Värmedöd är skrivet av Mikael Bergström och är ett litet betala-vad-du-vill-för-det-rollspel. Mikael Bergström som har tidigare givit ut Null state och Evolutionens barn, båda av dessa rollspel är små och ganska okomplicerade rollspel. Jag säger “rollspel” om Värmedöd när det egentligen kanske rör sig mer om en berättelselek än något annat. Värmedöd är utgivet under Urverkspel, och där finns en rad olika rollspel att titta på.

Jag tänkte tipsa om Värmedöd eftersom jag har befunnit mig mer eller mindre ute på internationella vatten tidigare, och jag har inte stött på så många svenska gratis- eller betala-vad-du-vill-rollspel i mina turer runt interwebzen, men det kan ju bero på att jag inte har riktigt samma färdighetsvärde i att leta på hemmaplan.

Värmedöd är en öppen och gemensam lek med berättande. Det är ett spel som utnyttjar en i det närmaste mindmap-liknande struktur, och man spelar så länge det finns relationer mellan de olika områdena. Leken tar slut när det inte går att hitta på fler berättelser.

Värmedöd är inte helt okomplicerat att spela, mest för att det saknas bra exempel här och där, men det är precis som tidigare regeluppsättningar jag presenterat i Fredagsreglerposterna gratis. Även om jag så klart rekommenderar att du betalar för dig och får det lilla söta häftet hem i brevlådan.