Del 5 i videoföreläsningen inom grundläggande speldesign finns nu att beskåda. I det här avsnittet avhandlas bland annat progression, level design, interaktivitet och narrativ, och jag ger också ett par tips om vilka böcker du kan läsa vidare i för mer information.

Första delen finns att se här.
Andra delen finns att se här.
Tredje delen finns att se här.
Fjärde delen finns att se här.

Föreläsningen är baserad på bloggposterna om grundläggande speldesign, som går att läsa här:
Grundläggande speldesign del 1
Grundläggande speldesign del 2
Grundläggande speldesign del 3

Klippen i hela föreläsningen kommer ifrån Max Payne 2, Tomb Raider Underworld, Enemy Territory: Quake Wars, Canabalt, Batman: Arkham Asylum, Dragon Age Origins, Heavy Rain, Little Big Planet, Mirror’s Edge, PacMan, Flightsimulator X, Shadow of the Colossus, Soul Calibur III, Star Craft II och Unreal Tournament II.

Boktipsen är Rules of Play av Katie Salen och Eric Zimmerman, Game Design Workshop av Tracy Fullerton och Better Game Characters by Design av Katherine Isbister.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,