Den här posten är flyttad från Sidentrosor och magiska amuletter.

Med anledning av den diskussion som uppstått runt “pyssel” och jämställdhet tänkte jag posta om det här inlägget från sidentrosor, som tar upp lite av problematiken som vi har diskuterat i posten …and the nominees are som ju handlade om hur en blogg tas emot beroende på vem avsändaren är. Det är inte ett helt okomplicerat ämne och det är svårt att göra helt “rätt”.

Genom Ariez blog hittade jag den här filmen om varför kvinnor inte spelar datorspel. Förvisso rör det sig i första hand om digitala spel, men mycket av det som sägs (vilket för min del är långt ifrån något nytt) är fortfarande applicerbart även på rollspel.

Det jag har lite problem med i filmen handlar dels om den statusindelning som sker när tjejer börjar spela. Vem anser till exempel att ett casual-spel är lika mycket värt som ett hardcore-spel? Inte de representanter för dataspelsbranschen som påpekade för en vän att “din spelstudio hör nog inte hemma här, ni jobbar ju med casualspel”. (Ja, till viss del obekräftat och nej, jag vill inte avslöja källan.) Det är en attityd som också måste tittas på. Likaså blir jag lite förbannad över Ubisofts rosa spel som de tagit fram för en “kvinnlig publik” som spelar stenhårt på könsstereotyper. Kan vi inte bara få spela bra spel, utan att bry oss om vilken status de har i spelsamhället, och vilken publik de sägs rikta sig till?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,