Jag sitter här och tittar på antagningsprov för en spelutbildning som jag assisterar med hjälp och råd och det slår mig att överväldigande antal sökande är män, men inte bara män, utan män av ett särskilt slag.

Gamers.

Jag har debatterat lite med mig själv huruvida jag skall skriva det här blogginlägget eller inte, men jag tror inte att någon kommer att ta direkt skada av det. Mitt syfte är som alltid att försöka väcka någon slags debatt, men även att låta de som vanligtvis inte kommer till tals på spelforum faktiskt få någon slags röst. Inte för att jag på något sätt talar för dem, utan för att det här finns en tolerant miljö där vem som helst – inom rimliga gränser – får lov att framföra sina åsikter.

Det jag den här gången vill framföra är att även om spelarsamhället långsamt börjar se annorlunda ut så finns det fortfarande en “ond cirkel” som vi måste, absolut måste, göra upp med.

Men varför det? Det är väl inget fel att tycka om att spela och därför att vilja göra spel? Absolut inte. Men det finns en gamerkultur som hålls för sann, där spelaren måste uppfylla en rad krav för att få delta. De här kraven är allt som oftast lite flytande och svårdefinierade, men de finns där i bakhuvudet på de flesta spelföretagen, men även i bakhuvudet på de som vill ta sig in i branschen.

Jesper Juul skriver i sin bok “The Casual Revolution” om stereotypen som omger hardcorespelaren:

The stereotypical hardcore player has a preference for emotionally negative fictions like science fiction, vampires, fantasy and war, has played a large number of video games, will invest large amounts of time ans resources toward playing video games and enjoy difficult games.

Det som tas fram inom spelbranschen bygger på vad spelarna tycker om att spela, och eftersom spelarna är gamers blir spelutbudet vinklat mot en viss typ av spel, och det är också de spelen som lyfts fram av förlagen som “bra”. Det är de här “bra” spelen som de som vill göra spel oftast har spelat och i sina ansökningar försöker efterapa, både på bra och dåliga sätt, och cirkeln snurrar vidare och vidare.

Hur bryter vi cirkeln? Hur bryter vi upp stereotypsynen på vilka som skall/ kan/ bör söka till en spelutbildning? Hur får vi “de avvikande”* att våga ta steget från att inte bara söka till grafiker utan även till speldesigners och spelprogrammerare? Hur får vi dem att stanna kvar på utbildningarna när de en gång faktiskt har kommit in (och inte alls på grund av kvotering, mind you)? Hur får vi grabbarna att förstå att det inte är okej att bete sig hur som helst, skicka ut vad som helst på mailen? Hur skapar vi en god stämnning? Jag tror inte att det är genom att ta in personer på utbildningen som bara genom arbetsproven, oavsett hur duktiga de är, uppvisar en brist på mognad och en hårresande misogyni. Jag tror heller inte det kommer att fungera att inte göra någonting, för någonting måste göras. Så hjälp mig. Vad får en av de avvikande att söka sig till en spelutbildning?

________________________________________________
* Avvikande kan innebära vem som helst som inte har köpt “gamer”-etiketten.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,