När jag satte mig ner för att spela Sleeping Dogs visste jag att det skulle bli svårt. Det är ett typiskt GTA/ Saint’s Row-spel. Det betyder att det är proppfullt av sexism, inga kvinnor så långt ögat når och förmodligen en spelvärld som jag bara inte kan ta till mig eller sympatisera med. Jag hade dock förhoppningen att det skulle vara lite annorlunda att det kanske skulle ha några förmildrande omständigheter som åtminstone kunde låta mig ta mig en liten bit igenom spelet.

Jag kom en timme in ungefär, sedan var jag tvungen att lägga ner. Varför då? På grund av att det är så jävla testosteronstinnt och misogynistiskt att jag bara spyr. För min del handlar spel om att få fly verkligheten. Sleeping Dogs med anhang förstärker snarare den mentalitet som jag träffar på varje dag, fast i mildare format. När det knappt gått en timme utan att den enda beskrivningen av kvinnor inbegriper sex, hur snygg kvinnan i fråga är och hur knullbar hon är är jag redan helt utmattad av hur ansträngande det är att inte kasta kontrollen på snubbarna ifråga och läxa upp dem om kvinnors värde. Och inte det värdet som ligger i deras kroppar.

Jag är helt fel publik för Sleeping Dogs, GTA etc. Det beror delvis på att jag tillhör könet som inte finns i spel. Ni vet, de där som är till för dekoration eller kanske för att ta ut sin sexuella frustration på. Men det beror också på att jag inte kan åsidosätta tanken på att om snubbarna i spelet pratar på det här viset om kvinnor och det är okej, hur kommer då snubbarna som spelar spelet prata om kvinnor?

Jag läste häromdagen att League of Legends har tagit hjälp av en psykolog för att förbättra stämningen i spelet och i forumen runtom. Guild Wars har gjort samma satsning och är stenhårda på att banna alla som mobbar, snackar skit, ägnar sig åt misogynistiska, homofoba och rasistiska kommentarer och så vidare. Jag tycker det är berömvärda insatser och jag skulle vilja ta upp en poäng som jag tror har inverkan även på single-playerspel. Som man bäddar får man ligga. Det betyder att språket i spelet och språket runtom spelet samt den miljö man fostrar påverkar spelaren. Jessica Mulligan och Brigette Patrovsky pratar i sin bok Developing Online Games om hur viktigt det är att seeda ett community för att få den attityd man vill ha bland sina spelare. Det betyder att man i uppstartsfasen av spelet, dvs under betatest, bara bjuder in spelare som har den attityden man vill se i spelet när det släpps på marknaden. Den här grundläggande attityden byggs in i spelet eftersom spelarna själva förstärker den norm som bildats under betaperioden. Det går att förändra beteendet hos spelarna senare också, men det är mycket svårare, så rekommendationen är att skapa normer i spelvärlden och spelcommunityt som företaget vill se redan innan spelet är ute.

Åter till Sleeping Dogs då. Där får spelaren sina intryck direkt ifrån snubbarna som snackar i spelet. Och intrycket jag får är att det är okej att bete sig som en skithög mot kvinnor och att det enda de är bra för är sex eller att glo på och eventuellt hålla i schack och håna. Sleeping Dogs är inte ett spel jag tänker fortsätta spela, för jag är helt enkelt inte rätt publik och jag är alldeles för känslig för att åsidosätta den här typen av sexism, och jag förstår heller inte varför jag borde göra det. Många argument jag stöter på när jag säger att jag inte vill spela vidare på vissa spel handlar om spelmekanik och hur cool storyn är, men det kan jag få på andra håll. Jag kan lika gärna sätta mig ner och spela Mass Effect 3 för x:e gången och njuta mer av det än jag gör av att spela ett helt nytt spel med en helt ny story om det inbakat i spelet och storyn finns en attityd som får mig att må rent ut sagt dåligt.

Jag fattar poängen med Sleeping Dogs. Det är lite John Woo över det. Det är coolt att de pratar kinesiska och det är en schysst setting, visst. Men vill jag bli bemött av in your face sexism behöver jag bara logga in på valfritt spelforum. Jag vill inte känna mig utsatt och som en avvikelse när jag spelar. Det är då jag vill höra till, vara hjälten, den som räddar världen. Med andra ord åker Sleeping Dogs in i spelhyllan som referensmaterial, och sannolikheten för att jag någonsin kommer att spela igenom hela spelet? Den är mycket låg.