Efter många om och men har jag (nästan) spelat igenom hela Dragon Age: Origins. Jag har i alla fall lyckats komma så långt att jag håller på att få Alistair i säng.

Det där lät bättre än det lät.

I vilket fall som helst spelar jag en alv, mage, vid namn Mirja. Än så länge har jag spelat ungefär 7 timmar. Näe, förlåt. Jag har varit i spelet i 18 timmar, men lyssnat på cutscenes 9 av de 18 timmarna. Eller sett på loading screens (1 timme). Det finns issues med det här spelet, ok? Så här är det: när jag spelar ett spel vill jag faktiskt spela spelet. Konstigt, eller hur? Mystiskt då att jag konstant trampar rakt in i Bioware-fällan. Bioware måste vara kung när det kommer till hur jag inte vill spela ett spel, storymässigt. Dragon Age: Origins är inget undantag. Efter en två timmar lång inledning har jag fortfarande inte spelat i mer än en halvtimme – timme. Hur är det ett bra spel, frågar följdaktligen min inre petimäter.

Därför ser jag Dragon Age: Origins mer som underhållning än spel. Och då kan även min inre petimäter koppla av och njuta av upplevelsen. Istället för att inbilla mig att jag spelar ett spel har jag helt gått över till konceptet att försöka få Morrigan i säng, men det har visat sig näst intill omöjligt. Jag är inte enbart speldesigner, jag är moraltant också, och det har så klart satt käppar i hjulet för mig och Morrigan. Vi är allt för olika. Däremot tror jag att jag har chans på Zevran och som sagt, Alistair har jag virad runt lillfingret.

Spelmekaniskt sett är Dragon Age: Origins ett klassiskt rollspel. Jag väljer skillset och ökar på mina grundegenskaper efter hand. Just mitt gäng är ett ganska väl avrundat team. Zevran är rogue och får även ta hand om alla fällor, lockpicking och gifter, Morrigan kompletterar min egen mage med de spells och framförallt moraliskt tvivelaktiga besvärjelser som stackars rättrådiga Mirja aldrig skulle befatta sig med. Sedan är det min tank Alistair som alltid blir framskickad tillsammans med Greybeard till fronten. Jag har också med mig Wynne, som jag tränat specifikt för helande, något som det visade sig passade henne alldeles utmärkt. All in all, ett väl sammansatt team, om man sedan räknar med Mirja som är mage och specialist på stav/ frys/ paralyseringsbesvärjelser.

Eftersom jag har ett gediget förflutet som rollspelare så känner jag mig oerhört bekväm med level up systemet. Jag tycker till och med att det känns välbalanserat. Ett stabilt system som grund med andra ord.

Grafiken är… tja… grafiken är så klart Wow! och effekterna är juicy som bara den. Slickbart med andra ord. Problemen med DAO ligger inte heller i mekanik, fysik eller grafik.

Problemen med DAO – håll i er nu – ligger i storyn. Jag misstänker att jag måste huka mig och springa iväg för att inte behöva bli utsatt för ruttna tomater nu, men HALLÅ! Jag vill SPELA ett spel. Jag vill inte sitta bredvid och TITTA på det. Ja, just det. jag skulle ju bortse ifrån det där…

Mycket av berömmet för Dragon Age: Origins har sitt ursprung i den breda trädstrukturen och de många (och medges absolut i många många fall), intuitiva dialogerna. Det finns mängder med förgreningar i storyn. Tyvärr tycker jag att valfriheten är för begränsad. Vid ett par tillfällen (som är avgörande för just min spelupplevelse) tycker jag att det är för lätt att avfärda ett val med en olycklig frasering. Som jag inte ens var medveten om var olycklig, vilket har gjort att jag fått gå tillbaka och spela om ett stycke i spelet. Och med tanke på all dialog så är det inte ett lätt beslut att ta, för mig som älskar att spela spel istället för att titta på dem.

Med det sagt måste jag berömma BioWare för följande företeelser:

  • Romans i spel. Wohoo! Bara det är värt att spela för! Och lagom corny dessutom. Nästan trovärdig, faktiskt.
  • Gedigen spelmekanik. If it ain’t broke, why fix it. Det går förvisso att hävda att det är för mycket att lära sig, slumpen har för stort inflytande, men so what? Det är rollspel!
  • Ickespelarpersonernas personligheter – I like! Mycket!

Två och en halv drake av fem möjliga.

(Och btw, det här betyder inte att andra spelare inte har haft nöje av spelet, ok?)

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,