… and the loud year for crowdfunding.
Det senaste året har jag stöttat en mängd crowdfundingprojekt, bland annat det som lånat sitt namn till titeln, och jag har också startat och genomfört ett eget projekt.
Rollspelens död har utannonserats ett dussintal gånger (vid ett minnesvärt tillfälle till och med av Sverok själva), men faktum är att rollspelen lovar att leva vidare. Skillnaden är att de nu är sponsrade av de fans som tidigare köpt de massproducerade titlar som ges ut av större företag. Spetsintressen inom rollspel är numera fullt möjliga att producera men i mindre utgåvor och efter det intresse som finns. Med Print on Demand kom en revolution. Med IndieGoGo, Kickstarter och FundedByMe kom en annan.
Bilden ovan är ifrån Meguey Bakers A Thousand and One Nights, ett av de rollspel jag stöttat.
Fördelen är så klart att många fler idéer potentiellt sett kan genomföras. Det är en fantastisk möjlighet och en urvalsprocess som tidigare varit förunnad antingen de med ett förlag i ryggen eller de som haft medel nog att trycka på egen hand. Intresset driver projekten, och än så länge har jag inte stött på några oseriösa projekt.
Nackdelen, tror jag, är att det kommer att finnas så många olika projekt att stötta att bara de som har någon form av namn kommer att få stöd. Se till exempel på Kenneth Hites Hillfolk som fick en investering som gick över förväntan. På samma sätt fick jag själv ett influx av 12000:- mer än jag bett om och det tror jag bara delvis hade att göra med idén. Mycket av det låg förmodligen i kontakter och i rätt timing.
Med tre olika crowdsourcingföretag och med fler på gång är det svårare att få reda på vad som händer och vilka projekt som genomförs om man inte är insatt i crowdfundingscenen. Det betyder mindre upplagor och en mer splittrad marknad där det blir svårare att få tag på det material man söker efter.
På det stora hela tror jag på crowdfunding som en metod att hålla rollspelshobbyn vid liv. Om jag skall vara helt ärlig har jag bara sett positiva exempel på rollspelsprojekt som genomförts med crowdfunding än så länge. Det är genomtänkta och underfundiga projekt som skapats, de flesta med eftertanke och höga kvalitetskrav. Min slutsats är att rollspelen inte alls är på väg att dö, snarare handlar det om att förse en spelmarknad med det den efterfrågar. Men spetsmarknaden – tror jag – måste kompletteras med en massmarknad som når ut till målgrupper som tidigare aldrig hört talas om rollspel. För att skapa tillväxt inom hobbyn så måste mainstream existera. Vi behöver Dungeons & Dragons för att kunna skapa The Quiet Year eller A Thousand and One Nights.
Rollspel är och förblir en unik spelform som än så länge inte kan ersättas av datoriserade varianter. Det finns nämligen än så länge inget sätt att emulera den mänskliga hjärnans flexibilitet och jag tror inte att vi kan säga att det är en spelform som är knockad riktigt än.
2012-11-12 at 09:24
»Vi behöver Dungeons & Dragons för att kunna skapa The Quiet Year eller A Thousand and One Nights.«
Exakt. S. Coleman Charlton (grundare av Iron Crown Enterprises) sa redan för mer än 20 år sedan att (parafraserat ur minnet): »TSR [som då publicerade D&D] är inte fienden. Vi lever av smulorna från deras bord. Det som är bra för D&D är bra för rollspelsindustrin.«
2012-11-12 at 09:30
Jag tror att vi behöver både bredd, djup och spets om man säger så.
Jag är jätteglad över att jag det senaste året fått recensera en hel hög svenskt material, och jag hoppas på att det kommer mer och fler titlar som till exempel Fantasy!, Svavelvinter och Äventyr.
2012-11-13 at 01:44
Håller med. I o m crowdfunding är det svårt att hålla sig a jour med vad som händer, både för att det är så mycket disparata saker och för att det i många fall är osäkert om/hur spelet kommer finnas utanför kickstarter. Om man ska måla fan på väggen är det inte svårt att tänka sig att det kommer leda till att hobbyn blir ännu mer styrd av elit-klickar än innan, särskilt när de fysiska butikerna blir färre och färre.
2012-11-16 at 13:08
Jag kan inte mer än instämma i din reflektion över läget. Crowdfunding är bra men det finns en risk att skapa besvikelse om spelarna alltid måste köpa grisen i säcken och sedan vänta. Projekten fokuserar kring en klick för många redan kända personligheter. Men framförallt kan jag tycka mig se att många projekt drivas av en slags merchandisering där spelskaparen inte bara ska göra sitt spel i pdf och tryck, utan muggar, T-shirts, guldplätterade rollformulär samt gå på date, för att kunna dra in så mycket pengar som möjligt.
Det finns nog en risk att en hel del projekt drunknar /försenas i alla andra produkter som ska tas fram.
Men som du säger kvarstår det kanske största hotet mot hobbyn nämligen att det är svårt att hitta enkla ingångsprodukter. Det måste finnas bra kommersiella alternativ som ger ett inflöde av nya personer till rollspelsbranschen. Det får gärna vara produkter som också är så pass bra och intressanta att det får personerna att stanna kvar i hobbyn.