I dagarna avslöjades omslaget till rebooten på det omtalade och kontroversiella rollspelet Kult. Piruett har till dags dato skrivit två inlägg om omslaget, båda med en tämligen syrlig ton.
Jag är böjd att hålla med. Jag förstår att det skall vara någon slags homage till Mörkrets legioner, men skall jag vara helt ärlig så hände det mer i omslagen på originalutgåvan. Det här känns mest passivt och billigt. “Nakna bröst! Det är edgy!” Förutom att det inte alls är det, i synnerhet inte i rollspelssammanhang. Jag är besviken, men inte förvånad.
Jag blir påmind om Margaret Atwood och ett citat ur The Handmaid’s Tale.
These pictures [of nineteenth-century harems] were supposed to be erotic, and I thought they were, at the time; but I see now what they were really about. They were paintings about suspended animation; about waiting, about objects not in use. They were paintings about boredom.
But maybe boredom is erotic, when women do it, for men.
Den här ängeln är ju helt passiv. Bilden är skickligt gjord, men den säger ingenting, utom att det är okej att titta på kvinnor som om de vore objekt. Varför gör hon ingenting? En kommentar på ett annat ställe påpekade att det berodde på att det illustrerar att människan är fjättrad i illusionen, men det här är en ängel. Hon är inte underkastad samma begränsningar som människan.
Jag tycker också att det blir en olycklig anspelning på stereotypen av kvinnan som hora eller madonna. Divinity lost blir en anspelning på att den här kvinnan inte längre åtnjuter madonnaprivilegier, utan verkligen är ett objekt betraktaren kan ta för sig av.
Det finns så många möjligheter att skapa något som är unikt när det handlar om Kult. Det var när det dök upp helt revolutionerande. Det var också ett rollspel som betydde mycket för mig som spelskapare. Det stod nämligen Gunilla Jonsson på insidan – ett rollspel som delvis skapats av en kvinna i en i övrigt helt manlig värld och som dessutom hade en sådan sprängkraft! För mig var det uppmuntrande. Hon kunde ju skriva rollspel, varför skulle då inte jag kunna göra det? Jag vet inte om det finns några tjejer inblandade i Helmgast som gör rebooten, men det verkar inte så. Det är heller inte så förvånande.
Jag håller mig nog till min gamla utgåva av Kult. Den är i alla fall inte bemängd med passiva änglar som står och blöder från bröstvårtorna.
2016-02-13 at 19:09
När jag först såg bilden på facebook och scrollade neråt så gillade jag vingarna och kedjorna men när jag såg figuren hänga i luften död då tappade jag helt intresset.
Konceptet var ju bryta sig ur illusionen, det är en kamp, inte en död figur.
Den ska givet vara i rörelse, kedjorna ska vara spända eller eventuellt flyga för de gått av, håret ska flyga i vinden och ängeln ska utstråla ren kraft.
Men, mitt favoritomslag är den vita boken med silhuetter, den antyder utan att visa och skapar nyfikenhet.
Den nya ängeln känns malplacerad, var kommer ljuset ifrån i dimman, varför är halva ansiktet i skugga, varför skulle en ängel med kedjor i vingarna inte slita loss kedjorna med sina händer?
Och bakgrunden? Är ängeln klistrad på bakgrunden?
Ge mig en helt svart eller vit bok istället som det subtilt står kult på.
Sen, varför nytt kult? spelet är bra, balansen fin, det kan ges ut med ny layout med minimala ändringar i texterna och istället fokusera på material som bygger vidare.
Ge mig en hel nattens barn modul, ett helt område med beskrivningar platser varelser och personer, fler typer av rollpersoner, en hel modul för magi och mer av allt annat som tillför spelet.
Det finns en anledning till att ett spel som knappt gått att få tag på i på 10 år fortfarande har en samling spelare och individer som skapat material gratis till det.
Istället börjar de om och bortser från den styrka som finns i det etablerade följet.
Släpp grundreglerna som print ondemand och gör dem helt gratis att ladda ner och använda och låt alla som vill göra tillbehör och ta betalt för det om de vill och släpp lite nytt eget material.
Går att skapa hur mycket kul som helst och det finns fantastiskt material som redan skapats av communityn.
2016-02-17 at 14:02
Hej Åsa, Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för en intervju. Bästa hej! Linnea
2016-05-18 at 21:23
Ja, det är ett riktigt fantasilöst och osmakligt omslag. Tvi vale.
Jag hoppas innerligt att dess unkna sexism inte går hand i hand med spelets innehåll, för då blir jag riktigt sned. Hittills gillar jag annars vad jag har hört om spelets design. Powered by the Apocalypse tror jag kommer förnya Kult på ett intressant sätt, med större spelardelaktighet i skapandet av berättelserna. Det är lite visserligen tråkigt att konstruktörerna har valt att lämna systemet med mental balans, som väl var det mest innovativa i Jonsson & Peterséns spel.
Jag kommer ändå att ge det en chans och väva ihop det nya med Mörkrets legioner.