… faller skuggan, för att parafrasera T.S. Eliot. Tove Bengtsson har med sin recension av Medal of Honor fått ta oförtjänt mycket skit och trötta anklagelser om moralpanik och censurhejande. Som vanligt leder de flesta “kommentarer” fram till att “det är ju bara ett spel” och “vi känner skillnad på spel och verklighet” som att det var det recensionen egentligen handlade om.

Det är när spelarnas värderingar ifrågasätts genom analys som de här argumenten dras fram, och jag känner igen dem ifrån vålds-, sex- och misogynidebatter, både här och på andra ställen. “Rör inte våra spel” säger upprörda röster. “Vi vill inte bli ifrågasatta och inte behöva tänka” är vad som egentligen sägs. Det är ju bara ett spel, på precis samma sätt som Commando bara är en film. Full Metal Jacket kom också upp i diskussionen och togs som exempel på “bara en film”, att jämställas med “bara ett spel”, men Full Metal Jacket och filmer som Iwo Jima eller varför inte Apocalypse Now är inte enbart filmer. De är också kommentarer på en samtid eller dåtid som till dags dato har krävt tonvis med böcker, artiklar och ja, till och med konstverk och filmer för att kunna bearbetas av en förvirrad, sårad och rädd mänsklighet. Commando tillhör inte den skaran – det är “bara” underhållningsvåld – men Full Metal Jacket gör det absolut.

Betyder det att Medal of Honor är en del av processen för att förstå vår samtid? Inte medvetet från utvecklarna. De har inte tänkt så långt, inte gjort den ansträngningen, vilket Tove Bengtsson också påpekar i sin skarpa och smarta analys.

Betyder det att spel inte kan uppnå den formen av verktyg, att på något sätt förstå det ofattbara? Nej, vilket Brenda Braithwaite bevisat med sitt brädspel om förintelsen. Teresa Axner gjorde en fantastisk intervju med henne i P3 Kultur (mp3).

Spel är ett kraftfullt medium med en i dagsläget till stor del omogen publik och tillverkarindustri. Spel och lek ses inte som något seriöst, vilket tyvärr avspeglar sig i den uppfattning som finns runtom både analoga och digitala former av mediet. Men spel är också en lärandeprocess, ett sätt för oss att få en bredare förståelse och det finns inget som säger att spel inte kan få oss att förstå vad det innebär att vara människa, hur svaga vi är och hur enfaldigt ondskefulla vi kan vara, eller hur starka vi är och hur mycket integritet och godhet en enda person kan rymma, och att de två ytterligheterna kan få plats på ett och samma ställe, i ett och samma medvetande.

“Vi vet skillnaden mellan spel och verklighet” – ja, det gör vi som är kritiska mot spelens innehåll också, men vi är också medvetna om att samhället informerar innehållet i spelen, att den drivkraft som får utvecklare att bygga ett spel som Medal of Honor inte på något sätt kan skiljas från de attityder och uppfattningar som omger oss, den politik som bedrivs och de fördomar vi lever med. Spelet är en spegling av verkligheten, vare sig vi vill att det skall vara så eller inte.

Räck upp en hand, ni som på fullt allvar tror att J.R.R. Tolkien inte inspirerades och påverkades av det krig som rasade och nyss hade avslutats när han skrev Ringarnas Herre.

Inget av det vi ser runtomkring oss är fristående från oss. Allt hänger samman. Frågan är bara hur medvetna vi är om det.

Tove Bengtssons kritiker, som kallar henne moraltant, löjlig och tror att hon tror att de inte kan skilja på spel och verklighet har fel på ungefär varenda punkt. Recensionen träffar mitt i prick. Publiken är dock inte mogen och inte vuxen nog att inse att bakom spelmekaniken finns en berättelse om oss. Att protestera mot den berättelsen är att säga “vi vill inte se ont – vi vill inte höra ont – vi vill fortsätta att tro att det vi gör med vår tid saknar betydelse”.

Guess what?
Ett spel är inte bara ett spel.
Ett spel kan också berätta något om oss och om vår samtid – och i förlängningen även något om oss som den ansiktslösa anonyma massan, beredda att försvara vår rätt att utan eftertanke njuta av dödsskjutningar med anonyma påhopp på våra medmänniskor.

We are the hollow men
We are the stuffed men
Leaning together
Headpiece filled with straw. Alas!
Our dried voices, when
We whisper together
Are quiet and meaningless
As wind in dry grass
Or rats’ feet over broken glass
In our dry cellar
Shape without form, shade without colour,
Paralysed force, gesture without motion;
Those who have crossed
With direct eyes, to death’s other Kingdom
Remember us – if at all – not as lost
Violent souls, but only
As the hollow men
The stuffed men.
– T.S. Eliot – The Hollow Men

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,