Jag tänkte dela med mig av lite länkar. Dels för att jag själv skall få tid att skriva något vettigt samtidigt som jag försöker städa upp både discordia och devilkitten, men även för att det hände en del grejer igår i spelvärlden som ledde till en överväldigande känsla av “meh”.

Fez II inställt

Det första är Phil Fishs självpåtagna exil ifrån spelbranschen. Enligt Kotaku har Fish slutat på grund av långvariga förföljelser av diverse osympatiska element på internet, varav den sista i raden var Marcus Beer, eller Annoyed Gamer som han kallar sig på twitter.

Phil Fish ligger bakom indiespelet Fez, och en uppföljare till det var planerad. Fish har nu avslutat arbetet på det spelet.

Det finns många åsikter, både runt Marcus Beers och Phil Fishs beteende på nätet, men tydligt är i alla fall att de båda har lite att lära när det handlar om att respektera sina medmänniskor och inte gå till personangrepp. Beers kommentarer om både Fish och Jonathan Blow (Braid bland annat) är knappast särskilt sympatiska. Det är å andra sidan inte Fishs svar på Beers kommentarer heller. Från Kotaku:

Beer, in a three minute rant at the beginning of this broadcast, called Fish and indie developer Jonathan Blow “self-styled kings of the indie genre,” and said the pair—whom he called “Blowfish”—were “bitching and moaning” about a reasonable media request for their reaction to a significant industry development. Beer in essence accused them of seeking publicity when it presented them in a favorable light but dismissing the press if it didn’t serve their promotional needs.
“Don’t get fucking snicky about it,” Beer said. “Me, I think the both of you are a pair of tosspots.”
He went further:
“Have you seen these wankers bitch and moan—Phil Fish in particular,” Beer said. When a panelist offered that Fish seemed “whiny,” Beer interrupted, “Whiny? He’s a fucking asshole most of the time.”
Early this afternoon over Twitter, Fish raged at Beer, demanding an on-camera apology and explaining that the reason he gave no comment on indie publishing on Xbox One is because he was “waiting for actual info to drop before commenting.”
As the argument progressed, Fish at one point told Beer to compare his life with Fish’s and then “kill yourself,” a Tweet referenced by Beer in this reply.

Tyvärr finns inte Fishs svar att läsa i sin helhet eftersom han har stängt sin twitter, däremot har många tagit screenshots på hans uppmaning till Beer att begå självmord.

I en artikel på GameSided tar Daniel George upp något som jag tycker är ganska intressant. Följande är ett citat ifrån den artikeln:

Nonetheless, Marcus Beer is allowed to give his opinion, especially on a podcast discussing everything that is gaming news. It is not his responsibility to protect the feelings of those in the gaming industry.

Vi har alla yttrandefrihet och vi har alla rätt till våra åsikter. Och vi bör inte behöva skydda andra från våra åsikter. Nej, det kanske vi inte behöver, men för min del osar hela den här röran en hel del brist på respekt, dels för kreativa människor som Fish och dels ifrån Fishs sida mot de som rapporterar om spelbranschen. Det finns andra sätt att hantera kritik på än att gå till angrepp.

För min del anser jag att vi förmodligen skulle nå mycket längre om vi ägnade oss åt saklig kritik av spel och journalistik istället för att med liv och lust kasta oss över varandra med personangrepp och förakt. Det finns ytterligare en intressant artikel om tonen mot kreativa människor på internet, skriven av Ben Kuchera på Penny Arcade:

We’re judged on our anguish, our pain, and our worst moments, and then we’re judged on how we deal with that constant judgment and pressure. We make fun of celebrities who hire people to run their Twitter accounts, but what sane person wants to spend time and brainpower dealing with the toxicity that comes from having a presence online?

Det jag tycker är intressant med Kucheras artikel är att han säger att det inte är begränsat till några specifika markörer (kön, klass, etnicitet), det här hatet. Samtidigt måste en vara medveten om att Fish är priviligierad. Fish kan sluta när han vill utan att det påverkar någon annan än honom själv. Om en kvinna med lite högre profil skulle köra samma stil och lägga ner skulle det påverka inte bara henne utan även alla kvinnor inom spelbranschen. Ytterligare ett bevis för att kvinnor inte klarar trycket och inte bör ägna sig åt spel. @twoscooters på twitter sade det väl:

I’m still here because if I left someone would say women can’t handle the industry/Twitter/whatever. Quitting publicly is privilege.

I don’t think anyone’s going to point at Phil and say “See? White dudes can’t handle the industry.” (Okay I’m done now)

Artikel från Kotaku
Artikel från Gameological
Artikel från Gamesided
Artikel från Penny Arcade

BOOBS! MOAR BOOBS!

Enligt FZ har Lightning fått bröstfysik. Jiggly boobs. Igår satt jag faktiskt och tänkte för mig själv att det räckte nu, att jag inte orkade skriva mer om feminism och spel och att jag egentligen ville fokusera mer på spel och speldesign. Men så kommer det här, med glada citat ifrån utvecklarna.

Någon ställer den smakfulla frågan om brösten guppar, vilket karaktärsdesignern Nobuhiro Goto försäkrar att de gör:
– Ja de guppar. Eftersom alla kan välja vilken kostym hon ska ha på sig så kan man se till att de gör det. Förresten, Lightning svingar sin arm när du byter hennes vapen i menyn, vilket rekommenderas för garanterat guppande! För att se ännu bättre kan man låta henne bära en liten sköld. Där har ni något att se fram emot!

Ja, verkligen! Vad kunde vara coolare än guppande bröst? Större bröst förstås! I samma veva har nämligen Lightnings bröststorlek gått upp från c- till d-kupa. Personligen tycker jag synd om hennes rygg. Och om de personer på ett företag som uppriktigt tror att bröststorlek och bröstfysik är något som förbättrar ett spel. I mina ögon visar det bara på en enorm branschomogenhet och bekräftar synen på spelaren som en tonåring med illa hanterade sexuella impulser. Det är förolämpande inte bara mot spelet som förmodas behöva den här typen av gimmick för att bli framgångsrikt, men även mot konsumenterna som förväntas vilja ha en sådan gimmick i sitt spel, och dessutom förväntas uppskatta den.

Artikel från FZ