DNs kommentarsfunktion fungerar så där. Jag har försökt svara på alla kommentarer i artikeln om mig och Fia Tjernberg, men jag har ännu inte sett att de svaren dykt upp i kommentarsfältet. Vissa utav påståendena är dessutom svåra att svara på inom enbart 500 tecken.

Varför vill jag bemöta kommentatorerna? Av samma anledning som jag skrev gårdagens blogpost. Det är fortfarande många som inte är medvetna om det fula maskineri som rör sig under ytan inom spelvärlden. Det finns fortfarande en rad personer som har fått för sig att jag, Angelica, Monica, Emmy, Fia, Tove och Susanne tycker synd om oss själva och vill komma in utan meriter i en bransch som välkomnar oss med öppna armar, bara vi slutar gnälla. Det är inte en sanning som överensstämmer med några av mina upplevelser. Det är heller inte en sanning som stämmer överens med vad jag läser på siter som Border House och Geek Feminism, eller för den delen Sociological images.

Vi vill få fler tjejer att våga spela online

Inke skriver, i all välmening:

På många onlinespel som t ex wow, lotro etc så är inte bilden av den hjälplösa kvinnan så framträdande. Tvärtom så är rollfiguren man/kvinna helt jämlika. Anonymiteten gör att det säkerligen är många tjejer som spelar här. Det är faktiskt så att väldigt många killar även skapat en female char att spela med och likaså givetvis tjejer skapat en male char att spela med. Mitt råd till nybörjartjejer är att skapa en male char första gången, då får man nästan aldrig ens frågan om man är tjej/kille..

Den hjälplösa kvinnan är kanske inte så framträdande. Det är däremot den sexualiserade kvinnan, den objektifierade kvinnan och den växling mellan hora och madonna som nästan alltid förekommer.
Titta till exempel på Cataclysm.

Den senare är en fråga om identitet. Alla tjejer känner sig inte bekväma med att spela manliga spelarpersoner. Alla män känner sig inte bekväma med att spela kvinnliga spelarpersoner. Att säga att “för att du skall slippa frågan om vilket kön du tillhör så kan du ju alltid dölja vem du är”, är inte ett bra sätt att lösa ett problem. Det är att sopa det under mattan.

Andreas säger:

Synd att det ska behöva var så här. Å andra sidan är det inte bara tjejer som blir trakaserade på xbox live eller liknande då det är mer regel än undantag att folk skriker fula saker åt varandra. Själv har jag ställt in så jag bara hör vänner så behöver inte lyssna på vad andra säger, enda sättet att spela spel som Halo.

Om man är heterosexuell vit man så är de här chattarna oftast inget problem (eller så låtsas man att de inte är ett problem), eftersom man är en i gänget. Min erfarenhet är att som tjej alltid bli frågad om bilder, tillfrågad om man verkligen är en gamer eller för den delen om man verkligen är en tjej i voicechats. Har man otur hamnar man i en chat som använder sig av grova sexuella förolämpningar (både mot kvinnor och HBT-personer), som dessutom börjar handla om ens person istället för ens skills. Jag har aldrig – inte ens i sammanhang där jag i övrigt varit trygg – lyckats undgå bildförfrågan, flörtande och de evigt förekommande “vill du ha hjälp”-påstötningarna. Som tjej blir man särbehandlad, både positivt och negativt. Det betyder att du står ut bland mängden. Att du inte är en i gänget och inte är där enbart för att få spela.

nc säger:

hur är det mansdominerat om “och 78 procent kvinnor svarar ja på frågan “Spelar du dataspelP” jämte 84% av männen? Visserligen fler män som spelar enl denna studie men så himla mycket skiljer det sig inte alls. Sluta göra tjejer/kvinnor till något slags “offer” inom datorspelsvärlden, att de behöver mer attention bara för att de är brudar

Johan säger:

Jaha. Ja det är klart att det är männens fel att färre tjejer spelar datorspel. (!). Att köpa en dator, ett spel och börja spela är väl inget alternativ då. Måste vara hårt kontrollerat i detta land antar jag. Idioter!

Ingenting i artikeln tyder på att vare sig Monika, Emmy eller Angelica är offer. Tvärtemot är de starka tjejer som vill skapa en förändring inom spelkulturen för att de har sett dess baksida. För att de har råkat ut för sexualisering, objektifiering, hån och trakasserier. Att kalla de här kvinnorna för offer – när de gång på gång studsar tillbaka trots bloggdrev, ifrågasättande, utfrysning och särskiljande – är felaktigt och beskriver inte alls vad de vill åstadkomma. 78 % av kvinnorna svarar ja på frågan, och ändå så domineras de flesta forum, chattar och bloggar av män. Det beror inte på att tjejer inte vill vara med. Det beror på att vi oftast inte är välkomna. Det är med andra ord INTE bara att köpa en dator och börja spela. Inte om vi vill bli accepterade av kulturen i stort.

spelälskande brud säger:

Gud vad jag e trött på att tjejer ska börja lipa för ALLTING hela tiden!! Suck it up! det är minst lika jobbigt för killar när det kommer till onlinespeladet. De får lika mycket taskiga kommentarer. I bland känns det som att samhället (tjejer inkluderat) ser på tjejer som några slags hjälplösa mesar som inte tål något över huvudtaget och därför måste särbehandlas och ha stöd/pepp-grupper för att överhuvudtaget våga göra något.. Näe! 🙁

…., säger:

Till tjejerna som spelar ; skaffa lite självdistans o sluta ta livet så seriöst.

Janne säger:

Det är inte dataspel som framställer kvinnor som “hjälplösa offer”, det står kvinnorna själva för genom att ständigt känna sig “kränkta” av män ,så fort inte kvinnorna har total dominans på något område! Om tillverkarna mest riktar sig till killar så är det antagligen för att de tror att det finns mest pengar att tjäna där, INTE för att de hatar kvinnor.

Jag upprepar mig, känner jag. Vare sig Monika, Emmy eller Angelica sitter hemma och lipar. De förändrar sin situation. För att kunna påverka en bredare allmänhet måste de dock nå ut till fler än den närmsta kretsen. DN är en bra kanal för det. Jag hänvisar för övrigt till gårdagens post och de exempel på fysiska hot som förekommit mot tjejer som spelar. Det är inte att lipa att bli hotad till livet för att man spelar. När dödshoten slutar och trakasserierna upphör och vi fortfarande klagar, då kan vi börja prata om att lipa utan orsak, då kan vi börja snacka om att ta livet så seriöst. Hänvisar till dagens citat här bredvid:

Novelist Margaret Atwood writes that when she asked a male friend why men feel threatened by women, he answered, “They are afraid women will laugh at them.” When she asked a group of women why they feel threatened by men, they said, “We’re afraid of being killed.”

Vill också påpeka att det finns en tradition inom förlagsvärlden som, med eller utan stöd av statistik, bestämt sig för att en kvinnlig publik inte är något att ha. Se till exempel på Activision.

Anders säger:

Varför göra en sån stor grej av det? Det är ju bara TV-spel. Trodde könsroller och sexism var något av det förflutna. Vore det inte häftigare om hon hade gjort en spelblogg, utan könsperspektiv?

Kalle säger:

Det är då fan att allt ska göras till en könsfråga. Anledningen till att så många spel är “mansinriktade” är kanske för det är där marknaden är som störst? Kanske för att många kodare/speldesigners är män? Det är t.ex lättare att skriva en bok som handlar om en man, om man själv är man och vice versa. Ska branschen bli mer “tjejvänlig” så får vi väl hoppas det dyker upp fler tjejer som vill utveckla spel. Angående onlinescenen så är det ofta hårt klimat oavsett vilket kön man har.

Mattias säger:

Varför behöver tjejer hjälp med ALLT?! Inte ens spela datorspel klarar de av utan en jävla massa stödgrupper och/eller gnäll om hur de diskrimineras eller (som i det här fallet) hur de får för mycket uppmärksamhet. Bit tillbaka, bit ihop och sluta gnäll så förbannat!

Q säger:

Hur är det möjligt att DN ofelbart alltid ska framställa kvinnor som offer? Om det nu är så förbannat illa att vara spelande tjej så kan väl tjejerna för en gång skull gå samman och skapa ett spel och community som är precis som de vill ha det! Varför ska tjejerna alltid åka räkmacka på männens prestationer?

För det första så är mainstream, hardcorescenen inte längre den största spelscenen. Social games och casual games, där kvinnor har tagit ett stort kliv in, är större än den mansdominerade hardcorescenen. Men det finns en missuppfattning om att den mansdominerade hardcorescenen fortfarande representerar “riktiga spel”.

Att hoppas att det “dyker upp” fler tjejer inom spelbranschen är inte ett realistiskt mål när de flesta spelutbildningar har problem med att locka tjejer. Problemen finns där därför att den generella uppfattningen fortfarande är att “tjejer spelar inte spel”. Att bara släppa taget och inte arbeta aktivt för att skapa en välkomnande miljö för alla spelminoriteter är inget som i alla fall jag har för avsikt att göra. Det krävs hårt arbete för att förändra attityder. Det märks inte minst i kommentarsfältet på DN.

Vi är heller inte en spelargrupp som behöver hjälp. Däremot är vi en spelargrupp som i allt högre grad tar för oss av utrymmet. Det är då vi börjar bli stalkade och hotade, trakasserade och kränkta. Att man dessutom i sammanhanget glömmer bort tonsättande designers som Roberta Williams, Brenda Laurel, Mary Flanagan, Katie Salen, Katherine Isbister… hur länge skall jag fortsätta? Glöm inte att designern bakom Portal, ett jävligt uppskattat spel, råkar vara kvinna och heter Kim Swift.

KM säger:

Lite gnälligt känns då denna artikel. Sen verkar det som hon spelar mest TV-spel och inte dataspel. Själv har jag spelat WoW under en längre period i olika guilder med olika grad av ansvar i guilderna, vi har haft en del tjejer med.(Helst skulle vi haft ännu fler tjejer om det fanns möjlighet till detta). Har aldrig upplevt eller fått återberättat att det skulle förhålla sig som artikeln beskriver. Men det är dataspel kan självklart vara annorlunda på TV-spels communityn.

Den är inte gnällig alls. Gone Gaming-kollektivet gör det de kan för att skapa en förändring, de sitter inte bara och pratar om det. “Hon” spelar för övrigt både på PC och konsoll (de är tre i artikeln, men du läste kanske inte så långt) och de titlar som räknas upp finns för flera plattformar. Det är i princip ingen skillnad mellan att spela på PC och att spela på konsoll, inte när det gäller spelkulturen. Det är samma skit, olika namn.

För få kvinnliga karaktärer i dataspelen
The Truth säger:

Det är väl bara att bita ihop, starta sitt eget företag och börja göra de spel man själv vill. Köra indie i början och sedan expandera. Det har gjorts förut massor med gånger i alla branscher. Typiskt kvinnor att gnälla i media och vilja åka gratis.

AV säger:

Vad jag vet finns ingen lag som hindrar kvinnor att starta upp ett företag och börja utveckla spel full med kvinnliga karaktärer, av kvinnor för kvinnor. Istället för att gnälla är det bara börja knacka kod. Det är en fri marknad och företag får väl utveckla vilka spel de vill. Sen kan vi andra köpa dem eller låta bli. Varför är 99% av all smink gjord för kvinnor? Jättehemskt. Här krävs insatser! Eller?

Ja, det är ju en lösning. Vi som vill arbeta med spel skall alltså samtliga vara entreprenörer i en omvärld som inte är så där jätteförtjust i kvinnliga entreprenörer. Alternativt skall vi alla vara eldsjälar som vill bygga spel på frivilligbasis. Vi får alltså inte vara “vanliga” personer som vill ha ett jobb, rakt upp och ner. I alla fall inte om vi ställer krav på det jobbet.

Vad det gäller smink är det för övrigt ingen som hindrar en man från att starta ett företag som gör smink för män, enligt samma resonemang, men eftersom edn kommentaren i hög grad handlade om förlöjligande, så misstänker jag att AV inte har för avsikt att göra det.

Eric säger:

Har de genusinfluerade individerna nåonsin hört orden “marknadsekonomi” samt “utbud” och “efterfrågan”. Eller för den delen “individens val”?

Absolut. Det är därför företag som sysslar med iPhone-spel, Facebook-spel samt casualspel insett att kvinnor är en publik att räkna med. Det var inte alls många år sedan jag pratade med en Creative Director på DICE som blivit helt golvad av att SingStar sålde mer än deras senaste krigsspel.

Vad det gäller individens val så är vi inte så fria som vi vill tro. Förväntningar spelar stor roll för vad vi väljer att ägna oss åt.

Vilse i Oslo säger:

Är väl inget konstigt att det är så få kvinnor? Kvinnor väljer oftast andra yrken att utbilda sig till. Sen är det främst män som även tycker om att spela dataspel. De dataspelen (strategi) som jag spelar över nätet mot andra har jag aldrig aldrig spelat mot en kvinna. Det ligger helt enkelt inte inom deras intresse.

Om det hade varit främst män som tycker om att spela datorspel hade 78% av de kvinnor som tillfrågats svarat nej på den frågan. Det är med andra ord ett felaktigt antagande att kvinnor inte vill spela spel.

Att just du aldrig spelat spel mot en kvinna online kan bero på att de som spelar online ofta blir utsatta för sextrakasserier, hot och kränkningar. De vill helt enkelt inte spela online.

Micke säger:

Enligt min erfarenhet är inte spelbranchen ett unikum med 9 av 10 män, utan helt enkelt hur det ser ut överlag oavsett form av programmering. Samma sak på programmeringsrelaterad utbildning, iaf de program och kurser jag själv gått. I en kurs med 30 studenter har vi sällan varit mer än 1-2 tjejer. Det verkar helt enkelt inte locka. Att branschens knsfrdelning ser ut som den gör är då inget mysterium.

Morrison säger:

Det är väl männens fel att inga eller mycket få tjejer vill utveckla spel!

Att det inte lockar kan bero på att kvinnor inte känner sig välkomna. Tänkt på det? För övrigt finns det kvinnor som VILL utveckla spel, men som blir bortstötta av olika skäl, exempelvis den ständigt förekommande uppfattningen om att kvinnor inte vill/ kan/ orkar engagera sig nog för att göra spel. Det är en uppfattning som tyvärr driver bort många intresserade tjejer från branschen.

Erik säger:

99.9999999999% av alla som spelar datorspel är män.

Du har fel. 89% av de män som tillfrågats i en studie på 900 personer säger att de spelar spel. 78% av de kvinnor som tillfrågats säger att de spelar spel. Läs på.

Erika säger:

Det kommer att gå lika bra som när man “bestämde” att utjämna skillnader mellan poljar och flickor i grundskolan 1960. För en vecka sedan kom en rapport som visade att läget 2010 var detsamma som för 50 år sedan. Men aktivisterna har säkert kul ändå…

Aktivisterna har det jättekul och ser framsteg hela tiden. Att det är små framsteg har ingen betydelse. Vi tänker inte ge upp för det.

Geek säger:

Datorspelsbranschen och även it-branschen har svårt att få tjejer att utbilda sig för det är hårt och långt arbete. 50-60h veckor är t.ex. inte ovanligt om man vill bli bra. Det är inte många som vill lägga ner den tiden.

Den företagskulturen håller på att ändra sig, inte minst för att många av de män som jobbar på datorspelsföretag börjar bli föräldrar. Nästan samtliga av mina medarbetare hämtar på dagis någon gång i veckan. Som förälder kan man inte jobba dygnet runt. Det är heller inte önskvärt, eftersom man inte blir särskilt effektiv som vare sig kodare eller designer.

Gamer säger:

Det känns som om det här är en fråga om vad som kom först hönan eller ägget. Om det inte finns spel som tilltalar kvinnor så skapa egna då. Varför ska alltid män rätta sig efter kvinnors önskemål vi har ju trotts allt olika intressen.

Vi skapar våra egna spel. Också. Men det är en fråga om lönsamhet. Mainstream hardcore-publiken har nått en försäljningsplatå. Nästan alla affärsutvecklare jag har pratat med om det här ser framtida lönsamhet antingen i att skapa casualspel som är en marknad som växer enormt, eller att skapa spel som tilltalar både män och kvinnor, eftersom kvinnor består av 40% av marknaden. Kan man ta sig in på den marknaden så finns det enorma vinster att göra.

Maja säger:

Vilken patetisk artikel. Män skapade och utvecklade denna underbara nöjesbransch. Som kvinna är det bara att haka på. Om man passar in eller ej har inte med kön att göra utan personlighet. Ofta går man på det som utmärker personen mest. I detta fall kvinna, andra gånger är det invandrare eller att man är tjock eller smal.

Daniel Ros säger:

Att spelbranchen är mansdominerad kanske beror på att när de stora spelutvecklarna startades (tex Dice eller Blizzard) så var det här finniga not so good locking nördar som lade sina helger på att knacka kod istället för att hänga med kompisarna. Det är en värld skapad av nördar för nördar, och med rätta skall du ha plats i den världen så får du TA dig plats i den världen. Om en individ, oavsett kön verkligen satsar 100% på att utveckla spel i någon form så kommer den lyckas. Oavsett kön.

Det innebär alltså enligt resonemanget att alla personer – inte bara kvinnor utan även män som inte passar in i den spelkultur som finns – skall anpassa sig efter en liten minoritet genom att gapa högst monopoliserar en med dina egna ord “underbar nöjesbransch”. Jag refererar återigen till gårdagens blogpost. Det handlar inte om att passa in. Det handlar om att få lov att passa in.

För min egen del har jag som Daniel Ros säger tagit mig en plats i den världen, men det har kostat mig mycket och det har varit svårt eftersom jag ibland stött på mycket motstånd, trots min kompetens, som är avsevärd.

Jerker säger:

Varför ska man släpa in genustänket i spelvärlden? Själva tanken med “supermarit” är smått irriterande. Vi killar guidas inte in i spelvärlden av några genusprojekt. Vi sätter oss och spelar själva. Idag är det visst accepterat att spela datorspel men när undertecknad började så var det nördigt och föraktat. Ingen genuspräst ändrade på det, det gjorde marknaden själv. Vissa av oss lär sig programmera, helt på egen hand och av eget intresse. Tjejerna är välkomna att göra detsamma om de vill.

Nej, ni killar blir guidade in av era kompisar som ofta också är killar och som tycker om att spela. Den sortens rekrytering finns inte bland tjejer i lika hög grad, eftersom tjejer har fått lära sig att skämmas för att de tycker om att spela spel. Det är ju inte “seriöst”.

Johan säger:

Varför ska det alltid anses som ett stort problem så fort det är lite tjejer i en viss bransch? Det är väl ett fritt land, utbilda er till vad som helst och kör på det, inget mer med det. Män är minoritet i många yrken men inte fan skrivs det artikelserier om hur jobbigt och svårt det är att vara manlig sjuksköterska? Allt kan kännas jobbigt om man känner efter tillräckligt mycket och förväntas tycka det.

Kalle säger:

Vad ska företagen göra då? Kidnappa kvinnor och tvinga dem att jobba med utveckling? Vill de inte jobba med det så vill de inte jobba med det. Så enkelt är det.

Problemet är inte att det är lite tjejer i en viss bransch. Problemet handlar om diskriminering baserad på att “tjejer inte är intresserade/ kan”. Diskriminering, oavsett om den drabbar män eller kvinnor, begränsar den personen den drabbar.

Uffe G säger:

Det enda säkra i det här fallet är att hon får en enorm publicitet värd enorma belopp. Att killar är mycket mer företagsamma än tjejer inom den här branschen är helt naturligt och att ett enda fall skulle representera en hel bransch är ju ett mycket okunnigt uttalande.

Jag får publicitet ja. Vad den är värd varierar nog. Jag har nämligen fått frågan om huruvida mitt jämställdhetsarbete skulle utgöra ett problem på arbetsplatsen jag sökt till, vilket jag i min tur tolkar som att “kommer du att orsaka problem för oss eftersom du arbetar mot jämställdhet?” Det är en del av att vara relativt ensam i en mansdominerad bransch. Jag syns mer än andra designers/ producenter, men jag riskerar också en hel del genom att låta mig intervjuas på det här viset. Jag har frågat mig ett antal gånger om mitt jämställdhetsarbete har satt käppar i hjulet för mig, och i vissa fall så vet jag att det är så.

Att påstå att jag utgår ifrån min egen situation som en representation för en hel bransch är felaktigt. Det finns en rad olika undersökningar som visar på att kvinnor inte trivs eller blir illa behandlade inom spelbranschen. Jag känner också till, via före detta anställda på företag, att det finns svenska spelföretag (jag tänker inte nämna namn) som istället för att se till kompetens ser till kön. De anställer alltså hellre en man som saknar kompetens än en kompetent kvinna.

Mixuz säger:

gud vad trött man blir på detta feministiska gnäll.. det finns för tusan inget som hindrar en tjej att studera datalogi.. skulle tro att tjejer blir välkomnade med öppna armar..

Ingenting förutom en kultur som säger “du är inte välkommen här“.

Greg säger:

Utveckla och recensera spel? Räcker det inte med diskrensning?

Case in point.

tjafs säger:

9/10 spelutvecklare är män. Hur stor andel av de som spelar är män?

Ungefär 50% av alla som spelar är män, och 50% är kvinnor. (Dataspelsbranschens siffror)

Dataspelen har varit killarnas egen sandlåda

JKE säger:

Endast kvinnor gråter när de klarat ett spel.

Och endast män känner sig tvungna att påpeka det?

ud säger:

Hur är det här tänkt egentligen? Dataspel är en kultur skapad av killar och är väldigt mansdominerat så vad förväntar ni er? Skulle ni investera i ett sminkbolag för killar kanske? Ja, jag generaliserar men bara så att ni förstår skillnaden. Angående kommentarerna så är det lite synd men ni får ta hänsyn att det faktiskt är småpojkar som sitter bakom skärmen som följer strömmen och kräver bekräftelse.

Jag hänvisar till en tidigare kommentar som ställde ungefär samma fråga vad det gäller kultur och – konstigt nog – smink.

Det är också lite synd att vi som blir utsatta för trakasserierna måste ta hänsyn till de som delar ut glåporden.

Per säger:

Det är nog så tröttsamt med detta extrema könsfokus från personer som säger att könet inte spelar någon roll.. Märkligt nog är det en enkelriktad väg eftersom det aldrig är någon som ifrågasätter kvinnodominansen inom andra områden.

Jodå, det finns många feminister som ifrågasätter kvinnodominansen på andra områden. Det är bara inte riktigt lika vanligt att männen blir upprörda över det. Det är trots allt områden som inte är fullt lika statusfyllda. (Jag raljerar. Det är svårt att låta bli efter 150 kommentarer som alla säger samma sak.)

Mumfi säger:

Eftersom tjejer väljer att vara anonyma när de spelar så blir det ju mansdominans. Jag tänker ALDRIG att de jag spelar mot är tjejer, man tänker alltid att de är killar. Tjejer måste sluta bry sig så mycket. Online gäller inte samma regler som i verkligen. Alla svär åt varandra hela tiden, så är det. I regel funkar det nästan alltid att inte försöka försvara sig, det går inte att “vinna” en “debatt”. Bara säg nåt korthugget, så ger de upp. Det är inte kul att håna nån som inte bryr sig.

Tjejer väljer inte att vara anonyma av en slump. De väljer att vara anonyma för att de annars blir trakasserade. Se tidigare svar på liknande kommentarer.

Valentin säger:

Vilket icke-problem… va fasen är det med vissa kvinnor som bara måste bli representerade överallt bara för att? Ja det må så vara att spel är väldigt maskulina till både innehåll och presentation: det bara blev så det är inte en till mur kvinnor måste slå ner. Tjyven tagga ner och anpassa er, sluta kräva en massa särbehandling och sluta bete er som feminismens McCarthys.

Det är ett icke-problem för de som inte drabbas av diskriminering och trakasserier. För de som drabbas är det i allra högsta grad ett problem. Att “anpassa sig” innebär ofta att göra avkall på delar av sin identitet för att få lov att passa in. Det mår ingen bra av i längden.

Pontus Ferm säger:

Det finns ingenting i spelindustrin som skulle göra det svårare för tjejer att få jobb eller att bli accepterade. Det är bara helt enkelt inte lika många tjejer som vill arbeta inom industrin just nu. Ge det några år och fler lär helt klart joina rankerna.

Jag hänvisar till ett tidigare svar: “Det finns en rad olika undersökningar som visar på att kvinnor inte trivs eller blir illa behandlade inom spelbranschen. Jag känner också till, via före detta anställda på företag, att det finns svenska spelföretag (jag tänker inte nämna namn) som istället för att se till kompetens ser till kön. De anställer alltså hellre en man som saknar kompetens än en kompetent kvinna.”

Joachim säger:

Ja jag skulle också vilja att det görs fler undersökningar om kvinnliga spelare, hur kvinnor påverkas av spel och viceversa. Jag tror dock inte att all skuld skall läggas på att vi grabbar dominerar hänsynslöst spelvärlden. Visserligen skriver du att det handlar om självförtroendet hos tjejer och kritiken på oss grabbar är ganska liten. Men jag tycker inte att kvinnors minimala närvaro i spelbranschen skall orsaka ännu en debatt.

Fortsättning från förra kommentaren: Av alla tjejer jag känner (inkl min egen flickvän och mina vänners flickvän) är det bara 1 som har någorlunda intresse för spel. Alla andra blir mest arga på att jag och mina vänner spenderar tid med att spela. De tycker vi ska umgås med de och vara “sociala” istället. Flera gånger har de bjudits in att spela med oss (vilket vi tycker är väldigt socialt, särskilt multiplayerspel) men nej. De är helt ointresserade.

Min bild av verkligheten är därför att väldigt få tjejer spelar spel och är ens intresserade av att spela spel. Jag är därför lite trött på att det krävs att fler tjejer ska få skriva om spel osv. Vill tjejer göra det så gör det! Min lillasyster klagar inte, om nåt är det ju ansett koolt av de flesta att vara en kvinnlig “gamer”. Spela hur mycket ni vill! Ur mitt perspektiv är tjejer välkomna in i spelvärlden, det är bara det att de flesta inte verkar vilja spela. Ha d =)

Din bild av verkligheten är inte den enda som finns. Du propagerar genom dina egna erfarenheter en uppfattning om en hel grupp människor och gör din flickvän och dina tjejkompisar representativa för hela den gruppen. Det gör dock inte den uppfattningen allmängiltig.

Vi tjejer är inte trötta på debatten. Vi tar för oss. Och får höra att vi skall diska istället för att gnälla så mycket.

Tina säger:

Jag minns den där recensionen Tove, tror jag kommenterade att det var onödigt gnäll, precis som det mesta tjejer brukar skriva. Troligen upplever jag det så då jag själv har spelat sen jag var 6 år och inte har en susning om vad tusan vissa tjejer vill egentligen. I alla dessa år har jag spelat för att ha kul, men inte förrän nu visste jag att jag egentligen skulle ha känt mig kränkt. Och jag har ALDRIG upplevt att killar är negativa mot mig pga sexism. Lägg ner Tove&Co, you make girls look bad!

Har du funderat på varför du har tagit så starkt avstånd ifrån “tjejerna”? Är det för att du skall få lov att passa in i gruppen och gänget? Jag säger inte att det är så, men jag själv var under ett flertal år övertygad om att jag inte var “som tjejerna”, gjorde avkall på många delar av min feminitet bara för att få lov att vara en av grabbarna.

Om du inte har känt dig kränkt så är det bara bra. Det betyder dock inte att din upplevelse är allmängiltig för alla. För min del tycker jag att Tove & Co makes girls look good.

Daniel Ros säger:

jag läste i någon artikel på IGN att runt 40% av spelare var tjejer. Det är lite kul att det är en ‘pojkvärld’. Man skall komma ihåg att det är nördar som gör spel för nördar. Nu plötsligt när spelindustrin går om film och musik i omsättning blir det jävligt viktigt att vara jämställd. Ärligt talat, näe. Om tjejer vill ha tjejspel så får tjejerna gott ta och göra dom själva. Precis som vi nördar har suttit och knåpat ihop våra fantasivärldar i decennium.

Men i vanlig ordning så handlar det om att killar skall ‘ge tjejerna plats’. Vadå ge? Det var ingen som gav speltidningen Level plats, det är ingen som gett PC Gamer, IGN, Blizzard, West Wood, varken speltidningar eller speltillverkare plats. De har skapat sina positioner själva, individer, inte kön, har med sina egna händer byggt upp en industri och vill man ha plats i den så får man TA sig plats.

Jag hänvisar till svaren ovan som handlar dels om hur riskkapitalister ser på kvinnliga entreprenörer och dels om hur svenska och utländska spelföretag rekryterar.

Per säger:

lol vad töntigt med tjejer som spelar dataspel

Case in point.

Hallosaurus säger:

Tack Joachim, precis rätt. Tyvärr maste det isag vara 50% tjejer överallt, det spelar ingen roll om det är nagot tjejer är inte ens interesserad i. det här har mer med feminism att göra än nagot annat…

Om du läser siffrorna från Dataspelsbranschen så ser du att 40% av tjejerna har blivit tvingade av feminismen att spela spel. Eller så är det helt enkelt så att de faktiskt tycker om att spela, helt utan någon yttre påtryckning. Tänk vad många som skulle våga erkänna det om de inte fick kommentarer som den Per skrev. Eller för den delen Greg.

Jonas säger:

vad trött man blir av det här prat…

Det är inget emot hur trötta vi blir av att ständigt få höra hur ovälkomna vi är. Med “vi” menar jag minoriteter inom spelkulturen.

Hasse säger:

Det som jag tycker är väldigt konstigt är att folk anser att t.ex. God of War är jätte sexistiskt men vafan killarna i spelet är juh inte precis feta ovårdade saker heller. Varenda en är juh “perfekt byggd” i de flesta spel men inte hör man att det är fel om killarna inte reflekterar verkligheten. Jag personligen har inget emot att det är “perfekta människor” i spel då det är lite av orealismen som gör att man spelar spelen.

Skillnaden är att männen är idealiserade ur ett manligt perspektiv, medan kvinnorna är idealiserade ur ett manligt perspektiv. Det vill säga ofta behandlas kvinnor som objekt i spelvärlden. Det betyder inte att det inte finns problemområden med manliga spelarpersoner.

Ola säger:

“Varken Tove eller Susanne brukar läsa kommentarerna de får på sina artiklar. De vill slippa bli upprörda av det som skrivs på internet” så .. vad är meningen? de bara skriver, skriker ut sina åsikter utan att ta till sig feedback? Imponerande.

Med tanke på att många kommentarer går till direkta personangrepp och dessutom inte innehåller särskilt mycket mer kritik än “håll käften”, vilket inte är kritik utan en uppmaning, så tror jag att det är bättre för deras mentala hälsa att låta bli. Och om “håll käften” är feedback så är jag personligen glad över att de inte läser den.

day1patch säger:

Är könsroller verkligen den stora problemet inom speljournalistiken? Inte möjligtvis speltidningarnas enorma beroende av spelproducenterna som leder till lögnaktig journalistik?

Det är en helt annan problematik.

MGM säger:

Måste hålla med “Joachim”, min uppfattning är den att de flesta killar vill ha fler tjejer i spelvärlden både som konsumenter och producenter men ett allmänt ointresse i spelvärlden från tjejer ger väldigt få tjejer i branschen. Tror även att att det inte är fullt socialt accepterat bland tjejer att syssla med tv & dataspel ännu. Dessutom är inte Sverige något stort spelproducerande land därav bör kritiken riktas framförallt på Japan eller USA…

Hänvisar till typ hela tidigare bloggposten.

Jerker säger:

Välkomna in i spelvärlden tjejer! Köp spel som ni gillar så ser tillverkarna att sådana spel säljer och gör fler av dem. Eller lär er programmera och skriv egna spel. Eller både och. Ta för er.

Hänvisar till svaret med länken till Activision. Förlagen är också sexistiska och mansdominerade. The horror.

Johan säger:

Om 99% av alla som spelar dataspel är killar så är det väl naturligt om samma förhållande finns bland recensenterna? Jag kan förstå att folk blir arga om en spelrecension fokuserar för mycket på genusperspektivet/sexism. Det kan nämnas om det påverkar spelet, men vi vill läsa om spelet i sig; grafik, känsla osv. Grundregel inom journalistik, texten ska vända sig till målgruppen, inte vara en kanal för att uttrycka sina övriga värderingar. Kille eller tjej spelar ingen roll så länge det är bra

Eftersom det bara är 60% av datorspelarna som är killar så finns det inget som är naturligt med underrepresentationen av kvinnor. Nuff said.

asdf säger:

Tja, dagens mass-spel (CS, WOW, STARCRAFT, BF2, ETC, ETC) tilltalar inte tjej så mkt tror jag, så det är väl inte så konstigt. Lovar det finns t.ex FPS-spel (ofta min genre) som än inte är uppfunna men som visar sig vara intressantare för bägge kön.

Fredrik säger:

Orsaken till att tjejer inte spelar dataspel är väl att de till naturen är mer sociala och mindre aggresiva varelser. Det finns massor av tjejer som kanske skulle vilja spela mer men spelen är inte skrivna för dem. Att Guitar Hero och liknande funkar på fyllekalas är ju för att det har en klar social faktor. Skjuta monster i onlinespel är liksom inte tilltalande för en tjej. Många spel framhäver också de kvinnliga formerna som extrema och tilltalar mest yngre killar.

Aha. Bra att du buntar ihop alla tjejer. Det är som jag brukar svara när mina kollegor frågar “vad tycker tjejer om att spela?” – “Vad tycker killar om?” Vi är alla individer. Att påstå att könstillhörighet avgör vilka spel du gillar är ganska fånigt.

Lite biologism också där på slutet. Perfekt. Vi tjejer är till naturen snälla. Bullshit.

Trotthet säger:

Det ar sa att man baxnar. Sverige ar varldens mest jamstallda land, sa pass feminiserat att andra lander skrattar at oss. Sa kommer det alltsa en artikel om att det ar synd om kvinnliga speljournalister!!! Vi har det pa tok for bra. Om nagon tycker det har ar en viktig fraga sa ar det nagot stort fel pa vederborande. Skams DN for att ni sankt er till denna niva.

Jocke säger:

Vad kan man säga mer än att svenska tjejer/kvinnor uppenbarligen är världsbäst på att offerförklara sig själva och att gnälla på killar/män. Gör egna spel om det är så fel.

Tack för att ni påpekar något som många andra påpekat och som jag konstant tillbakavisar. De här tjejerna är inga offer. Tvärtemot kämpar de emot status quo och vägrar att se sig själva som hjälplösa.

Arvid säger:

Recensenterna verkar ha en ganska inskränkt syn då många utvecklare försöker ganska aktivt att få mer tjejer att spela. Att de får dåliga kommentarer är synd… men vem får inte? Sedan har de dålig topp 3 lista.

Svar nej. Och nej. Och hade du inga bättre argument än en dålig topp 3 lista? Jösses…

Slut på kommentarerna
I alla fall när jag valde att klippa.

Det här är helt utmattande och en strid ström av felaktiga påståenden, mansplaining, konstanta påståenden om ett offerskap som inte existerar, ett ständigt nötande om vad vi kan, vad vi är, vad vi gör och vad vi vill som inte stämmer.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,