar sig vara ett Ardat Yakshi-kloster där asari som är Ardat Yakshi eller riskerar att ge upphov till fler Ardat Yakshi befinner sig, isolerade ifrån samhället i stort.

ME3_Banshee

Nu har Asari skickat dit åtskilliga commandos, men inte lyckats utröna vad som hänt. Shepard åker dit och det hon hittar är en tragedi. Reapers har gjort om Ardat Yakshi till husks, men inte vilka husks som helst. Att anlända i kolonin, gå igenom det mörka och övergivna klostret och höra de sorgsna och smärtfyllda skrik som Banshees ger ifrån sig i bakgrunden är banne mig den mest skrämmande introduktionen som jag någonsin varit med om. Silent Hill, släng dig i väggen. Förespegling (döda asar, skriken, mörkret) och sedan upptäckten av denna oerhört obehagliga fiende som samtidigt är så enormt sorgsen – det är speldesign det. Det enda jag egentligen har något att invända emot är utseendet på Banshees. Jag tror de hade blivit än mer skrämmande om de inte hade uppfyllt stereotypen “gammal läskig hagga” fullt så mycket, men det verkar som att fiendekonceptande är fast i samma spår som alltid. Gör det groteskt så blir det bra, liksom.

Egenskaper
En del av det som gör Banshees så oerhört läskiga är att de kan röra sig snabbt med en egenskap som liknar Biotic Charge. De rör sig i stötar och det är alltid lika skrämmande att se dem teleportera sig närmare. De kan dessutom grabba tag i sina fiender och köra sina långa händer igenom kroppen på dem, vilket resulterar i ett omedelbart dödande slag.

De skriker också. Det är så jag vet att en Banshee finns på slagfältet. Det där sorgsna, smärtfyllda skriet hörs över allt larm och dån. De kan också skrika för att använda sina biotiska krafter, framförallt någon form av biotisk nova. Som om det inte vore nog har de också en biotisk projektil som de kan avfyra mot ett mål. Den har nästan tagit livet av mig mer än en gång. Banshees kan också skapa barriärer som skyddar resten av trupperna på slagfältet.

Jag har som Engineer och Sentinel använt Overload för att ta ner Bansheens sköldar och har upptäckt att det i vissa fall fungerar bättre än Warp. Warp är dock mer effektivt på Bansheen efter att sköldarna är nere. Det bästa tipset jag har när det gäller Banshees är “håll dig i rörelse”. De kan komma tätt inpå snabbt och då vill du kunna springa som fan för att slippa bli spetsad. Min favoritloadout för att hantera tunga trupper som Banshees och Brutes är min Scorpion V kombinerad med Overload, Warp och Incinerate. Det brukar göra susen.

Bakgrund
Banshees är Ardat Yakshis som omvandlats av Reapers till de skelettartade och intelligenta varelser de nu är.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,